Gemeente Hengelo

Uitslag negende Internetpanel over horeca en uitgaan

Binnenstad populair bij uitgaanspubliek

De binnenstad van Hengelo is vooral populair onder uitgaanspubliek dat discotheken en cafés bezoekt. Dit blijkt uit de negende peiling van het Internetpanel. De combinatie van restaurant- en cafébezoek is geliefd. Wie uit eten wil, kiest ook vaak een restaurant buiten de binnenstad. Klantvriendelijkheid en kwaliteit zijn sterke punten van de horeca in Hengelo.

De gemeente vindt het belangrijk om te horen wat de wensen van de bewoners zijn. Ter aanvulling op de nieuwe Horecavisie is het Internetpanel gevraagd hoe zij denken over het huidige horeca-aanbod in Hengelo. In totaal hebben 382 Hengeloërs deze negende peiling ingevuld. Het onderzoek heeft van 23 november tot en met 4 december op de website van Hengelo gestaan. De resultaten worden samen met de Horecavisie aangeboden aan de gemeenteraad.

Chinees of pizzeria

De meeste panelleden bezoeken minimaal een paar keer per jaar een restaurant, waarbij de voorkeur uitgaat naar een betaalbaar restaurant zoals een Chinees of pizzeria. Even snel wat eten of drinken gebeurt meestal in een lunchroom of broodjeszaak, maar ook in een fastfoodrestaurant. Publiek van een duurder restaurant kiest meestal (75%) niet voor de Hengelose binnenstad. Meestal wordt restaurantbezoek gecombineerd met cafébezoek.

Bijna de helft van de mensen die gaan winkelen bezocht de laatste keer dat ze winkelden geen horecagelegenheid.

Markt

Gevraagd naar mogelijke verbeteringen in de binnenstad, vindt ruimt de helft (55%) van het panel dat het aanbod van terrassen verbeterd moet worden en 40% ziet mogelijkheden voor een horecaconcentratie, bijvoorbeeld op de Markt. Ongeveer 30% van het panel ziet graag verbetering in het aanbod van uitgaansgelegenheden voor 30-plussers, betaalbare restaurants en cafés met live acts. Eén op de tien panelleden is van mening dat de gemeente in het geheel niet moet investeren in horeca.

Wel klantvriendelijk, maar duur

De klantvriendelijkheid en kwaliteit worden met respectievelijk een 6,6 en 6,4 door de panelleden het meest gewaardeerd in het Hengelose horeca-aanbod. De prijs en sfeer worden minder goed gewaardeerd. Een kwart van hen geeft hiervoor een onvoldoende. Al met al krijgt het totale horeca-aanbod in Hengelo een gemiddelde waardering van 6,2.

Net zo veilig

Het internetpanel ervaart de binnenstad net zo veilig als vorig jaar. Niettemin is 60% van mening dat er in Hengelo sprake is van uitgaansoverlast, al heeft 80% daarvan in het afgelopen jaar geen last gehad.

Verschillen met horecavisie

De bevindingen van het Internetpanel komen grotendeels overeen met de Horecavisie die de gemeente in november 2005 heeft uitgebracht. Opvallend verschil is dat er in de Horecavisie uitbreiding moet worden gezocht in de kwalitatief betere restaurants, terwijl het Internetpanel meer ziet in het aanbod van betaalbare eetgelegenheden. Verder wil 54% van de panelleden investeren in het marktplein en slechts 11% in het Burgemeester Jansenplein. In de horecavisie wordt juist het Burgmeester Jansenplein als het brandpunt van de horeca aangemerkt.

De uitslagen van het Internetpanel zijn na te lezen op de pagina van het Internetpanel. Klik hier om naar de pagina te gaan.