IP/05/1573
Brussel, 13 december 2005
Televisie zonder grenzen: de Commissie presenteert gemoderniseerde regels
voor tv en soortgelijke diensten in het digitale tijdperk
Om gelijke tred te houden met de snelle technologische en
marktontwikkelingen in de Europese audiovisuele sector heeft de
Europese Commissie vandaag een voorstel ingediend om de EU-richtlijn
"Televisie zonder grenzen" uit 1989 te actualiseren. In
overeenstemming met het beginsel van betere regelgeving beoogt het
voorstel de regelgevingsdruk voor Europese aanbieders van televisie en
vergelijkbare diensten te beperken en meer flexibiliteit te
verschaffen voor de financiering van audiovisuele inhoud door middel
van nieuwe vormen van reclame. Het voorstel voorziet ook in eerlijke
concurrentieverhoudingen voor alle ondernemingen die met televisie
vergelijkbare diensten aanbieden, ongeacht de technologie die wordt
gebruikt om deze diensten te leveren (bijvoorbeeld omroep, snelle
breedbandverbindingen, mobiele diensten van de derde generatie). De
Commissie stelt daarom voor om uiteenlopende nationale voorschriften
ter bescherming van minderjarigen, tegen het aanzetten tot rassenhaat
en tegen sluikreclame te vervangen door een elementaire, in de hele EU
geldende minimumbeschermingsnorm voor audiovisuele on demand-diensten.
Deze nieuwe beleidsaanpak zou de opkomst van een naadloze interne
markt voor televisie en aanverwante diensten moeten versnellen en een
sterke en creatieve Europese inhoudsindustrie moeten bevorderen.
"Het is mijn streven om de Europese audiovisuele inhoudsindustrie te
laten gedijen onder één van de meest moderne en flexibele regelingen
ter wereld", aldus commissaris voor informatiemaatschappij en media
Viviane Reding. "De nieuwe regeling moet de mogelijkheden voor
multimedia, en daarmee de mededinging en de keus voor de consument,
vergroten, terwijl tegelijkertijd de doeleinden van algemeen belang,
zoals de bescherming van minderjarigen en de culturele diversiteit,
worden bevorderd. Bestaande voorschriften die door technologische en
marktontwikkelingen overbodig zijn geworden, moeten worden afgeschaft
om in de Europese interne markt een beslissende stap in de richting
van audiovisuele media zonder grenzen te kunnen doen."
Volgens het Commissievoorstel zou de vernieuwde "Televisie zonder
grenzen"-richtlijn betrekking hebben op televisie en soortgelijke
diensten. Om de huidige EU-regelgeving open te stellen voor
technologische ontwikkelingen maakt het voorstel onderscheid tussen
"lineaire" diensten (bijvoorbeeld geprogrammeerde uitzendingen via
traditionele tv, internet of mobiele telefoons, waarbij de inhoud naar
de kijkers "gepusht" wordt) en "niet-lineaire" diensten, zoals
on-demand films of nieuwsuitzendingen, die de kijker via een netwerk
aanvraagt.
In een gemoderniseerde, meer flexibele vorm De huidige regelgeving
voor televisie-uitzendingen zou, in een gemoderniseerde, meer
flexibele vorm, van toepassing zijn op lineaire diensten, terwijl voor
de niet-lineiare diensten slechts een aantal elementaire
minimumbeginselen zou gelden, bijvoorbeeld de bescherming van
minderjarigen en een verbod op het aanzetten tot rassenhaat en op
sluikreclame. Door deze regelgeving in de hele EU te harmoniseren, zal
worden gewaarborgd dat leveranciers van audiovisuele mediadiensten
slechts de regels van de lidstaat waar zij zijn gevestigd hoeven te
respecteren, en niet de uiteenlopende voorschriften van alle lidstaten
die hun diensten ontvangen.
Flexibelere reclamevoorschriften
Voor geprogrammeerde uitzendingen stelt de Commissie voor om een einde
te maken aan de administratieve rompslomp, bestaande voorschriften
voor nieuwe vormen van reclame flexibeler te maken en zelf- en
coregulering aan te moedigen. In plaats van gedetailleerde
voorschriften over hoe vaak en onder welke voorwaarden programma's
door reclame mogen worden onderbroken, vereenvoudigt de
gemoderniseerde richtlijn de bestaande EU-regelgeving. In de toekomst
kunnen zenders zelf het meest geschikte moment kiezen om programma's
voor reclame te onderbreken en zijn ze niet langer verplicht om tussen
de reclameonderbrekingen tussenpozen van ten minste 20 minuten te
laten bestaan, zoals nu het geval is. De hoeveelheid reclame mag
echter niet toenemen, aangezien de Commissie voorstelt om het
bestaande plafond van 12 minuten per uur te handhaven.
De nieuwe richtlijn steunt eveneens nieuwe vormen van reclame, zoals
split-screen, virtuele reclame en interactieve reclame. Voor het eerst
wordt productplaatsing expliciet gedefinieerd en aan duidelijke regels
gebonden. Duidelijk herkenbare productplaatsing zal in Europa in zowel
lineaire als non-lineaire audiovisuele diensten, met uitzondering van
journaals, actualiteiten- en kinderprogramma's, worden toegestaan. Om
sluikreclame te voorkomen, moet de consument bij aanvang van een
programma over productplaatsing worden geïnformeerd. Deze nieuwe
voorschriften moeten de rechtsonzekerheid wegnemen en aanvullende
middelen voor Europese producties verschaffen, om het
concurrentievermogen van de Europese audiovisuele sector te vergroten.
In overeenstemming met het beleid inzake betere regelgeving van de
Commissie geldt de voorgestelde modernisering van de Televisie zonder
grenzen-richtlijn niet voor privé-correspondentie, elektronische
versies van kranten en tijdschriften, websites waarvan het verschaffen
van audiovisuele media-inhoud niet het hoofddoel is,
audio-uitzendingen en radio. Hierbij is rekening gehouden met de
inbreng van een intensieve, EU-brede raadpleging die in juli van start
is gegaan (zie IP/05/908), waaraan vertegenwoordigers van de
audiovisuele sector, telecomexploitanten, aanbieders van
internetdiensten, consumentenorganisaties en andere belanghebbenden
actief hebben deelgenomen.
De modernisering van de EU-regelgeving inzake audiovisuele
media-inhoud maakt deel uit van de i2010-strategie, die gericht is op
een Europese informatiemaatschappij voor groei en werkgelegenheid (zie
IP/05/643).
Verdere informatie:
http://europa.eu.int/information_society/newsroom/cf/itemlongdetail.cf
m?item_id=2343
MEMO/05/475
European Union