Première voor nieuwe Audi R10 in Parijs
(12/13/2005)
Als eerste autofabrikant ter wereld treedt Audi, de uitvinder van de
TDI-technologie, komend jaar tijdens de 24 Uur van Le Mans met een
sportwagen aan die wordt aangedreven door een dieselmotor. De nieuwe
Audi R10, die vandaag (dinsdag) in Parijs werd gepresenteerd, beschikt
over een volledig nieuw ontwikkelde 5,5 liter twaalfcilinder TDI-motor
met twee turbocompressors.
Met de V12-motor, die volledig uit aluminium vervaardigd is, zet Audi
nieuwe maatstaven op het gebied van dieselmotoren. Evenals bij de
TFSI-technologie, waarmee Audi eerst in Le Mans won en die daarna in
de serieproductie werd ingevoerd, is het de bedoeling dat Audi-klanten
ook ditmaal van de ervaringen uit de autosport kunnen profiteren. âNu
al bouwt Audi met de A8 4.2 TDI quattro een van de krachtigste
diesel-personenautoâs ter wereldâ, verklaarde Prof. Dr. Martin
Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van Audi AG, bij de
presentatie van de R10 in Parijs. âHet Le Mans-project helpt onze
technici, nog meer uit de TDI-technologie te halen. Nu al wordt elke
tweede Audi met TDI-motor geleverd. Wij gaan ervan uit, dat het
aandeel van de dieselmotoren in de toekomst nog groter wordt.â
De V12-motor van de R10, die is voorzien van twee
diesel-partikelfilters, is door zijn geruisloze loop van buiten
nauwelijks als dieselmotor herkenbaar. De ingenieurs van Audi Sport
werden door de specifieke eigenschappen van de TDI-motor echter met
een aantal nieuwe opgaven geconfronteerd. Zo ligt de inspuitdruk ver
boven de 1.600 bar, die in de serieproductie bereikt worden. Het meest
effectieve toerengebied bevindt zich tussen de 3.000 en 5.000 t/min.
en ligt daarmee voor een racemotor ongekend laag. Vanwege het gunstige
trekkrachtverloop van de TDI-motor hoeft een coureur in de R10 een
stuk minder te schakelen dan in de R8.
Het enorme koppel van meer dan 1.100 Nm stelt niet alleen extreme
eisen aan de krachtoverbrenging van de R10. Zelfs de moderne
motorentestbanken van Audi Sport moesten worden aangepast, zodat ze
deze enorme belastingen aankonden.
Op het gebied van het chassis waren ook ingrijpende maatregelen nodig.
Zo heeft de Audi R10 in vergelijking met de R8 een duidelijk langere
wielbasis. Tot dusver uniek voor een Le Mans-prototype zijn de enorm
brede voorwielen. Nieuwe technologieën werden ook bij de ontwikkeling
van de koolstofvezel-monocoque toegepast. Het chassis, de motor en de
versnellingsbak vormen samen een uitermate stevige dragende eenheid.
âHet R10-project is de grootste uitdaging waarmee Audi Sport ooit te
maken heeft gekregenâ, zegt sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich. âDe
TDI-technologie is tot nu toe in de racerij nog niet tot aan de limiet
gedreven. Wij zijn de eersten die zich daarmee bezighouden en
natuurlijk zijn de eisen dan zwaar. Technologiepartners met wie wij al
jaren samenwerken, zoals Bosch, Michelin en Shell, ondersteunen ons
daarbij. Samen hebben wij de kans om een nieuw hoofdstuk in de
geschiedenisboeken van de autosport en van de dieseltechnologie te
schrijven.â
Eind november heeft de R10 met succes zijn eerste tests afgelegd. Tot
aan de 24 Uur van Le Mans op 17 en 18 juni 2006 is er een omvangrijk
testprogramma, dat ondermeer ook de deelname aan de 12-uursrace in het
Amerikaanse Sebring op 18 maart omvat. Het team van Reinhold Joest
ondersteunt het ontwikkelingsteam van Audi Sport, zoals eerder al bij
het R8-project.
AutoRai