Mazda Kabura en definitieve versie Mazda CX-7 op NAIAS 2006
(12/13/2005)
Op de komende North American International Auto Show (NAIAS) 2006
onthult Mazda Motor Corporation twee wereldprimeurs: de Mazda Kabura,
een compacte sportcoupé concept car, en de definitieve
productieversie van de Mazda CX-7, een crossover Sport Utility Vehicle
(SUV), die al eerder als de concept car MX-Crossport op diverse
autosalons was te bewonderen.
De NAIAS 2006 wordt van zondag 8 januari t/m zondag 22 januari 2006 in
Detroit gehouden. De persconferentie van Mazda is op zondag 8 januari
2006 van 17:25 uur tot 17:50 uur lokale tijd op de Mazda-stand.
Op de Mazda-stand zal ook een Mazda5 Hydrogen RE Hybrid conceptcar
staan, aangedreven door een Renesis waterstofrotatiemotor, die
geschikt is voor zowel waterstof als benzine, met natuurlijk het
Zoom-Zoom rijplezier van Mazda en die tegelijkertijd bijzonder
milieuvriendelijk is. Ook staat er in Detroit een Mazda Tribute
hybride.
Mazda Kabura
De Mazda Kabura, een compacte sportcoupé, is een conceptcar die
ontworpen is in Mazdaâs Design Centre in Irvine, Californië. De
Kabura is de derde concept car van Mazda in de afgelopen vijf maanden,
volgend op de Mazda Sassou (ontworpen in Mazdaâs Europese Design
Centre in Oberursel, Duitsland) en de Mazda Senku (ontworpen in
Mazdaâs Yokohama Design Centre nabij Tokyo), alle drie autoâs die de
wereldwijde invloeden weerspiegelen waar de ontwerpers van Mazda hun
inspiratie uit putten.
De Mazda Kabura sportcoupé heeft een compacte carrosserie en is een
fraaie combinatie van een sportauto en functionaliteit. Met zijn
achterwielaandrijving, sportieve vormgeving en een uitgebreid scala
aan voorzieningen aan boord, is de auto gemaakt voor mensen die voor
de eerste keer een nieuwe auto kopen en autorijden leuk vinden. De
Kabura is een concept car die de belangrijkste aspecten van Mazdaâs
Zoom-Zoom gevoel in zich heeft.
âKaburaâ is een Japans woord dat afgeleid is van 'Kabura-yaâ, een pijl
die een fluitend geluid maakt als hij afgeschoten wordt en die
gebruikt werd om het begin van een wedstrijd aan te geven. De âeerste
pijl in de strijdâ beschrijft Mazdaâs wil om unieke en spannende auto
te ontwerpen en te produceren.
Mazda CX-7: stijlvolle crossover met de uitstraling van een sportauto
Mazda North American Operations (MNAO) heeft vandaag een aantal
details van de lang verwachte Mazda CX-7 crossover Sport Utility
Vehicle (SUV) prijsgegeven. Bovendien werd bevestigd dat de auto in
de eerste week van januari 2006 te zien zal zijn op de Greater Los
Angeles Auto Show en een week later op de North American International
Auto Show in Detroit.
De definitieve productieversie van de Mazda CX-7 is de eerste van drie
Mazdaâs, die speciaal voor de Noord-Amerikaanse markt zijn ontworpen
en gemaakt.
Mazdaâs nieuwe CX-7 met 5 zitplaatsen is een frisse variant op de
traditionele SUVâs die momenteel op de Amerikaanse wegen rijden. De
Mazda CX-7 is gebouwd op een bestaand Mazda-platform en is een
geslaagde combinatie van een pittige sportauto en een praktische SUV,
resulterend in een prettig rijdende Mazda SUV met een sportieve
uitstraling. De auto is dan ook een unieke combinatie van prestaties
en design en is geknipt voor avontuurlijke autoliefhebbers die de
wereld willen ontdekken.
