Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
13 december 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U05.3105
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2050603390
Onderwerp
kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Verdaas om in het buitenland een APK uit te laten voeren.


1. Bent u op de hoogte van de problemen met de verplichte APK van in Nederland geregistreerde auto's die gedurende een langere periode in het buitenland verblijven?


1. Ja.


2. Wat is de reden dat in Nederland geregistreerde auto's niet in het buitenland APK gekeurd mogen worden, zodat ze in dat land of elders in Europa legaal kunnen rijden?


2. De EU-wetgeving is zodanig ingericht dat elke lidstaat verantwoordelijk is voor de APK van de in zijn land geregistreerde voertuigen. Op dit moment laat de hierop geënte Nederlandse wetgeving de APK keuring van een Nederlandse auto in het buitenland niet toe. De achterliggende reden hiervan is, dat er niet alleen grote verschillen zijn in keuringsfrequentie, maar ook in de keuringseisen, de wijze van keuren, het toezicht op de keuringen en de organisatie van de keuringsautoriteit.

Een keuring zou nu in een ander land alleen mogelijk zijn indien de keuringsinstantie aldaar door Nederland als zodanig is erkend én de keuring volgens de Nederlandse keuringseisen plaatsvindt. In april 2006 start een beperkte proef in België om Nederlandse vrachtwagens aldaar volgens de Nederlandse eisen te laten keuren, omdat daar in de praktijk grote behoefte aan is. Gezien de daarvoor benodigde opleiding, het houden van toezicht op de keuringen en de administratieve afhandeling daarvan is het in de praktijk ondoenlijk om in alle landen de keuringen volgens de Nederlandse eisen te laten plaatsvinden.


3. Welke praktische problemen zouden zich bij een dergelijke keuring kunnen voordoen?

3. Zie antwoord op vraag 2.


4. Bent u bereid om in Europees verband de mogelijkheden voor een uniforme APK-keuring te bespreken? Zo, ja op welke termijn verwacht u de Kamer hierover nader te informeren?

4. Ja. Momenteel wordt in opdracht van de Europese Commissie onderzoek verricht naar de verbeteringen in de richtlijn voor periodieke keuringen van wegvoertuigen, waarin ook de harmonisatie wordt meegenomen. Nederland neemt deel aan dit onderzoek. Het onderzoek is begin 2005 gestart en de resultaten daarvan worden begin 2007 verwacht. Verder zal ik volgend jaar een onderzoek laten uitvoeren naar de praktische consequenties van een wederzijdse of eenzijdige erkenning van een buitenlandse APK.
Zoals in het antwoord op vraag 2 al is aangegeven is het mij op grond van de huidige Nederlandse wetgeving niet mogelijk om de APK van een ander land te erkennen. Daarvoor moet eerst de Wegenverkeerswet 1994 worden gewijzigd, hetgeen ten minste anderhalf jaar duurt. Wel ben ik voornemens binnenkort een voorstel tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in procedure te brengen, waarbij wordt voorgesteld om de wet zodanig te wijzigen dat een snelle invoering van een eventueel besluit tot erkenning van de APK van een ander land mogelijk wordt. Zodra de resultaten van de onderzoeken bekend zijn (begin 2007) zal ik besluiten of Nederland ook daadwerkelijk zal kunnen overgaan tot erkenning van buitenlandse APK's. Ik zal de Kamer hierover in het eerste helft van 2007 nader informeren.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs