smart presenteert twee hybride-prototypes
(12/13/2005)
Met de smart fortwo cdi mild hybrid en de smart fortwo hybrid
presenteert smart een tweetal studiemodellen met hybride-aandrijving,
een combinatie van een traditionele verbrandingsmotor en een
elektromotor.
Hiermee laat smart zien dat het in staat is om alternatieve vormen van
aandrijving toe te passen, die voor sommige doeleinden ook inderdaad
een geschikte keuze kunnen zijn. Of en zo ja, wanneer alternatieve
aandrijvingsvormen voor de smart fortwo en de smart forfour leverbaar
zullen worden, is nog niet beslist. Voorlopig biedt smart met de
fortwo cdi en de forfour cdi immers al autoâs met een bijzonder gering
brandstofverbruik.
Niettemin geven de studiemodellen wel een interessant inzicht in de
mogelijkheden die alternatieve aandrijvingsvormen bieden. Zo verbruikt
de fortwo cdi hybrid nog eens ruim een liter brandstof per 100
kilometer minder dan de smart crosstown, het hybride-prototype met
benzine- en elektromotor dat tijdens de IAA in Frankfurt al veel
opzien baarde. Door de combinatie van diesel- en elektromotor, goed
voor een vermogen van respectievelijk 30 en 23 kW, wordt het verbruik
van de smart fortwo cdi hybrid met zoân 15 procent teruggebracht tot
2,9 liter per 100 km. Bovendien bewijst de smart fortwo cdi hybrid dat
hybride-aandrijving extra rijplezier kan bieden.
Dat extra rijplezier is vooral merkbaar bij de acceleratie: omdat de
elektromotor de aandrijving tijdens het schakelen opvangt, duurt de
acceleratie van 0-100 km/u nog maar 17,8 seconden, tien procent minder
dan bij de normale dieselversie. En, wat in de praktijk nog veel vaker
voorkomt, de sprint van 80-120 km/u verloopt ook zoân tien procent
sneller. Het schakelen zelf gaat net als bij de reguliere versie: de
pook hoeft alleen maar naar voren of naar achteren te worden bewogen.
Het schakelen en koppelen wordt gedaan door een centrale computer, een
koppelingspedaal is overbodig.
De elektromotor ondersteunt de bestuurder niet alleen bij het
schakelen: met behulp van een automatische start-/stopregeling kan
bijvoorbeeld voor een rood stoplicht de dieselmotor automatisch worden
afgezet. Ook wanneer er zeer langzaam wordt gereden, kan het zinvol
zijn, de verbrandingsmotor kortstondig uit te schakelen en alleen
gebruik te maken van de elektromotor. Zodra er weer meer kracht nodig
is, levert de elektromotor na een druk op het gaspedaal een vermogen
tot 20 kW, totdat de dieselmotor weer loopt en voldoende koppel
opgebouwd heeft. Dat duurt bij de huidige stand van de techniek
ongeveer een seconde. Dat is ook de reden dat bij snelheden boven de
70 km/u de dieselmotor niet meer wordt afgezet, want elektromotoren
leveren bij hogere snelheden minder aandrijfkracht.
Ook bij een lege accu is de smart fortwo cdi hybrid inzetbaar, dan
echter alleen als cdi. Toch hoeft de tweezitter niet aan het
stopcontact te worden aangesloten: wanneer de auto vertraagt, werkt de
elektromotor als generator en laadt de accu onder de bestuurdersstoel
weer op. Dat gebeurt niet alleen bij het remmen, maar ook wanneer er
geen gas gegeven wordt.
De smart fortwo mild hybrid kent deze functie niet. Deze uitvoering
met 45 kW/61 pk-benzinemotor heeft een startergenerator die als
startmotor en dynamo werkt. Ook is de smart fortwo mild hybrid
voorzien van een automatische start-/stopregeling. In totaal verbruikt
de fortwo mild hybrid vijf procent minder: het normverbruik per 100
kilometer ligt onder de 4,5 liter. In het stadsverkeer bedraagt de
besparing zelfs rond de 13 procent.
AutoRai