âDe Noord-Amerikaanse markt blijft een belangrijke rol spelen in de
toekomst van de Mazda Motor Corporation,â aldus Jim OâSullivan,
Algemeen Directeur en CEO van MNAO. âAutoâs als de CX-7 en andere die
nog op stapel staan en speciaal voor de Noord-Amerikaanse markt worden
ontworpen en gemaakt, zullen van Mazda een grote en invloedrijke
hoofdrolspeler in de auto-industrie maken. Deze auto is alles wat een
Mazda SUV moet zijn: krachtig, mooi design, perfect afgewerkt en leuk
om in te rijden. Mazda op zijn best.â
Het opvallende ontwerp van het exterieur van de Mazda CX-7 is een
doorontwikkeling van de MX-Crossport concept car uit 2005 en de in
1995 geïntroduceerde RX-01 concept car en straalt in grote mate ook
de sterk emotionele stijl van Mazdaâs huidige RX-8 uit. Opvallende
voorschermen, A-stijlen die de lijn van de auto volgen en Mazdaâs
kenmerkende vijfhoekige grille zetten dit nieuwe model direct neer als
een echte Mazda. De grote 18-inch lichtmetalen velgen laten de
Zoom-Zoom intenties van de Mazda CX-7 zien en maken meteen duidelijk
dat dit een auto is voor echte autoliefhebbers.
Ook het ontwerp van het interieur komt voort uit de MX-Crossport
concept car en werkt erg uitnodigend. Het instrumentenpaneel met drie
tellers, de sportieve, hooggeplaatste versnellingspook en de stevige
kuipstoelen voorin zijn gemaakt voor sportieve rijders. Het
instrumentenpaneel heeft een unieke dubbele kap, met een kleine kap
boven de meters en een grotere kap die boven het hele
instrumentenpaneel loopt. De 60-40 deelbare achterbank biedt royaal
ruimte aan drie personen en kan, indien nodig, in een oogwenk de
bagageruimte met 847 liter vergroten, waarmee deze een inhoud van
1.660 liter krijgt. Het 99 cm lange achterste gedeelte biedt (met
opgeklapte stoelen) meer opbergruimte dan sommige grotere SUVâs.
De Mazda CX-7 ziet er niet alleen sportief uit, hij biedt ook
uitstekende prestaties. Zo wordt de auto aangedreven door een direct
ingespoten 2.3 liter viercilinder turbobenzinemotor met intercooler,
die een pittig vermogen van 244 pk ontwikkelt bij 5.000 t/min. Hoewel
een aantal aandrijfkenmerken identiek is aan de Mazda6 MPS, die
volgende maand in Europa wordt gelanceerd, is de Mazda CX-7 exclusief
afgesteld om 350 Nm aan koppel te leveren bij 2.500 t/min voor een
goed acceleratievermogen.
Met Mazdaâs sportieve automatische versnellingsbak met zes
versnellingen en minstens 99 % van het maximale koppel dat beschikbaar
is tot 5.000 t/min, waarop het maximale vermogen wordt geleverd,
presteert de Mazda CX-7 alsof er een twee keer zo grote motor onder de
kap ligt. Bovendien rijdt de auto naar schatting ruim 9,8 km/l bij
gecombineerd gebruik.
De stijve carrosserieconstructie, de volledig onafhankelijke
wielophanging, de rondom geventileerde remschijven met standaard ABS,
het Dynamic Stability Control (DSC) en het Traction Control System
(TCS) dragen bij aan het onberispelijke rijgedrag van de Mazda CX-7.
Klanten kunnen zelf de aandrijving kiezen die het beste bij ze past:
voorwielaandrijving of Mazdaâs Active Torque Split
vierwielaandrijving. Bij deze laatste vorm van aandrijving geeft een
computergestuurde koppeling 50 procent van het motorvermogen door aan
de achterwielen, voor een optimaal rijgedrag, ongeacht of de
rijomstandigheden droog zijn, snel zijn, glad of traag.
De Mazda CX-7 verschijnt als een 2007 model in het voorjaar van 2006
in de Amerikaanse showroom. De specificaties van de Europese versie
zullen verschillen en later in 2006 bekend worden gemaakt.
AutoRai