Ingezonden persbericht


Onderschatting risico en slechte voorbereiding oorzaken van vuurwerkongevallen bij jongeren

Op 13 december start Consument en Veiligheid met de jaarlijkse vuurwerkcampagne. De campagne richt zich op jongeren tussen de 10 en 19 jaar. Bijna de helft van de vuurwerkslachtoffers die rondom de laatste jaarwisseling op een Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis is behandeld, valt in deze leeftijdscategorie. De afgelopen 5 jaarwisselingen is het aantal op een SEH van een ziekenhuis behandelde vuurwerkongevallen met bijna éénderde gedaald tot 620 behandelingen tijdens de laatste jaarwisseling (2004-2005). Tien procent van de slachtoffers van een vuurwerkongeval moest de laatste jaarwisseling in het ziekenhuis worden opgenomen. Daarnaast viel één dode te betreuren door het afsteken van illegaal knalvuurwerk.

Beleving van jongeren
Ter voorbereiding van de nieuwe vuurwerkcampagne is onderzoek uitgevoerd naar de kennis en het gedrag van jongeren ten aanzien van het afsteken van vuurwerk. Hiervoor zijn in opdracht van Consument en Veiligheid 524 jongeren geïnterviewd door marktonderzoekbureau Ruigrok MC.

De belangrijkste uitkomsten zijn:

* Jongeren ervaren het risico op een vuurwerkongeval en de gevolgen als zeer klein.
* De gevolgen worden in de meeste gevallen geassocieerd met een blaar of een brandwondje.
* Wanneer het toch een keer misgaat, ligt de oorzaak meestal bij een ander.
* Jongeren vinden bijna allemaal dat ze vuurwerk goed en veilig afsteken.

Maar wanneer wordt gevraagd hoe ze vuurwerk afsteken, blijkt dat het toch niet goed en veilig gebeurt. Wat voorbeelden:
* 1 op de 3 jongeren steekt het lontje onveilig aan met een aansteker of een lucifer.
* 2 op de 3 steken vuurpijlen af in een niet verzwaarde fles.
* Meer dan helft zet sierpotten en cakeboxen niet stabiel neer bij het afsteken.
* Bijna de helft steekt knalvuurwerk met meerdere tegelijk aan.

Nieuwe vuurwerkcampagne
Meer dan de helft van alle vuurwerkslachtoffers is jonger dan 20 jaar. Maar juist jongeren vinden de voorlichting over de risico's van vuurwerk vaak overdreven. Jongeren vinden vuurwerk afsteken leuk en spannend. Ze gaan voor de 'thrill' van gevaar en zoeken naar vuurwerk met het meest ultieme effect.

Dit jaar stonden we voor de vraag: hoe komen we in de belevingswereld van een doelgroep die van nature eigenwijs is en niet zit te wachten op een voorlichtingscampagne die vertelt hoe je vuurwerk veilig moet afsteken? In de nieuwe vuurwerkcampagne doen we dit door met jongeren te communiceren in een context die het nemen van veiligheidsmaatregelen niet alleen noodzakelijk maakt, maar ook logisch. En die context is: 'extreme sports' . Nergens anders worden risico's zo zorgvuldig afgewogen en beperkt als bij de beoefening van extreme sports. Dat is ook een reden dat er weinig ongelukken gebeuren in ogenschijnlijk risicovolle sporten als base-jumpen en down-hill heli biking. Wordt het niet tijd dat we vuurwerk afsteken ook gaan zien als een 'extreme sport'?

In de nieuwe campagne zijn professional extreme sporters gevraagd al hun kennis over 'het veilig omgaan met risico's' in te zetten voor de nieuwe vuurwerkcampagne. Motto van de campagne: 'Er gebeuren meer ongelukken met vuurwerk afsteken dan met base-jumpen en downhillen'.

Voor de campagne zijn twee nieuwe televisiecommercials ontwikkeld en de nieuwe website www.extreme-fireworks.nl. Op de site kunnen jongeren hun kennis van vuurwerk testen en meedingen naar een 'extreme' hoofdprijs: Een para-jump met 2 vrienden.

Meer informatie
Shireen Eyer of Cees Meijer
Tel: 020 - 511 45 11