AutoRai

Mazda Kabura en definitieve versie Mazda CX-7 op NAIAS 2006

(12/13/2005)
Op de komende North American International Auto Show (NAIAS) 2006 onthult Mazda Motor Corporation twee wereldprimeurs: de Mazda Kabura, een compacte sportcoupé concept car, en de definitieve productieversie van de Mazda CX-7, een crossover Sport Utility Vehicle (SUV), die al eerder als de concept car MX-Crossport op diverse autosalons was te bewonderen.
De NAIAS 2006 wordt van zondag 8 januari t/m zondag 22 januari 2006 in Detroit gehouden. De persconferentie van Mazda is op zondag 8 januari 2006 van 17:25 uur tot 17:50 uur lokale tijd op de Mazda-stand.

Op de Mazda-stand zal ook een Mazda5 Hydrogen RE Hybrid conceptcar staan, aangedreven door een Renesis waterstofrotatiemotor, die geschikt is voor zowel waterstof als benzine, met natuurlijk het Zoom-Zoom rijplezier van Mazda en die tegelijkertijd bijzonder milieuvriendelijk is. Ook staat er in Detroit een Mazda Tribute hybride.

Mazda Kabura

De Mazda Kabura, een compacte sportcoupé, is een conceptcar die ontworpen is in Mazdaâs Design Centre in Irvine, Californië. De Kabura is de derde concept car van Mazda in de afgelopen vijf maanden, volgend op de Mazda Sassou (ontworpen in Mazdaâs Europese Design Centre in Oberursel, Duitsland) en de Mazda Senku (ontworpen in Mazdaâs Yokohama Design Centre nabij Tokyo), alle drie autoâs die de wereldwijde invloeden weerspiegelen waar de ontwerpers van Mazda hun inspiratie uit putten.

De Mazda Kabura sportcoupé heeft een compacte carrosserie en is een fraaie combinatie van een sportauto en functionaliteit. Met zijn achterwielaandrijving, sportieve vormgeving en een uitgebreid scala aan voorzieningen aan boord, is de auto gemaakt voor mensen die voor de eerste keer een nieuwe auto kopen en autorijden leuk vinden. De Kabura is een concept car die de belangrijkste aspecten van Mazdaâs Zoom-Zoom gevoel in zich heeft.

âKaburaâ is een Japans woord dat afgeleid is van 'Kabura-yaâ, een pijl die een fluitend geluid maakt als hij afgeschoten wordt en die gebruikt werd om het begin van een wedstrijd aan te geven. De âeerste pijl in de strijdâ beschrijft Mazdaâs wil om unieke en spannende auto te ontwerpen en te produceren.

Mazda CX-7: stijlvolle crossover met de uitstraling van een sportauto

Mazda North American Operations (MNAO) heeft vandaag een aantal details van de lang verwachte Mazda CX-7 crossover Sport Utility Vehicle (SUV) prijsgegeven. Bovendien werd bevestigd dat de auto in de eerste week van januari 2006 te zien zal zijn op de Greater Los Angeles Auto Show en een week later op de North American International Auto Show in Detroit.

De definitieve productieversie van de Mazda CX-7 is de eerste van drie Mazdaâs, die speciaal voor de Noord-Amerikaanse markt zijn ontworpen en gemaakt.

Mazdaâs nieuwe CX-7 met 5 zitplaatsen is een frisse variant op de traditionele SUVâs die momenteel op de Amerikaanse wegen rijden. De Mazda CX-7 is gebouwd op een bestaand Mazda-platform en is een geslaagde combinatie van een pittige sportauto en een praktische SUV, resulterend in een prettig rijdende Mazda SUV met een sportieve uitstraling. De auto is dan ook een unieke combinatie van prestaties en design en is geknipt voor avontuurlijke autoliefhebbers die de wereld willen ontdekken.

âDe Noord-Amerikaanse markt blijft een belangrijke rol spelen in de toekomst van de Mazda Motor Corporation,â aldus Jim OâSullivan, Algemeen Directeur en CEO van MNAO. âAutoâs als de CX-7 en andere die nog op stapel staan en speciaal voor de Noord-Amerikaanse markt worden ontworpen en gemaakt, zullen van Mazda een grote en invloedrijke hoofdrolspeler in de auto-industrie maken. Deze auto is alles wat een Mazda SUV moet zijn: krachtig, mooi design, perfect afgewerkt en leuk om in te rijden. Mazda op zijn best.â

Het opvallende ontwerp van het exterieur van de Mazda CX-7 is een doorontwikkeling van de MX-Crossport concept car uit 2005 en de in 1995 geïntroduceerde RX-01 concept car en straalt in grote mate ook de sterk emotionele stijl van Mazdaâs huidige RX-8 uit. Opvallende voorschermen, A-stijlen die de lijn van de auto volgen en Mazdaâs kenmerkende vijfhoekige grille zetten dit nieuwe model direct neer als een echte Mazda. De grote 18-inch lichtmetalen velgen laten de Zoom-Zoom intenties van de Mazda CX-7 zien en maken meteen duidelijk dat dit een auto is voor echte autoliefhebbers.

Ook het ontwerp van het interieur komt voort uit de MX-Crossport concept car en werkt erg uitnodigend. Het instrumentenpaneel met drie tellers, de sportieve, hooggeplaatste versnellingspook en de stevige kuipstoelen voorin zijn gemaakt voor sportieve rijders. Het instrumentenpaneel heeft een unieke dubbele kap, met een kleine kap boven de meters en een grotere kap die boven het hele instrumentenpaneel loopt. De 60-40 deelbare achterbank biedt royaal ruimte aan drie personen en kan, indien nodig, in een oogwenk de bagageruimte met 847 liter vergroten, waarmee deze een inhoud van
1.660 liter krijgt. Het 99 cm lange achterste gedeelte biedt (met opgeklapte stoelen) meer opbergruimte dan sommige grotere SUVâs.

De Mazda CX-7 ziet er niet alleen sportief uit, hij biedt ook uitstekende prestaties. Zo wordt de auto aangedreven door een direct ingespoten 2.3 liter viercilinder turbobenzinemotor met intercooler, die een pittig vermogen van 244 pk ontwikkelt bij 5.000 t/min. Hoewel een aantal aandrijfkenmerken identiek is aan de Mazda6 MPS, die volgende maand in Europa wordt gelanceerd, is de Mazda CX-7 exclusief afgesteld om 350 Nm aan koppel te leveren bij 2.500 t/min voor een goed acceleratievermogen.

Met Mazdaâs sportieve automatische versnellingsbak met zes versnellingen en minstens 99 % van het maximale koppel dat beschikbaar is tot 5.000 t/min, waarop het maximale vermogen wordt geleverd, presteert de Mazda CX-7 alsof er een twee keer zo grote motor onder de kap ligt. Bovendien rijdt de auto naar schatting ruim 9,8 km/l bij gecombineerd gebruik.

De stijve carrosserieconstructie, de volledig onafhankelijke wielophanging, de rondom geventileerde remschijven met standaard ABS, het Dynamic Stability Control (DSC) en het Traction Control System (TCS) dragen bij aan het onberispelijke rijgedrag van de Mazda CX-7. Klanten kunnen zelf de aandrijving kiezen die het beste bij ze past: voorwielaandrijving of Mazdaâs Active Torque Split vierwielaandrijving. Bij deze laatste vorm van aandrijving geeft een computergestuurde koppeling 50 procent van het motorvermogen door aan de achterwielen, voor een optimaal rijgedrag, ongeacht of de rijomstandigheden droog zijn, snel zijn, glad of traag.

De Mazda CX-7 verschijnt als een 2007 model in het voorjaar van 2006 in de Amerikaanse showroom. De specificaties van de Europese versie zullen verschillen en later in 2006 bekend worden gemaakt.