Gemeente Hengelo
Uitslag negende Internetpanel over horeca en uitgaan
Binnenstad populair bij uitgaanspubliek
De binnenstad van Hengelo is vooral populair onder uitgaanspubliek dat
discotheken en cafés bezoekt. Dit blijkt uit de negende peiling van
het Internetpanel. De combinatie van restaurant- en cafébezoek is
geliefd. Wie uit eten wil, kiest ook vaak een restaurant buiten de
binnenstad. Klantvriendelijkheid en kwaliteit zijn sterke punten van
de horeca in Hengelo.
De gemeente vindt het belangrijk om te horen wat de wensen van de
bewoners zijn. Ter aanvulling op de nieuwe Horecavisie is het
Internetpanel gevraagd hoe zij denken over het huidige horeca-aanbod
in Hengelo. In totaal hebben 382 Hengeloërs deze negende peiling
ingevuld. Het onderzoek heeft van 23 november tot en met 4 december op
de website van Hengelo gestaan. De resultaten worden samen met de
Horecavisie aangeboden aan de gemeenteraad.
Chinees of pizzeria
De meeste panelleden bezoeken minimaal een paar keer per jaar een
restaurant, waarbij de voorkeur uitgaat naar een betaalbaar restaurant
zoals een Chinees of pizzeria. Even snel wat eten of drinken gebeurt
meestal in een lunchroom of broodjeszaak, maar ook in een
fastfoodrestaurant. Publiek van een duurder restaurant kiest meestal
(75%) niet voor de Hengelose binnenstad. Meestal wordt
restaurantbezoek gecombineerd met cafébezoek.
Bijna de helft van de mensen die gaan winkelen bezocht de laatste keer
dat ze winkelden geen horecagelegenheid.
Markt
Gevraagd naar mogelijke verbeteringen in de binnenstad, vindt ruimt de
helft (55%) van het panel dat het aanbod van terrassen verbeterd moet
worden en 40% ziet mogelijkheden voor een horecaconcentratie,
bijvoorbeeld op de Markt. Ongeveer 30% van het panel ziet graag
verbetering in het aanbod van uitgaansgelegenheden voor 30-plussers,
betaalbare restaurants en cafés met live acts. Eén op de tien
panelleden is van mening dat de gemeente in het geheel niet moet
investeren in horeca.
Wel klantvriendelijk, maar duur
De klantvriendelijkheid en kwaliteit worden met respectievelijk een
6,6 en 6,4 door de panelleden het meest gewaardeerd in het Hengelose
horeca-aanbod. De prijs en sfeer worden minder goed gewaardeerd. Een
kwart van hen geeft hiervoor een onvoldoende. Al met al krijgt het
totale horeca-aanbod in Hengelo een gemiddelde waardering van 6,2.
Net zo veilig
Het internetpanel ervaart de binnenstad net zo veilig als vorig jaar.
Niettemin is 60% van mening dat er in Hengelo sprake is van
uitgaansoverlast, al heeft 80% daarvan in het afgelopen jaar geen last
gehad.
Verschillen met horecavisie
De bevindingen van het Internetpanel komen grotendeels overeen met de
Horecavisie die de gemeente in november 2005 heeft uitgebracht.
Opvallend verschil is dat er in de Horecavisie uitbreiding moet worden
gezocht in de kwalitatief betere restaurants, terwijl het
Internetpanel meer ziet in het aanbod van betaalbare eetgelegenheden.
Verder wil 54% van de panelleden investeren in het marktplein en
slechts 11% in het Burgemeester Jansenplein. In de horecavisie wordt
juist het Burgmeester Jansenplein als het brandpunt van de horeca
aangemerkt.
De uitslagen van het Internetpanel zijn na te lezen op de pagina van
het Internetpanel. Klik hier om naar de pagina te gaan.