Ministerie van Buitenlandse Zaken

Hierbij bieden wij u de jaarlijkse Decemberbrief aan. Met deze brief wordt u geïnformeerd over kasmutaties ten opzichte van de tweede suppletore wet bij Najaarsnota binnen de beschikbare middelen voor de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS).

De Minister De Minister

van Buitenlandse Zaken, voor Ontwikkelingssamenwerking,

Dr. B.R. Bot A.M.A. van Ardenne-van der Hoeven

Onderstaande verhogingen en verlagingen hebben betrekking op het ODA-budget binnen de HGIS. Het saldo van deze uitgavenverhogingen en verlagingen is nul.

|Verhogingen uitgaven                           |EUR |      |
|2.6  |Noodhulp                                 |8,0 |mln   |
|4.2  |Overige armoedebestrijding               |7,2 |mln   |
|6.1  |Milieu en water                          |1,1 |mln   |
|FIN  |Kasschuif Wereldbank (IDA)               |55,0|mln   |
|     |Totaal                                   |71,3|mln   |
|Verlagingen uitgaven                           |EUR |      |
|1.2  |Mensenrechten                            |0,9 |mln   |
|2.5  |Wederopbouw                              |3,7 |mln   |
|2.7  |Goed bestuur                             |3,4 |mln   |
|3.3  |Europees ontwikkelingsfonds              |1,0 |mln   |
|4.1  |Apparaatskosten NIO                      |0,3 |mln   |
|4.3  |Bedrijfslevenprogramma                   |19,8|mln   |
|5.1  |Onderwijs                                |26,9|mln   |
|5.2  |Kennisontwikkeling                       |3,0 |mln   |
|5.4  |HIV/Aids                                 |6,3 |mln   |
|6.2  |Water en stedelijke ontwikkeling         |4,7 |mln   |
|8.2  |Nationaal geschenk Suriname              |0,3 |mln   |
|8.3  |Stageprogramma                           |1,0 |Mln   |
|     |Totaal                                   |71,3|mln   |
Toelichting verhogingen

2.6 Noodhulp
De verhoging van van het noodhulpbudget wordt grotendeels ingezet voor vluchtelingen in Noord Uganda. Deze beslissing hangt samen met het besluit de begrotingssteun voor Uganda te verlagen. Ik verwijs hierbij naar mijn brief van 21 november 2005. Tevens wordt nog EUR 2 mln extra ingezet in Pakistan.

4.2 Overige armoedebestrijding
De uitgaven voor overige armoedebestrijding stijgen met EUR 7,2 mln als gevolg van een aantal mutaties. De belangrijkste zijn de eerste betaling van EUR 12 mln aan de International Development Association (IDA) voor de compensatie van het recent afgesloten schuldenakkoord om ook IDA-leningen kwijt te schelden aan HIPC-landen. Daarnaast is er een verlaging van de algemene begrotingssteun aan Uganda met EUR 6 mln. Een technische overheveling van artikel 2.7 en 5.4 naar 4.2 (zie hieronder voor details), lagere uitgaven voor de African Capacity Buidling Foundation (EUR 3 mln).

6.1 Milieu en Water
De stijging betreft een saldo. De uitgaven dalen vanwege vertraging in het programma in Ghana (EUR 1,0 mln) en Bangladesh (EUR 0,9 mln). Ook is er vertraging bij de opstart van de programma's in de Congo- en Amazonebekken (EUR 5,0 mln). Daar staat een stijging van de uitgaven tegenover, vanwege de verhoging van de uitgaven voor GEF met EUR 5,0 mln en een technische overheveling van de CGIAR-middelen van artikel 5.2 naar 6.1 (EUR 3,0 mln).

Kasschuif IDA
Het betreft hier een betaling aan het zachte fonds van de Wereldbank (IDA), die in 2005 plaats vindt in plaats van 2007 vanwege kasmanagement.

Toelichting verlagingen


1.2 Mensenrechten
De verlaging op het mensenrechtenbudget betreft een technische overheveling. De uitvoering van het Action 2 programma, het versterken van de human rights based approach in de VN, wordt gefinancierd via het Partnership Programma van UNDP. Het hiervoor beschikbare budget wordt verhoogd.


