Contactpersoon
-
Datum
13 december 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U05.3105
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2050603390
Onderwerp
kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Verdaas om
in het buitenland een APK uit te laten voeren.
1. Bent u op de hoogte van de problemen met de verplichte APK van
in Nederland geregistreerde auto's die gedurende een langere periode in
het buitenland verblijven?
1. Ja.
2. Wat is de reden dat in Nederland geregistreerde auto's niet in
het buitenland APK gekeurd mogen worden, zodat ze in dat land of elders
in Europa legaal kunnen rijden?
2. De EU-wetgeving is zodanig ingericht dat elke lidstaat
verantwoordelijk is voor de APK van de in zijn land geregistreerde
voertuigen. Op dit moment laat de hierop geënte Nederlandse wetgeving de
APK keuring van een Nederlandse auto in het buitenland niet toe. De
achterliggende reden hiervan is, dat er niet alleen grote verschillen
zijn in keuringsfrequentie, maar ook in de keuringseisen, de wijze van
keuren, het toezicht op de keuringen en de organisatie van de
keuringsautoriteit.
Een keuring zou nu in een ander land alleen mogelijk zijn indien de
keuringsinstantie aldaar door Nederland als zodanig is erkend én de
keuring volgens de Nederlandse keuringseisen plaatsvindt. In april 2006
start een beperkte proef in België om Nederlandse vrachtwagens aldaar
volgens de Nederlandse eisen te laten keuren, omdat daar in de praktijk
grote behoefte aan is. Gezien de daarvoor benodigde opleiding, het houden
van toezicht op de keuringen en de administratieve afhandeling daarvan is
het in de praktijk ondoenlijk om in alle landen de keuringen volgens de
Nederlandse eisen te laten plaatsvinden.
3. Welke praktische problemen zouden zich bij een dergelijke
keuring kunnen voordoen?
3. Zie antwoord op vraag 2.
4. Bent u bereid om in Europees verband de mogelijkheden voor een
uniforme APK-keuring te bespreken? Zo, ja op welke termijn verwacht u de
Kamer hierover nader te informeren?
4. Ja. Momenteel wordt in opdracht van de Europese Commissie
onderzoek verricht naar de verbeteringen in de richtlijn voor periodieke
keuringen van wegvoertuigen, waarin ook de harmonisatie wordt meegenomen.
Nederland neemt deel aan dit onderzoek. Het onderzoek is begin 2005
gestart en de resultaten daarvan worden begin 2007 verwacht. Verder zal
ik volgend jaar een onderzoek laten uitvoeren naar de praktische
consequenties van een wederzijdse of eenzijdige erkenning van een
buitenlandse APK.
Zoals in het antwoord op vraag 2 al is aangegeven is het mij op grond
van de huidige Nederlandse wetgeving niet mogelijk om de APK van een
ander land te erkennen. Daarvoor moet eerst de Wegenverkeerswet 1994
worden gewijzigd, hetgeen ten minste anderhalf jaar duurt. Wel ben ik
voornemens binnenkort een voorstel tot wijziging van de Wegenverkeerswet
1994 in procedure te brengen, waarbij wordt voorgesteld om de wet zodanig
te wijzigen dat een snelle invoering van een eventueel besluit tot
erkenning van de APK van een ander land mogelijk wordt.
Zodra de resultaten van de onderzoeken bekend zijn (begin 2007) zal ik
besluiten of Nederland ook daadwerkelijk zal kunnen overgaan tot
erkenning van buitenlandse APK's. Ik zal de Kamer hierover in het eerste
helft van 2007 nader informeren.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat