Gemeente Geldrop-Mierlo



Publicatie 13 december 2005

Tijdens de Nationale Vrijwilligersdag
UITREIKING 17 VRIJWILLIGERSPENNINGEN

Op woensdag 7 december vond de jaarlijkse huldigingsbijeenkomst voor vrijwilligers in Geldrop-Mierlo plaats. In totaal ontvingen 17 inwoners van onze gemeente een vrijwilligerspenning en de daarbij behorende oorkonde.

Onderstaand vindt u namen van de gedecoreerden inclusief een omschrijving op grond waarvan ze de vrijwilligerspenning kregen.

De heer H.M. Driessen Stg Hobbyclub Braakhuizen Noord De heer Driessen is sinds november 1980 verbonden aan de hobbyclub als begeleider, onder andere tijdens het weekendkamp, de St. Nicolaasavonden, kennismakingsweken, open dagen en bij deelname van de vereniging aan braderieën en/of kindermarkten. Ook was hij gedurende enige jaren lid van de feestcommissie. Deze commissie was verantwoordelijk voor de organisatie van alle nevenactiviteiten van de hobbyclub.
Bij financiële acties voor de vereniging heeft de heer Driessen zich altijd ingezet, bijvoorbeeld door het ophalen van oud papier, Grote Clubactie, pennenverkoop, rommelmarkten, en dergelijke. Daarnaast was hij nog materiaalbeheerder en gewaardeerde kracht bij verbouwingen en verhuizingen.

De heer J.P.A.C. Rooijakkers KAJ en Voetbalver. Braakhuizen Van 1976 tot 1979 was de heer Rooijakkers actief bezig om de jeugd uit de wijk Braakhuizen Zuid te betrekken bij het voetballen op pleintjes. Zo werden zij uiteindelijk lid van een Geldropse voetbalclub. In 1977 werd de heer Rooijakkers lid van Voetbalver. Braakhuizen, waar hij jaren lang pro deo trainer en begeleider werd van het damelsvoetbalteam. Ook is hij trainer en begeleider geweest van de jeugdafdeling en het gehandicaptenvoetbal van Braakhuizen. Enige jaren was hij scheidsrechter KNVB voor de lagere elftallen. Naast deze activiteiten voor de jeugd en het voetbal is de heer Rooijakkers secretaris van de KAJ en nam hij de organisatie van het 60-jarig jubileum van de KAJ op zich.

De heer J.A. van de Laar Recreatie Fitheids Groep Mierlo De heer Van de Laar heeft 25 jaar geleden de Recreatie Fitheids Groep opgericht en zich al die jaren belangeloos hiervoor ingezet. Hij verzorgde diverse activiteiten voor de Recreatie Fitheids Groep en voor de Mierlose gemeenschap, waaronder de oranjefietstocht op Koninginnedag. Om de vereniging financieel gezond te houden, haalde hij advertenties op voor het clubblad. Ook de trimbaan onder de toren heeft hij mede verwezenlijkt.
De feestavond voor het 25-jarig jubileum op 28 oktober jl. heeft de heer Van de Laar financieel rond gemaakt en ingevuld. Op deze avond heeft de heer Van de Laar na 25 jaar trouwe dienst zijn functie overgedragen.

De heer P.J.A.M. Derks Stg Bolivia Komité Geldrop De heer Derks werd in1980 deel van het bestuur van het Bolivia Komité. Met name het verstrekken van beurzen aan leerlingen en studenten in Zuid-Amerika werd door hem geregeld. Vanaf het begin heeft de heer Derks zich sterk ingezet voor de Sinterklaasactie, die een belangrijke financieringsbron is van het werk van het Bolivia Komité. Met name de P.R., de werving van Sinten en de coördinatie van de algehele planning wordt door de heer Derks verzorgd.
De heer Derks is eindredacteur en uitgever van de nieuwsbrief voor vrijwilligers, donateurs en klanten. Sinds mei 2003 is de heer Derks voorzitter van de stichting.

