Borea
Tilburg, 13 december 2005
Succesformule als basis voor coaching scholieren
Werkadviseurs ondersteunen leerlingen ROC ASA bij het ontdekken van hun talenten
Tijdens een sfeervolle bijeenkomst maakten op donderdag 1 december vijftien leerlingen van
de opleiding Handel van ROC ASA Utrecht kennis met drie werkadviseurs van
reïntegratiebedrijf AGENS. De deelnemende leerlingen krijgen de komende maanden
coaching bij het ontdekken van hun talenten en het vinden van stageplaatsen. Hierbij
geldt de specifieke methodiek van Abkader Chrifi 'Het succes ligt op straat'als
uitgangspunt. Het project bij ROC ASA maakt deel uit van On Stage, een landelijk
initiatief waarbij reïntegratiebedrijven scholen in het (voorbereidend) middelbaar
beroepsonderwijs adopteren.
Bij de bijeenkomst op 1 december stonden de leerlingen centraal. De hoofdsprekers Abkader
Chrifi en Rob Kars (respectievelijk projectleider en directeur bij AGENS) en Adri van der
Wind (lid regiodirectie ROC ASA Utrecht) vertelden voor een zaal vol leerlingen hoe On
Stage scholieren bewuster maakt van hun eigen talenten. Hierdoor kunnen zij een betere
opleidingskeuze maken.
Succes
Abkader Chrifi verplaatste zich letterlijk in de schoenen van de aanwezige scholieren. Hij
vertelde over zijn eigen schooltijd. In de jaren zeventig kregen jongeren maar weinig
ondersteuning, waardoor Chrifi zelf zijn plek op de arbeidsmarkt moest vinden. 'Ik ben nu
werkzaam als Projectleider Minderhedenbeleid bij AGENS', aldus Chrifi. 'Ik ben dus toch
goed terechtgekomen. Maar ik zou maar wat blij zijn geweest met een project als On
Stage.'
Chrifi levert een belangrijke bijdrage aan de samenwerking tussen ROC ASA en AGENS. De
werkadviseurs hanteren bij de begeleiding van de leerlingen het door Chrifi geschreven
handboek Het succes ligt op straat. In dit boek staat een succesformule beschreven die
uitgaat van zeven stappen die van wezenlijk belang zijn om te slagen in de Nederlandse
maatschappij. Ontwikkeling van binnenuit en leren het heft in eigen hand te nemen vormen
hierbij belangrijke uitgangspunten.
De weg naar het succes wordt echter niet alleen door de leerlingen bewandeld. De coachende
werkadviseurs en de mentoren van de school kunnen de succesfilosofie ook op zichzelf
toepassen. Dat maakt hen bijzonder geïnspireerd om met de methodiek aan de slag te
gaan, weet ook Rob Kars, die na Chrifi de zaal toesprak. 'Wij willen jullie langdurig
ondersteunen. Geef ons de kans jullie te leren kennen. Want dan geef je jezelf de kans om
je talenten te ontdekken.' Bemoedigende woorden die even later nog onderstreept werden
door ASA-directrice Adri van der Wind.
In het zonnetje
Na de sprekers was het tijd om diegenen om wie het werkelijk draait in het zonnetje te
zetten: de 15 leerlingen die zich hadden ingeschreven voor het On Stage-project. Zij
werden één voor één onder luid gejuich naar voren geroepen om
kennis te maken met de werkadviseur die samen met een mentor van ROC ASA de jongeren een
intensieve training gaat geven en hen zal begeleiden bij het vinden van een stageplaats.
Dat laatste is niet eenvoudig. Met name allochtone jongeren hebben soms moeite om een
stageplek te verwerven. De werkadviseurs gaan hun contacten met werkgevers benutten om
hier verbetering in aan te brengen.
Het enthousiasme bij zowel de adviseurs en mentoren als bij de leerlingen is groot. 'Leuk
om de talenten van deze jongeren in kaart te brengen', aldus werkadviseur Louise Verbunt.
'Volgens mij zit er veel potentie in deze groep. Daar zijn ze zich zelf niet van bewust.
We moeten hen leren zelf de regie over hun eigen leven, hun eigen toekomst in handen te
nemen.' 'Het is weer wat anders', meent Raphael, een van de deelnemende leerlingen. 'Ik
ben door mijn mentor op dit project gewezen. Benieuwd wat het me gaat brengen. Ik zie het
in ieder geval als een mooie kans.' Hij is niet de enige. Na de presentatie meldden zich
spontaan een aantal leerlingen om ook deel te nemen aan het succesprogramma. Een
constatering die bevestigt dat de succesformule bij de jongeren aanslaat.
Over On Stage
Om uitval van (v)mbo-leerlingen te voorkomen heeft Borea, de brancheorganisatie van
reïntegratiebedrijven, het initiatief genomen voor 'On Stage'. Bij dit project
adopteert een reïntegratiebedrijf een (v)mbo-school. Reïntegratiebedrijf en
school gaan hun samenwerking op verschillende manieren gestalte geven. De focus kan
liggen op het verwerven van stageplekken, het ontdekken van de eigen talenten bij
leerlingen of het bieden van handvatten voor het vinden van werk. In alle gevallen zijn
de scholieren na afloop van het project beter toegerust voor het vinden van een leuke
baan of kunnen ze gerichter kiezen voor een vervolgopleiding. In totaal nemen 35
reïntegratiebedrijven en 24 scholen deel aan het project. Circa 1.000 scholieren
kunnen dit schooljaar rekenen op deskundige begeleiding bij het ontdekken van hun
talenten en het zoeken van stageplaatsen. Borea werkt in dit project samen met de
ministeries van SZW en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en met Radar en de Sector Bestuur
Onderwijs.
Over ROC ASA
ROC ASA is een onderwijsorganisatie voor middelbaar beroepsonderwijs met vestigingen in de
regio's Amsterdam, Utrecht en Amersfoort. De leerlingen van de opleiding Handel kunnen
kiezen uit de richtingen Detailhandel, Groothandel en Internationale Handel. Kijk voor
meer informatie op www.rocasa.nl.
Over AGENS
AGENS biedt maatwerkoplossingen op het gebied van reïntegratie, verzuimmanagement en
outplacement. Het reïntegratiebedrijf begeleidt al jaren uitkeringsgerechtigden,
uitgevallen werknemers en mensen die hun baan dreigen te verliezen snel (terug) naar
passend, duurzaam werk. Dit doet AGENS in opdracht van werkgevers, gemeenten, UWV en
particulieren. Kijk voor meer informatie op www.agens.nl.
Voor de redactie,