Financiën Limburgse gemeenten verbeterd, maar voor hoelang?
Financieel lijkt het de Limburgse gemeenten in 2006 weer wat beter te
gaan. Een en ander heeft zich vertaald in een afname van het aantal
gemeenten dat voor 2006 onder het strengere, preventieve toezicht van
de Provincie is geplaatst. Voor 2006 zijn dit er vier, exclusief de
elf Midden-Limburgse gemeenten (herindeling). In 2005 waren dit er
acht. Een kleine vooruitgang in de algemene uitkering uit het
gemeentefonds, weinig nieuw beleid en de doorwerking van de
ombuigingen, waartoe in vorige jaren is besloten, liggen hieraan ten
grondslag. De gemeenten Weert en Nederweert hebben als eerste
gemeenten in Limburg voor vier jaar groen licht gekregen.
Gedeputeerde Herman Vrehen: Wij zijn echter niet in hoerastemming.
Onzekerheden en negatieve ontwikkelingen kunnen het financiële herstel
bij gemeenten teniet doen.
De gemeenten Hunsel, Mook en Middelaar, Simpelveld en Sittard-Geleen
zijn wegens een structureel tekort op hun begroting onder preventief
toezicht gesteld. De Midden-Limburgse gemeenten Haelen, Heythuysen,
Hunsel, Roggel en Neer, Heel, Maasbracht, Thorn, Roermond, Swalmen,
Ambt Montfort en Roerdalen zijn al vanaf 11 mei 2004 onder preventief
toezicht geplaatst vanwege de herindeling. De financiële situatie bij
de gemeenten Arcen en Velden, Beek, Echt-Susteren en Sevenum is, zo
blijkt uit hun structureel sluitende begroting 2006, zodanig verbeterd
dat voor deze gemeenten het preventieve toezicht met ingang van 2006
vervalt.
Weert en Nederweert zijn de twee eerste gemeenten die in principe voor
vier jaar repressief toezicht hebben gekregen. Dat is gebeurd op basis
van een verdiepingsonderzoek dat in 2005 bij beide gemeenten heeft
plaatsgevonden*.
Gedeputeerde Herman Vrehen is blij dat het aantal preventieve
gemeenten is gedaald. Hij stelt echter ook dat de gemeenten en ook de
Provincie als toezichthouder de verdere ontwikkelingen goed in het oog
moeten houden. Het beeld is moeilijk scherp te krijgen. Er verandert
heel veel en allemaal op hetzelfde moment. De gevolgen van al die
veranderingen kunnen voor gemeenten sterk verschillen en van elkaar
afwijken. De ene gaat er daardoor op vooruit, de ander erop achteruit.
De invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, het
verdeelmodel voor de Wet Werk en Bijstand, de afschaffing van een deel
van de OZB en de maximering van de tariefsstijging en de ontwikkeling
van het gemeentefonds kunnen grote financiële gevolgen hebben.
Bovendien zijn nog lang niet alle bezuinigingen, die gemeenten wel al
hebben ingeboekt, gerealiseerd. Ook hebben raden besluiten over
nieuwe, noodzakelijke bezuinigingen over de raadsverkiezingen heen
getild.
De nieuwe gemeenteraden komen straks dus nog voor moeilijke keuzen te
staan. Na jaren van bezuinigingen is het duidelijk dat de
kaasschaafmethode niet meer werkt. Onze gezamenlijke uitdaging is:
daar waar mogelijk helpen. Zoeken naar en werken aan methoden om
effectiever en efficiënter met schaarse middelen om te gaan. De keuzen
moeten de gemeenten uiteindelijk zélf maken. Dat is en blijft hun
eigen verantwoordelijkheid .
13-12-2005 15:27
Provincie Limburg