De heer A.G.M. van Gogh Blaaskapel De Kersenlanders en Harmonie St. Lucia
De heer Van Gogh is sinds begin jaren 60 naast muzikant ook penningmeester van Blaaskapel De Kersenlanders. Alles bij elkaar is de heer Van Gogh al meer dan 40 jaar verantwoordelijk voor de financiën van de blaaskapel.
Bij harmonie St. Lucia Mierlo is de heer Van Gogh naast lid ook tweede dirigent en marsleider. Hij is met tussenpozen ook enkele malen bestuurslid geweest. Bij deze harmonie heeft hij ook veel leerlingen opgeleid. Verder is de heer Van Gogh al meer dan 25 jaar bestuurslid geweest van de Stg. Gemeenschapshuizen t Patronaat Mierlo.

De heer B. van de Putten Harmonie St. Lucia
De heer V.d. Putten is 15 jaar bestuurslid van de harmonie. Ook houdt de heer Van de Putten zich al 5 jaar bezig met het ophalen van oud papier voor de club. In het verleden was de heer Van de Putten 15 jaar actief als leider binnen de scouting in Mierlo. Daarnaast was de heer Van de Putten 21 jaar lid van de reservepolitie.

De heer J.J.M. Ramakers aangevraagd door hr. Cogenbach De heer Ramakers heeft op vele gebieden vrijwilligerswerk in Geldrop verricht, waarbij hij vaak tegelijkertijd in diverse besturen zat. Zo was hij secretaris van Volkstuinen De Coevering, was hij secretaris in het bestuur van Wijkcentrum De Dreef en medeoprichter van wijkkrant Coevering. Ook was hij blokhoofd van Samen Verder Charitas, secretaris bij Eerste Basketball Club Geldrop en secretaris in het bestuur van de Heemkundekring. Vanaf 2002 is hij secretaris van het Geldrop-Mierlo Platform Gehandicaptenbeleid.

Mevrouw N. van Zantvoort - Handboogvereniging St. Jozef Doelen Mevrouw Van Zantvoort zet zich al tientallen jaren in als vrijwilliger binnen de handboogvereniging. Ze doet dit belangeloos, met plezier en met oog voor het goed functioneren van de vereniging.

De heer A. van Zantvoort Handboogvereniging St. Jozef Doelen De heer Van Zantvoort zet zich al tientallen jaren in als vrijwilliger binnen de handboogvereniging. Hij doet dit belangeloos, met plezier en met oog voor het goed functioneren van de vereniging. Samen met de twee andere genomineerden voor de vrijwilligerspenning vormt hij een stevige basis voor de vereniging.
De heer Van Zantvoort is bestuurslid en vice-voorzitter van de handboogvereniging.

Mevrouw P. Reid-Howe - Werkgroep Carillon
In september 1976 werd door Mevrouw Reid het Wisselluidersgilde opgericht. Ze is de grote animator en zit als vertegenwoordiger van het gilde in de werkgroep Carillon. Al 29 jaar is door het enthousiasme van mevrouw Reid het wisselluidersgilde een bloeiende club,

Mevrouw I. Monhemius-Boulan Rode Kruis, afdeling Geldrop Mevrouw Monhemius is vanaf 1966 vrijwilligster bij het Rode Kruis. Zij is altijd breed inzetbaar geweest en had verschillende functies, waaronder het welfare werk in de Josephinehof, de Kastanjehof en op middagen in het Rode Kruis gebouw. De vrijwilligerspenning draagt voor mevrouw Monhemium bij aan een bijzondere afsluiting en een blijk van waardering na 40 jaar vrijwilligerswerk.

Mevrouw R. Dhont St. Anna Zorggroep
Mevrouw Dhont is al 25 jaar vrijwilligster bij De Akert. Zij regelt elke week het kienen en de gezellige middagen, met onder andere het zingen. Daarnaast zorgt zij iedere maand voor het krantjes vouwen, is zij lid van de ontspanningscommissie en biedt zij hulp bij de grote activiteiten.

De heer J. Frijters Zwemvereniging Thalassa
De heer Frijters is al bijna 35 jaar een drijvende kracht binnen de zwemvereniging Thalassa. In de beginjaren hield de heer Frijters zich voornamelijk bezig met training en coaching van de diverse waterpoloteams. Later is hij zich ook actief bezig gaan houden met de opleiding van de allerkleinsten binnen de vereniging die voor diploma C gingen zwemmen. Al die jaren heeft hij zich bijzonder voor de vereniging ingespannen.

De heer J. van Eijk Vincentiusconferentie H. Maria Brigida De heer Van Eijk is al vanaf 1958 lid van de Vincentiusvereniging Zesgehuchten, waarvan jarenlang als penningmeester. Hij helpt waar hij kan. Momenteel is hij betrokken bij de voedselbank.

De heer Th.G.W. Stijntjes Vincentiusconferentie H. Maria Brigida De heer Stijntjes is vanaf 1958 lid van de Vincentiusconferentie H. Maria Brigida in Geldrop en sinds 1992 voorzitter van deze conferentie. Hij zet zich al jaren zeer actief in voor de mensen in nood, mensen met een minimum inkomen, vluchtelingen, verslaafden en zieken.

De heer H. Camps - Vincentiusconferentie H. Maria Brigida Al op 18 jarige leeftijd werd de heer Camps lid van de jongerenafdeling van de Vincentiusconferentie en daarna lid van de huidige Vincentiusconferentie. De heer Camps was vele jaren voorzitter van deze conferentie tot in 1992. Daarna was hij financieel adviseur en budgetbewaker. Door zijn ervaring is hij een gewaardeerd adviseur binnen de vereniging.

De heer G. Krekel - Vincentiusconferentie H. Maria Brigida De heer Krekel is al vanaf 1977 lid van de Vincentiusvereniging Zesgehuchten. De heer Krekel zet zich al vele jaren in voor de medemens, ongeacht afkomst, religie, rang of stand. Zo ondersteunt hij zieken, verslaafden en mensen die in armoede verkeren.

Publicatie 13 december 2005

Achteraf betaald parkeren
UITBREIDING RTP-SYSTEEM IN CENTRUM GELDROP

Zes jaar geleden is op parkeerterrein de Heuvel een proef gestart met het zogenaamde RTP-systeem. RTP staat voor Real Time Parking, oftewel alleen betalen voor de werkelijk gebruikte parkeertijd. Het RTP-systeem maakt bovendien achteraf betalen mogelijk. Deze manier van betalen is klantvriendelijk, aangezien de gebruiker van een parkeerplaats nooit te veel of te weinig betaalt. Niemand hoeft zich tijdens het winkelen nog te haasten omdat de parkeertijd is verstreken; dit is uiteraard ook gunstig voor de winkeliers.

De proef met het RTP-systeem is in 2002 geëvalueerd. Er is toen voorgesteld om het systeem uit te breiden naar alle parkeerterreinen waar betaald parkeren geldt. In afwachting van de Centrumvisie en de eventuele gevolgen daarvan op het gemeentelijk parkeerbeleid, is het RTP-systeem echter nooit uitgebreid. Daardoor kreeg Real Time Parking wat minder draagvlak onder de parkeerders en de winkeliers. En dat, terwijl een brede beschikbaarheid van het systeem een voorwaarde is om succesvol te kunnen zijn!

NIEUWE KANSEN
Uiteindelijk bleek dat het RTP-parkeren niet van invloed is op de Centrumvisie. Het systeem kon dus worden uitgebreid. Hiervoor was een minimale investering nodig, doordat de betaalautomaten enkel aangepast hoefden te worden. Bovendien moesten de huidige automaten vanwege vandalismebestrijding toch al worden vervangen. Sinds november zijn er in Geldrop-centrum nieuwe betaalautomaten geplaatst, waarbij het mogelijk is om te betalen via het RTP-systeem.

Overigens blijft het voor mensen die geen gebruik willen maken van het RTP-parkeren gewoon mogelijk om vooraf te betalen met muntgeld.

NIEUWE PARKEERPAS
Om gebruik te kunnen maken van het RTP-systeem, is een speciale parkeerpas nodig, de zogenaamde RTP-pas. In januari komt er een nieuwe pas, in de nieuwe huisstijl. Tot die tijd kunnen alleen bezitters van een oude RTP-pas gebruik maken van het RTP-systeem. De pas is verkrijgbaar voor 4,50. Dit bedrag aan statiegeld betaalt de gemeente terug als de RTP-pas wordt ingeleverd.

Het RTP-systeem wordt op de achterzijde van de pas stapsgewijs uitgelegd. De gebruiker betaalt bij het parkeren met de pas aan de automaat. Op dat moment wordt het maximale dagtarief afgeschreven en wordt de kaart retour gegeven. Er komt een ticket uit de automaat voor op het dashboard van de auto. Voor vertrek kan het eventueel resterende parkeertegoed bij dezelfde automaat op de kaart teruggeboekt worden. Is de kaart leeg? Dan kan deze eenvoudig bij de parkeerautomaat worden opgeladen.

Publicatie 13 december 2005

GEMEENTEHUIS 14 DECEMBER OM 16.00 UUR DICHT

Op woensdag 14 december is het gemeentehuis vanaf 16.00 uur gesloten. Dit geldt zowel voor de locatie in Geldrop als in Mierlo. Er is dan ook niemand telefonisch bereikbaar. Storingen en calamiteiten kunt u doorgeven via het meldingennummer 040-2893900.

Publicatie 13 december 2005

MILIEUSTRAAT EERDER DICHT OP 24 EN 31 DECEMBER

De Milieustraat aan het Emopad in Geldrop, is zaterdag 24 en 31 december eerder dicht dan normaal. Op kerst- en oudjaarsavond is de Milieustraat al gesloten om 15.00 uur.

Publicatie 13 december 2005

AFDELING RUIMTELIJKE ONTWIKKELING 20 DECEMBER VANAF 11.30 UUR NIET BEREIKBAAR

Op dinsdag 20 december is de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling vanaf 11.30 uur gesloten. Dit geldt ook voor het loket van Bouw- en woningtoezicht en Milieu.

Publicatie 13 december 2005

Voor het betalen van de belastingaanslag in termijnen HEEFT U DE GROENE MACHTIGINGSKAART AL INGESTUURD?

In het belastingjaar 2006 worden de aanslagen
onroerende-zaakbelastingen en hondenbelasting via één aanslagbiljet opgelegd. U heeft de keuze om de aanslag binnen drie maanden in twee termijnen te betalen of u kiest voor tien maandelijkse betaaltermijnen. Kiest u voor de laatste mogelijkheid, dan moet u de gemeente via automatische incasso machtigen de aanslag automatisch te laten afboeken van uw bank- of girorekening. Hiervoor moet u de groene machtigingskaart, die u enige weken geleden heeft ontvangen, opsturen naar de gemeente. Heeft u dat nog niet gedaan? Doet u dit dan alsnog?

Wilt u meer informatie over automatische incasso of over gemeentelijke belastingen in het algemeen? Belt u dan met de afdeling Financiën, telefoon 040-2893935 of 040-2893948.

Publicatie 13 december 2005

Nieuwe jasje in januari
OUDE REAL TIME PARKEERPAS BLIJFT GELDIG

Enkele weken geleden zijn de parkeerautomaten in Geldrop-centrum aangepast. Hierdoor is het mogelijk om in het hele centrum het zogenaamde Real Time Parkeren-systeem in te voeren. U betaalt met dit systeem precies genoeg geld voor de tijd dat u heeft geparkeerd. U heeft echter wel een speciale parkeerpas nodig. Vanaf januari zijn deze verkrijgbaar, in de nieuwe huisstijl van de gemeente. Oude Real Time Parkeerpassen (die voorheen alleen gebruikt konden worden op de Heuvel) blijven geldig. U kunt deze gewoon blijven gebruiken bij elke parkeerautomaat in het centrum.

Publicatie 13 december 2005

Onderzoek afgerond
FUNCTIONEREN SOCIALE ZAKEN VERGELIJKBAAR MET ANDERE GEMEENTEN

Onlangs heeft adviesbureau BMC het onderzoek naar het functioneren van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Geldrop-Mierlo afgerond en aangeleverd aan het gemeentebestuur. Conclusie: de afdeling Sociale Zaken doet het niet slechter dan in andere gemeenten, ondanks de samenvoeging en de slechte behuizing. Er is echter wel een aantal verbeterpunten aangegeven voor de toekomst.

In opdracht van de gemeenteraad deed het adviesbureau BMC de afgelopen maanden een quick scan bij de gemeentelijke afdeling Sociale Zaken. Daarbij kwamen alle belangrijke onderdelen van het functioneren aan bod, zoals de bedrijfsvoering, de WVG, reïntegratie, handhaving, terugvordering en verhaal, werkprocessen, onderlinge samenwerking en cultuur. Het onderzoek werd gehouden onder 16 in- en extern betrokkenen van de gemeente en verliep in een open en constructieve sfeer.

AANDACHTSPUNTEN
Het beeld dat uit het onderzoek naar voren komt, is van een afdeling die zoekende is. Dit is gedeeltelijk te wijten aan de invoering van de nieuwe WWB, waardoor de meeste gemeenten zoekende zijn. Maar in Geldrop-Mierlo heeft dit meer oorzaken. BMC onderscheidt er vier. De onderzoekers concludeerden dat 1. een heldere visie ontbreekt, 2. bestaand beleid onvoldoende geïmplementeerd is, 3. er onvoldoende directe aansturing is en 4. men elkaar niet duidelijk genoeg aanspreekt: een kwestie van cultuur. Voor deze vier aandachtspunten doet het adviesbureau in het rapport ook concrete aanbevelingen.

AL GESTART
Naast een aantal vakinhoudelijke aandachtspunten is BMC in het algemeen van mening dat een betere samenwerking op de afdeling, het huisvesten van de medewerkers op één plek in het gebouw en een duidelijkere aansturing een goede aanzet is om de problemen structureel te kunnen aanpakken. Omdat de organisatie zich al bewust was van deze problemen, zijn er al verbeterprocessen gestart. Het was echter voor BMC nog te vroeg om hier de resultaten van te kunnen zien.

COLLEGESTANDPUNT
Het college van burgemeester en wethouders herkent veel van de zaken die BMC constateerde. Ook kan het college zich in de meeste aanbevelingen vinden. Op 22 december zal het college, samen met de gemeenteraad, een aanzet geven voor het plan van aanpak dat moet leiden tot de door iedereen gewenste veranderingen.

Publicatie 13 december 2005

LOKET VAN A TOT Z DRIE DAGEN GESLOTEN

Het Loket van A tot Z, in het gemeentehuis locatie Mierlo, is gesloten op vrijdag 16, woensdag 28 en vrijdag 30 december.

Publicatie 13 december 2005

OPENINGSTIJDEN GEMEENTEHUIS MET DE FEESTDAGEN

Het gemeentehuis in Geldrop en de locatie Mierlo zijn gesloten op maandag 26 december. Verder gelden de normale openingstijden. Op 26 december kunt u wel het storingsnummer 040-2893900 bellen voor het melden van storingen of calamiteiten. Op maandag 2 januari zijn we iets later open dan gewoonlijk. U bent vanaf 10.30 uur weer van harte welkom.

Publicatie 13 december 2005

Let op!
NIEUWE VERKEERSREGELING KRUISING MIERLOSEWEG/DWARSSTRAAT/SPOELSTRAAT

Kort geleden zijn er werkzaamheden uitgevoerd aan de kruising Mierloseweg/Dwarsstraat/Spoelstraat. De aansluitingen van de Dwarsstraat en de Spoelstraat waren hierdoor tijdelijk afgesloten en de verkeersregelinstallatie was buiten werking. Er werd een nieuwe verkeersregelinstallatie aangebracht en er is, voor het verkeer vanuit Mierlo, een extra strook gemaakt om rechtsaf te rijden. Het doel van de aanpassingen is het verbeteren van de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. De werkzaamheden zijn inmiddels klaar en de nieuwe verkeersregelinstallatie is in gebruik genomen.

LET OP: VERANDERDE VERKEERSSITUATIE
Voorheen was de verkeersregelinstallatie zo afgesteld dat het linksafslaande verkeer vanuit de Dwarsstraat en de Spoelstraat vrije doorgang had. Als het licht op groen stond, konden automobilisten zonder belemmeringen linksaf slaan. In de nieuwe situatie is dit anders. Voortaan krijgen het rechtdoorgaande en het linksafslaande verkeer uit de Spoelstraat en de Dwarsstraat tegelijk groen licht. Als u linksaf wilt slaan, moet u het rechtdoorgaande verkeer vanuit de tegenovergestelde richting eerst voor laten gaan voordat u kunt afslaan.

Uiteraard moet iedereen even wennen aan de nieuwe verkeerssituatie. Houdt u zich aan de algemene verkeersregel: rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer.

MEER INFORMATIE
Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met mevrouw Van Apeldoorn. Zij is tijdens kantooruren te bereiken via telefoonnummer 040-2893738.

Publicatie 13 december 2005

CADEAU-IDEE VOOR DE FEESTDAGEN

Het duurt niet meer zo heel langDan is het Kerstmis. Elk jaar moet u weer nadenken over een origineel cadeauDe gemeentevlag en het boek Mierlo, van oorsprong tot heden zijn speciaal voor de komende feestdagen weer in de verkoop gegaan. Misschien een leuk idee om de vlag en/of het boek aan iemand cadeau te geven?

De gemeentevlag van Geldrop-Mierlo, in formaat 100 x 150 centimeter is geschikt voor een vlaggenmast aan een gebouw of huis en kost 12,50. De vlag is aan te schaffen bij de gemeentehuizen in Geldrop en Mierlo. Betaalt u dan alstublieft contant en gepast, want de balies beschikken niet over wisselgeld.

BOEK
Het geschiedenisboek over Mierlo, is verkrijgbaar aan de receptiebalie van het gemeentehuis in Mierlo. Het boek kost 22,50 en iedereen wordt verzocht dit bedrag contant en gepast te betalen omdat er geen wisselgeld aanwezig is bij deze balie. De receptiebalie is elke ochtend van 9.00 -12.30 uur geopend.

U kunt het boek eveneens kopen bij de Bruna in Mierlo en bij Boekhandel Van Grinsven in Geldrop.

Publicatie 13 december 2005

Niet alleen straffen, ook belonen
AANPAK VUURWERKOVERLAST

Elk jaar organiseert Bureau Halt samen met politie, brandweer en justitie rond de jaarwisseling een vuurwerkactie. De bedoeling is jongeren te wijzen op de gevaren van vuurwerk en de overlast van vuurwerk terug te dringen. De vuurwerkactie loopt van 12 december 2005 tot 9 januari 2006. In deze periode zal er door de politie extra gecontroleerd worden. Klachten over afsteken van vuurwerk en of het gebruik van illegaal vuurwerk, kunt u melden bij de politie.

De voorlichtingsactie is zoals gebruikelijk gericht op jongeren vanaf 10 jaar. Bureau Halt verzorgt lessen en het voorlichtingsmateriaal voor de groepen 7 en 8 van de basisscholen en de brugklassen van het voortgezet onderwijs. In al het voorlichtingsmateriaal wordt gewezen op de gevaren van vuurwerk en de gevolgen van wangedrag. De leerlingen van de groepen 7 en 8 van de basisscholen krijgen naast een speciaal Halt vuurwerkboekje ook een aansteeklont, zodat ze op een veilige manier het vuurwerk af kunnen steken. De leerlingen van de groepen 7 en 8 worden gestimuleerd om na het afsteken het vuurwerkafval op te ruimen. Ze maken daarbij kans op het winnen van een prijs. Daarnaast krijgen alle brugklasleerlingen van het voortgezet onderwijs informatie over vuurwerk.

WERKSTRAF
Jongeren van 12 tot en met 17 jaar die, ondanks de voorlichting overlast veroorzaken, illegaal vuurwerk afsteken of in het bezit zijn van vuurwerk of afsteken op tijden dat het niet mag, krijgen een proces-verbaal en een speciale vuurwerkfolder. Ook jongeren van 18 tot en met 21 jaar die vuurwerk afsteken in het bijzijn van minderjarigen kunnen via Bureau Halt worden gestraft.
Jongeren die door de politie zijn betrapt, moeten zich melden bij Bureau Halt. Hier krijgen ze een alternatieve werkstraf tussen 2 en 12 uur opgelegd. De jongeren uit Helmond, Laarbeek, Geldrop-Mierlo, Nuenen, Gemert-Bakel, Deurne. Asten en Someren moeten op maandag 2 januari 2006 het achtergebleven vuurwerk in hun gemeente opruimen.

Voldoet de jongere aan de opgelegde verplichtingen, dan wordt het proces-verbaal vernietigd. Meldt de jongere zich niet bij bureau Halt of voert hij (of zij) de alternatieve straf niet goed uit, dan volgt afhandeling via Justitie. Jongeren beneden de 12 jaar kunnen ook worden aangehouden. Ook zij moeten zich bij bureau Halt melden. Jongeren uit deze leeftijdscategorie moeten vervolgens de voorlichtingsbijeenkomst volgen. Bij vandalisme met vuurwerk, waarbij schade is ontstaan, moet de jongere de schade vergoeden en tevens een werkstraf uitvoeren.

NIET ALLEEN STRAFFEN, OOK BELONEN!
Veel ongelukken gebeuren op 1 januari overdag, omdat kinderen vuurwerk willen afsteken dat niet is afgegaan (vaak met korte lonten). Daarom wordt er altijd op aangedrongen om vuurwerkresten s nachts meteen op te ruimen. Hierdoor kunnen veel ongelukken worden voorkomen. Om het opruimen extra te stimuleren is een speciale actie georganiseerd. Leerlingen uit de groepen 7 en 8 van de basisscholen kunnen leuke prijzen winnen met het opruimen van vuurwerkresten. Deze actie wordt gehouden in de gemeenten die zijn aangesloten bij Halt Helmond. Dat zijn naast Helmond: Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek, Geldrop-Mierlo, Nuenen en Someren.

Als kinderen de stoep en rondom hun huis op 1 januari goed hebben opgeruimd en ze zich via de e-mail op 1 januari 2006 bij Bureau Halt Helmond hebben gemeld, maken ze kans op een mooie prijs. Medewerkers van Bureau Halt kijken in welke straten de vuurwerkresten het beste zijn opgeruimd. De prijzen worden in de tweede week van januari op de scholen uitgereikt door een wethouder van de deelnemende gemeenten.

Meer informatie over de vuurwerkcampagne is te vinden op www.vuurwerkbenjijerklaarvoor.nl en www.vetverkeerd.nl Deze sites zijn speciaal voor kinderen gemaakt.

VUURWERKREGELS
Vuurwerk kopen mag:

- als je 16 jaar of ouder bent;

- op 29, 30 en 31 december;

- bij de erkende verkoopadressen.
Vuurwerk afsteken mag:

- alleen op 31 december van 10.00 uur s ochtends tot 2.00 uur s nachts.

- Wees voorzichtig en veroorzaak geen overlast voor mensen en dieren.
- Illegaal vuurwerk (zoals strijkers) is verboden.