2.5 Wederopbouw
De verlaging is het gevolg van een vertraging van de aanleg van de spoorwegsignalering in Sri Lanka, één van de activiteiten binnen het wederopbouwprogramma na de tsunami.

2.7 Goed Bestuur
De verlaging van het budget voor Goed Bestuur is enerzijds het gevolg van een technische overheveling naar het Partnership Programma van de UNDP, waarvoor het budget met een gelijk bedrag is verhoogd. Dit is bedoeld voor een bijdrage aan de Thematic Trust Fund for Democratic Governance. Anderzijds wordt het budget voor de TMF goed bestuur verlaagd omdat enkele betalingsverzoeken later zullen binnenkomen dan geraamd.


3.3 Europees ontwikkelingsfonds
Als gevolg van de bijgestelde ramingen van de financieringsbehoefte van de Europese Investeringsbank gedurende de laatste maanden van 2005 is de afdracht aan het Europees Ontwikkelingsfonds voor Nederland met EUR 1,0 mln verlaagd.


4.1 Apparaatskosten NIO
De bijstelling op dit artikel betreft een verminderde uitgave ten behoeve van de apparaatskosten NIO doordat ambassades steeds minder schenkingen aanbieden en de beheeractiviteiten in verband met de oude OS-leningen door schuldkwijtschelding substantieel verminderd zijn.

4.3 Bedrijfslevenprogramma
De verlaging van EUR 19,8 mln is het gevolg van een aantal bijstellingen. Het betreft met name het feit dat de bevoorschotting van een aantal projecten van het MOL Fonds niet dit jaar plaats kan vinden omdat deze projecten pas begin 2006 definitief gecontracteerd worden. Een andere oorzaak betreft het niet overmaken van de bijdrage aan de Private Infastructure Development Group (PIDG), omdat het fonds voldoende kasreserves had om aan lopende verplichtingen te voldoen.


5.1 Onderwijs
Tijdens een recente bijeenkomst van het Fast Track Initiative (van 30/11/2005 tot 2/12/2005) is gebleken dat de door de Wereldbank geraamde hogere uitgaven voor het Fast Track Initiative Catalytic Fund op een later moment zullen plaatsvinden dan aanvankelijk verwacht. Hierdoor zal de in de tweede suppletore wet genoemde bevoorschotting van EUR 20 mln niet meer in 2005 plaatsvinden. Daarnaast is er vertraging bij het opstarten van het Silent Partnership Nicaragua (EUR 6 mln), met name omdat de actieve partner later dan verwacht haar overeenkomst met Nicaragua kon afsluiten.

5.2 Kennisontwikkeling
Dit betreft een technische overheveling van de CGIAR-middelen van art. 5.2 naar art. 6.1.

5.4 HIV/Aids
De verlaging van de uitgaven voor HIV/AIDS hangt vooral samen met een verlaging van het Partnership Programma WHO met EUR 3,6 mln als gevolg van de afsluiting van de huidige fase van dit programma en een technische overheveling van EUR 2,4 mln naar artikel 4.2 voor African Programme for Onchocerciasis Control (APOC) dat zal lopen via het Wereldbank Partnershipprogramma.


6.2 Water en stedelijke ontwikkeling
De verlaging van de uitgaven voor water en stedelijke ontwikkeling wordt met name veroorzaakt doordat een voorziene bijdrage aan UNICEF van EUR 4,9 mln voor drinkwater en sanitaire voorziening pas in 2006 kan worden gerealiseerd.

8.2 Nationaal geschenk
De uitgaven voor Nationaal Geschenk wordt verlaagd met EUR 0,26 mln vanwege lagere kosten voor het geschenk aan Suriname in het kader van de 30-jarige onafhankelijkheid.

8.3 Stageprogramma
Het stageprogramma Xplore is in de loop van dit jaar van start gegaan. Deze start was later dan voorzien en derhalve blijven de uitgaven in 2005 achter met EUR 1,0 mln.


---- --