Gemeente Berkelland
Geef ook uw mening, tips en aanbevelingen door voor de evaluatie
stroomstoring
Onder leiding van de burgemeester is met het crisisteam de extreme
sneeuwval en de stroomstoring geëvalueerd. Hiermee werd Berkelland op
vrijdag 25 november en het daarop volgende weekend geconfronteerd.
Hieronder hebben we in het kort op een rij gezet wat er goed ging en
wat voor verbetering vatbaar is. De gemeente legt graag bij u het oor
te luister wat u hieraan nog kunt toevoegen. Geef dus ook uw mening,
tips en aanbevelingen aan ons door. U kunt tot 1 januari reageren.
Saamhorigheid en noaberhulp
Bij de Berkellanders was op 25, 26 en 27 november een grote
saamhorigheid te zien. Er was volop sprake van naoberhulp. Een grote
zorg was vooral een goede voortgang bij de verzorgingshuizen en de
agrarische bedrijven. We hebben geconstateerd dat veel problemen zélf
werden opgelost. Bij één van de verzorgingshuizen was een dokter
aanwezig. In andere gevallen kon onder andere de brandweer uitkomst
bieden.
Samenloop van omstandigheden
Vastgesteld moet worden dat er met name vrijdagmiddag en -avond 25
november er een heel ongunstige samenloop van omstandigheden was. Er
was sprake van extreme sneeuwoverlast waardoor hoogspanningsleidingen
(en zelfs een enkele hoogspanningsmast) braken. Hierdoor viel de
stroom uit.
Er zat nogal wat blad aan de bomen, waarop extra sneeuw bleef liggen.
De takken en bomen konden de last niet meer dragen en braken af of
vielen om. Het gevolg hiervan was dat er veel onveilige situaties
ontstonden. Dit had prioriteit voor Brandweer en Buitendienst.
De hoeveelheid sneeuw was zó extreem, dat strooien niet effectief was.
Er moest geschoven worden. Dit is veel arbeidsintensiever en het duurt
daardoor langer voordat de wegen weer sneeuwvrij zijn. Op
zaterdagavond, toen de medewerkers Buitendienst en Brandweer met een
korte nachtrust bijna 36 uur in de weer waren geweest, waren de
belangrijkste wegen weer begaanbaar.
Communicatie per telefoon was vooral vrijdagavond nauwelijks mogelijk.
Afgezien van de stroomuitval was het net overbezet. De files in het
land waren extreem lang. Op de A12, waarover onder andere
noodaggregaten vervoerd moesten worden, waren de files pas
zaterdagmorgen om 5.00 uur verdwenen.
In de gemeente Berkelland is al enkele malen geoefend met
rampscenarios en laatst was er de telefoonstoring. Maar de praktijk is
toch altijd weer anders.
Te laat noodstroom
De burgemeester heeft al bij diverse gelegenheden aangegeven dat hij
niet te spreken is over de duur van het in orde brengen van
noodstroom. Weliswaar hadden een deel van Eibergen en Neede en heel
Haarlo vrijdagavond om ongeveer 20.00 uur weer stroom (nadat de stroom
om 13.00 uur uitgevallen was). In andere gedeelten in Eibergen en
Neede en in Rekken duurde dit soms zelfs 30 uur. Aan de Nuon is
aangegeven dat dit véél te lang heeft geduurd. Er is op aangedrongen
zodanige maatregelen te nemen dat voortaan sneller noodvoorzieningen
kunnen worden getroffen.
De informatieverstrekking
De gemeente heeft het erg vervelend gevonden dat het niet mogelijk was
om informatie te verstrekken. Vrijdagavond kon er nauwelijks worden
gecommuniceerd. Dit verdient verbetering. Maar bovendien werd van de
kant van de Nuon voortdurend meegedeeld dat de situatie binnen enkele
uren op orde zou zijn: Eerst zou dat vrijdagmiddag om half vijf zijn,
toen s avonds (voor een deel was dit dus ook het geval). Toen werd het
zaterdagmorgen 9.00 uur, maar, afgezien van andere oorzaken (de
vrachtwagens met noodaggregaten stonden dus in de file) schoof het
tijdstip ook die dag steeds verder op. De geluidwagens stonden
zaterdag in gereedheid, maar het leek geen zin te hebben informatie te
verstrekken, omdat onduidelijk bleef op welke termijn de situatie weer
normaal zou zijn. Het enige dat gecommuniceerd kon worden was dat
zuinig met de noodstroom moest worden omgegaan.
