Borea

Tilburg, 13 december 2005

Succesformule als basis voor coaching scholieren

Werkadviseurs ondersteunen leerlingen ROC ASA bij het ontdekken van hun talenten

Tijdens een sfeervolle bijeenkomst maakten op donderdag 1 december vijftien leerlingen van de opleiding Handel van ROC ASA Utrecht kennis met drie werkadviseurs van reïntegratiebedrijf AGENS. De deelnemende leerlingen krijgen de komende maanden coaching bij het ontdekken van hun talenten en het vinden van stageplaatsen. Hierbij geldt de specifieke methodiek van Abkader Chrifi 'Het succes ligt op straat'als uitgangspunt. Het project bij ROC ASA maakt deel uit van On Stage, een landelijk initiatief waarbij reïntegratiebedrijven scholen in het (voorbereidend) middelbaar beroepsonderwijs adopteren.

Bij de bijeenkomst op 1 december stonden de leerlingen centraal. De hoofdsprekers Abkader Chrifi en Rob Kars (respectievelijk projectleider en directeur bij AGENS) en Adri van der Wind (lid regiodirectie ROC ASA Utrecht) vertelden voor een zaal vol leerlingen hoe On Stage scholieren bewuster maakt van hun eigen talenten. Hierdoor kunnen zij een betere opleidingskeuze maken.

Succes
Abkader Chrifi verplaatste zich letterlijk in de schoenen van de aanwezige scholieren. Hij vertelde over zijn eigen schooltijd. In de jaren zeventig kregen jongeren maar weinig ondersteuning, waardoor Chrifi zelf zijn plek op de arbeidsmarkt moest vinden. 'Ik ben nu werkzaam als Projectleider Minderhedenbeleid bij AGENS', aldus Chrifi. 'Ik ben dus toch goed terechtgekomen. Maar ik zou maar wat blij zijn geweest met een project als On Stage.'
Chrifi levert een belangrijke bijdrage aan de samenwerking tussen ROC ASA en AGENS. De werkadviseurs hanteren bij de begeleiding van de leerlingen het door Chrifi geschreven handboek Het succes ligt op straat. In dit boek staat een succesformule beschreven die uitgaat van zeven stappen die van wezenlijk belang zijn om te slagen in de Nederlandse maatschappij. Ontwikkeling van binnenuit en leren het heft in eigen hand te nemen vormen hierbij belangrijke uitgangspunten.

De weg naar het succes wordt echter niet alleen door de leerlingen bewandeld. De coachende werkadviseurs en de mentoren van de school kunnen de succesfilosofie ook op zichzelf toepassen. Dat maakt hen bijzonder geïnspireerd om met de methodiek aan de slag te gaan, weet ook Rob Kars, die na Chrifi de zaal toesprak. 'Wij willen jullie langdurig ondersteunen. Geef ons de kans jullie te leren kennen. Want dan geef je jezelf de kans om je talenten te ontdekken.' Bemoedigende woorden die even later nog onderstreept werden door ASA-directrice Adri van der Wind.

In het zonnetje
Na de sprekers was het tijd om diegenen om wie het werkelijk draait in het zonnetje te zetten: de 15 leerlingen die zich hadden ingeschreven voor het On Stage-project. Zij werden één voor één onder luid gejuich naar voren geroepen om kennis te maken met de werkadviseur die samen met een mentor van ROC ASA de jongeren een intensieve training gaat geven en hen zal begeleiden bij het vinden van een stageplaats. Dat laatste is niet eenvoudig. Met name allochtone jongeren hebben soms moeite om een stageplek te verwerven. De werkadviseurs gaan hun contacten met werkgevers benutten om hier verbetering in aan te brengen.
Het enthousiasme bij zowel de adviseurs en mentoren als bij de leerlingen is groot. 'Leuk om de talenten van deze jongeren in kaart te brengen', aldus werkadviseur Louise Verbunt. 'Volgens mij zit er veel potentie in deze groep. Daar zijn ze zich zelf niet van bewust. We moeten hen leren zelf de regie over hun eigen leven, hun eigen toekomst in handen te nemen.' 'Het is weer wat anders', meent Raphael, een van de deelnemende leerlingen. 'Ik ben door mijn mentor op dit project gewezen. Benieuwd wat het me gaat brengen. Ik zie het in ieder geval als een mooie kans.' Hij is niet de enige. Na de presentatie meldden zich spontaan een aantal leerlingen om ook deel te nemen aan het succesprogramma. Een constatering die bevestigt dat de succesformule bij de jongeren aanslaat.

Over On Stage
Om uitval van (v)mbo-leerlingen te voorkomen heeft Borea, de brancheorganisatie van reïntegratiebedrijven, het initiatief genomen voor 'On Stage'. Bij dit project adopteert een reïntegratiebedrijf een (v)mbo-school. Reïntegratiebedrijf en school gaan hun samenwerking op verschillende manieren gestalte geven. De focus kan liggen op het verwerven van stageplekken, het ontdekken van de eigen talenten bij leerlingen of het bieden van handvatten voor het vinden van werk. In alle gevallen zijn de scholieren na afloop van het project beter toegerust voor het vinden van een leuke baan of kunnen ze gerichter kiezen voor een vervolgopleiding. In totaal nemen 35 reïntegratiebedrijven en 24 scholen deel aan het project. Circa 1.000 scholieren kunnen dit schooljaar rekenen op deskundige begeleiding bij het ontdekken van hun talenten en het zoeken van stageplaatsen. Borea werkt in dit project samen met de ministeries van SZW en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en met Radar en de Sector Bestuur Onderwijs.

Over ROC ASA
ROC ASA is een onderwijsorganisatie voor middelbaar beroepsonderwijs met vestigingen in de regio's Amsterdam, Utrecht en Amersfoort. De leerlingen van de opleiding Handel kunnen kiezen uit de richtingen Detailhandel, Groothandel en Internationale Handel. Kijk voor meer informatie op www.rocasa.nl.

Over AGENS
AGENS biedt maatwerkoplossingen op het gebied van reïntegratie, verzuimmanagement en outplacement. Het reïntegratiebedrijf begeleidt al jaren uitkeringsgerechtigden, uitgevallen werknemers en mensen die hun baan dreigen te verliezen snel (terug) naar passend, duurzaam werk. Dit doet AGENS in opdracht van werkgevers, gemeenten, UWV en particulieren. Kijk voor meer informatie op www.agens.nl.

Voor de redactie,