UPC onderzoekt kijkwensen allochtonen
Upc nederland
UPC start onderzoek naar kijkwensen allochtone Nederlanders
Amsterdam, 13 december 2005 - UPC Nederland onderzoekt de komende maanden naar welke
zenders Nederlanders van Turkse, Marokkaanse en Kaapverdiaanse afkomst het liefst kijken.
Binnen het dekkingsgebied van UPC wonen veel Nederlanders van buitenlandse afkomst en UPC
wil hiermee nog beter inspelen op de wensen en behoeften van deze doelgroep. Op basis van
het onderzoek wil UPC medio 2006 deze groepen een aanbod aan zenders kunnen doen dat nog
beter aansluit op hun wensen. Het kabelbedrijf zal deze zenders aanbieden via UPC Digital
TV. UPC is 1 oktober van start gegaan met de grootschalige introductie van digitale
televisie. Het onderzoek wordt gehouden in samenwerking met zes woningcorporaties in
Rotterdam, Hilversum, Alkmaar en Leeuwarden. Deze woningcorporaties hebben veel huurders
met een Turkse, Marokkaanse en, vooral in Rotterdam, Kaapverdiaanse achtergrond.
Onderzoeksopzet
Het onderzoek wordt in opdracht van UPC en in overleg met de woningcorporaties verricht
door onderzoeksbureau Ithaka. Ithaka zal een groot aantal interviews afnemen en tevens
een internetpanel raadplegen. Het merendeel van de interviews zal 'face-to-face'
plaatsvinden, in de taal die men prefereert (Nederlands, Turks, Marokkaans of Engels).
Mensen worden niet alleen aan huis benaderd, maar in overleg met de verschillende
gemeenschappen ook in koffiehuizen, buurthuizen bij moskeeën, bars en op markten. De
programma-aanbieders waar de meeste vraag naar blijkt te zijn, worden door UPC benaderd om
een gericht en gunstig geprijsd zenderpakket te kunnen bieden.
Digitale televisie
Aanbiedingen aan specifieke groepen kijkers zijn mogelijk dankzij digitale televisie. Voor
de ontvangst is de UPC MediaBox nodig, die klanten van UPC gratis wordt aangeboden. Een
van de voordelen van digitale televisie is dat veel meer kanalen beschikbaar zijn dan bij
analoge televisie. Zo biedt UPC een standaardpakket van ruim veertig zenders en een extra
pakket van ruim dertig zenders aan. Maar ook bestaat de mogelijkheid om abonnementen te
nemen op speciale pakketten. UPC biedt op dit moment al enkele pakketten met etnische
zenders aan. Door gericht onderzoek te doen wil UPC de pakketten verder afstemmen op de
wensen van klanten met een niet-Nederlandse achtergrond.
Het aanbod van gemiddeld dertig analoge tv-kanalen blijft onderdeel van het
standaardpakket. Daardoor kan gewoon op alle toestellen in huis
zonder UPC MediaBox tv worden gekeken. Verder omvat UPC Digital TV een
Elektronische Programmagids. Ook zijn interactieve diensten
als tv-email, games en tv-internet inbegrepen, evenals diensten waarmee stemmen, kopen en
selectie via de tv mogelijk wordt. In 2006 komt UPC Nederland met een Personal Video
Recorder. Hiermee kan de kijker niet alleen tv-programma's opnemen, maar ook pauzeren en
terugspoelen tijdens de uitzending. UPC komt medio 2006, in samenwerking met Philips, met
een decoder die HDTV mogelijk maakt.
Digitale televisie: keuze en controle voor iedereen
Algemeen directeur Diederik Karsten van UPC Nederland: 'Als marktleider
gaan we een stap verder met digitale televisie. De kern van ons product
is dat de consument maximale keuze en controle krijgt over het televisie-
en informatieaanbod. Het tegemoet komen aan de specifieke wensen van klanten van
niet-Nederlandse afkomst past in dit streven.'
Woningcorporaties
UPC doet het onderzoek in samenwerking met zes woningcorporaties in Alkmaar, Rotterdam,
Hilversum en Leeuwarden. De woningcorporaties zijn: Woningbedrijf Rotterdam, de Nieuwe
Unie, PWS Rotterdam, Nieuw Wonen Friesland, Woonwaard, Woningstichting SVA en Atrium.
Woningbedrijf Rotterdam (WBR) heeft goed wonen en goed leven in Rotterdam hoog in het
vaandel staan. Digitale televisie levert hier een bijdrage aan, als mensen voldoende
aanbod hebben vanuit eigen land. 'Wij zijn dan ook blij met dit initiatief van UPC',
vertelt Jaap van der Torre, projectleider bij het WBR.
UPC Nederland
UPC Nederland is een toonaangevende aanbieder van televisie, breedband internet en vaste
en mobiele telefoniediensten in Nederland. UPC Nederland bedient 2,2 miljoen
televisieklanten, 458.000 breedband internetklanten en 273.000 telefonieklanten (per 30
september 2005). UPC Nederland is een geconsolideerde dochteronderneming van Liberty
Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK).).