Bij een volgende gelegenheid moet er als het maar enigszins mogelijk
is, voor worden gezorgd dat betrokkenen bijvoorbeeld met geluidswagens
of pamfletten- iets te horen krijgen. Ook al is er op dat moment nog
niet zo veel te melden.
Wat de gemeente wel gedaan heeft is het Telefonisch Informatie Centrum
(telelefoon 0545- 250 250) zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur open te
stellen. Aansluitend werd tot 24.00 uur een speciaal informatiepunt
ingericht. Aanbevolen wordt in crisissituaties dus altijd 0545-250 250
te proberen!
Daarnaast is voortdurend de laatste stand van zaken via radio
Gelderland gecommuniceerd. Al sinds jaar en dag is in gemeentelijke
publicaties te lezen dat in crisissituaties op radio Gelderland
(ether: FM 103.3) kan worden afgestemd.Voor het geval er een
stroomstoring optreedt, is het aan te bevelen altijd een
transistorradio met volle batterijen in huis te hebben. Of volg anders
het nieuws via de autoradio. De informatieverstrekking via radio
Gelderland liep goed. Ook via radio Berkelland FM (Eibergen/Neede,
ether 105.3; Borculo/Ruurlo, ether 106.0) is regelmatig de laatste
stand van zaken gegeven. Voor diegenen die daarover beschikten werd
bovendien steeds de laatste informatie verstrekt via teletekst van TV
Gelderland. Ook op de gemeentelijke website www.gemeenteberkelland.nl
was actuele informatie te lezen.
Verbindingen tussen hulpdiensten
Sinds kort is het nieuwe communicatiesysteem C 2000 voor brandweer,
politie en andere hulpdiensten beschikbaar. Dit heeft heel goed
gewerkt. De verbindingen waren goed en de reikwijdte is veel beter dan
die van de oude communicatiemiddelen. De medewerkers van de
buitendienst moeten een dergelijk verbindingsmiddel zeker bij
stroomuitval- ontberen. De gemeente rekent het tot zijn taak hier een
goed alternatief voor beschikbaar te stellen.
Een ieder die het aangaat: bedankt!
Het werd al eerder gezegd, Berkellanders, bedankt voor uw geduld,
medewerking en saamhorigheid. Maar ook de medewerkers van gemeente,
diensten en instellingen verdienen in dit opzicht de aandacht. De
burgemeester zei het als het gaat om het eigen personeel als volgt:
Ook hier wil ik kenbaar maken dat de mensen van de afdeling Beheer &
Onderhoud, de Brandweer, Communicatie, de medewerkers
rampenbestrijding en alle overigen die direct beschikbaar waren om
zich in te zetten bij het aanpakken van de gevolgen van de
stroomstoring en de extreme weersomstandigheden, naar mijn oordeel een
enórme pluim verdienen. Men heeft zich geweldig ingezet.
Nog iets toe te voegen aan deze punten?
Heeft u nog iets aan deze evaluatiepunten toe te voegen? Meld het ons.
We willen er graag van leren. U kunt zich tot 1 januari 2006 wenden
tot mevrouw K. Ottens van de afdeling Handhaving en Veiligheid:
telefoon 0545-250 336, email k.ottens@gemeenteberkelland.nl of
schriftelijk: Gemeente Berkelland t.a.v. mevr. K. Ottens, Postbus 200,
7270 HA Borculo.
Samenvatting Met het crisisteam is de extreme sneeuwval en de
stroomstoring geëvalueerd. Hiermee werd Berkelland op vrijdag 25
november en het daarop volgende weekend geconfronteerd. De gemeente
legt graag bij u het oor te luister wat u hieraan nog kunt toevoegen.
Geef dus ook uw mening, tips en aanbevelingen aan ons door. U kunt tot
1 januari reageren.
Mutatiedatum 12/12/2005