AutoRai

Première voor nieuwe Audi R10 in Parijs

(12/13/2005)
Als eerste autofabrikant ter wereld treedt Audi, de uitvinder van de TDI-technologie, komend jaar tijdens de 24 Uur van Le Mans met een sportwagen aan die wordt aangedreven door een dieselmotor. De nieuwe Audi R10, die vandaag (dinsdag) in Parijs werd gepresenteerd, beschikt over een volledig nieuw ontwikkelde 5,5 liter twaalfcilinder TDI-motor met twee turbocompressors.
Met de V12-motor, die volledig uit aluminium vervaardigd is, zet Audi nieuwe maatstaven op het gebied van dieselmotoren. Evenals bij de TFSI-technologie, waarmee Audi eerst in Le Mans won en die daarna in de serieproductie werd ingevoerd, is het de bedoeling dat Audi-klanten ook ditmaal van de ervaringen uit de autosport kunnen profiteren. âNu al bouwt Audi met de A8 4.2 TDI quattro een van de krachtigste diesel-personenautoâs ter wereldâ, verklaarde Prof. Dr. Martin Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van Audi AG, bij de presentatie van de R10 in Parijs. âHet Le Mans-project helpt onze technici, nog meer uit de TDI-technologie te halen. Nu al wordt elke tweede Audi met TDI-motor geleverd. Wij gaan ervan uit, dat het aandeel van de dieselmotoren in de toekomst nog groter wordt.â

De V12-motor van de R10, die is voorzien van twee diesel-partikelfilters, is door zijn geruisloze loop van buiten nauwelijks als dieselmotor herkenbaar. De ingenieurs van Audi Sport werden door de specifieke eigenschappen van de TDI-motor echter met een aantal nieuwe opgaven geconfronteerd. Zo ligt de inspuitdruk ver boven de 1.600 bar, die in de serieproductie bereikt worden. Het meest effectieve toerengebied bevindt zich tussen de 3.000 en 5.000 t/min. en ligt daarmee voor een racemotor ongekend laag. Vanwege het gunstige trekkrachtverloop van de TDI-motor hoeft een coureur in de R10 een stuk minder te schakelen dan in de R8.

Het enorme koppel van meer dan 1.100 Nm stelt niet alleen extreme eisen aan de krachtoverbrenging van de R10. Zelfs de moderne motorentestbanken van Audi Sport moesten worden aangepast, zodat ze deze enorme belastingen aankonden.

Op het gebied van het chassis waren ook ingrijpende maatregelen nodig. Zo heeft de Audi R10 in vergelijking met de R8 een duidelijk langere wielbasis. Tot dusver uniek voor een Le Mans-prototype zijn de enorm brede voorwielen. Nieuwe technologieën werden ook bij de ontwikkeling van de koolstofvezel-monocoque toegepast. Het chassis, de motor en de versnellingsbak vormen samen een uitermate stevige dragende eenheid.

âHet R10-project is de grootste uitdaging waarmee Audi Sport ooit te maken heeft gekregenâ, zegt sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich. âDe TDI-technologie is tot nu toe in de racerij nog niet tot aan de limiet gedreven. Wij zijn de eersten die zich daarmee bezighouden en natuurlijk zijn de eisen dan zwaar. Technologiepartners met wie wij al jaren samenwerken, zoals Bosch, Michelin en Shell, ondersteunen ons daarbij. Samen hebben wij de kans om een nieuw hoofdstuk in de geschiedenisboeken van de autosport en van de dieseltechnologie te schrijven.â

Eind november heeft de R10 met succes zijn eerste tests afgelegd. Tot aan de 24 Uur van Le Mans op 17 en 18 juni 2006 is er een omvangrijk testprogramma, dat ondermeer ook de deelname aan de 12-uursrace in het Amerikaanse Sebring op 18 maart omvat. Het team van Reinhold Joest ondersteunt het ontwikkelingsteam van Audi Sport, zoals eerder al bij het R8-project.