Gemeente Harlingen

Tracébesluit N31 Zurich - Harlingen vastgesteld 12-12-2005
Het Tracébesluit N31 Zurich - Harlingen is door de minister van Verkeer & Waterstaat ondertekend. Vanaf dinsdag 13 december wordt het besluit openbaar gemaakt en ligt het op verschillende locaties in de regio t/m 23 januari 2006 ter inzage. In deze periode kunnen belanghebbenden alleen nog beroep aantekenen bij de Raad van State. Als er na 23 januari geen beroepen zijn ingediend, dan is het Tracébesluit onherroepbaar en wordt de weg aangelegd zoals in het Tracébesluit staat omschreven. Vanwege de samenwerking met direct betrokkenen wordt verwacht dat er nauwelijks beroepen worden ingediend.

Achtergrond
Op de N31 tussen Zurich en Harlingen zijn veel verkeersslachtoffers gevallen. In 9 jaar tijd (tussen '93 - '01) vielen er 18 doden en 37 gewonden. Het risico om slachtoffer te worden is in vergelijking met andere rijkswegen 2x zo groot. Dat roept om verkeersmaatregelen. Dat concludeerde de minister van V&W toen zij het geld beschikbaar stelde voor een structurele oplossing. Het project was namelijk nog niet ingepland in de Rijksbegroting (het MIT).

De provincie Fryslân, de gemeenten Harlingen en Wûnseradiel en Rijkswaterstaat waren van mening dat er iets moest gebeuren. De partijen sloegen de handen ineen om gezamenlijk de veiligheid op dit gedeelte van de N31 zo snel mogelijk structureel te verbeteren en te zorgen dat de meest voorkomende ongevallen zich niet meer kunnen voordoen.

In 2002 is het ministerie van Verkeer & Waterstaat gestart met de Tracéwetprocedure. In 2004 kozen de ministers van V&W en VROM voor een alternatief dat nader werd uitgewerkt in een Ontwerp-Tracébesluit.Op basis van dit Ontwerp-Tracébesluit en de inspraakreacties van alle betrokkenen is nu het Tracébesluit vastgesteld.

Wat staat er in het Tracébesluit
In het Tracébesluit is een aantal maatregelen uitgewerkt die worden genomen aan en nabij de de N31 tussen Zurich en Harlingen. Deze zijn (op hoofdlijnen):


* Ombouw naar autoweg met 2x2 rijbanen (100 km/u)
* Viaduct ten zuiden van Zurich

* Ongelijkvloerse kruising ter hoogte van de Kimswerderlaan (incl. toe- en afritten)

* Aanleg van een voetgangersbrug over de N31 ter hoogte van de Strandweg

* Aanleg twee bruggen over de Harlingervaart
* Aanleg van een geluidwerende voorziening ter hoogte van Zurich
* Verbreden van de Strandweg (incl. aanleggen van twee passeerplekken)

* Aanleg keerplaats nabij Dijksterburen

* Verbeteren van de bochten op de route Tolheksleane, de Blokken, Kleinehuisterweg en Ald Mar

Voor de totale werkzaamheden is een bedrag van maximaal 37,5 miljoen beschikbaar (dit bedrag is incl. de bijdrage van de provincie Fryslân en de gemeente Wûnseradiel).

Planning
Het Tracébesluit ligt van 13 december t/m 23 januari 2006 ter inzage. Belanghebbenden kunnen dan nog beroep aantekenen bij de Raad van State in Den Haag. Na 23 januari is het besluit onherroepelijk. Uniek is dat de Europese aanbestedingsprocedure (niet openbaar met voorafgaande selectie)) van dit project al is gestart voordat het Tracébesluit is vastgesteld. De selectiefase is inmiddels afgerond en er zijn 5 aannemers overgebleven. Zij mogen een aanbieding doen om de nieuwe weg volgens een zogenaamd 'design en construct contract' (ontwerp en aanleg door de aannemer) aan te leggen. De aanbiedingen van de aannemers moeten in maart 2006 bij Rijkswaterstaat binnen zijn. Het werk kan naar verwachting in juli 2006 worden gegund. Planning is dat voor 31 december 2006 wordt gestart met de uitvoering van de werkzaamheden. Uiterlijk 31 december 2008 moet de ombouw gereed zijn.