Groen!

VLD verwijst snelheidsbeperking voor vrachtwagens naar Griekse kalender

De commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement heeft zopas de snelheidsbeperking voor vrachtwagens tot 80 km/u verworpen. Bij de stemming van een resolutie van Groen! waarin die snelheidsbeperking werd gevraagd, stemden VLD, CD&V en Vlaams Belang tegen. SP.A dat nochtans ook voor de snelheidsbeperking zegt te zijn, onthield zich. De snelheidsbeperking voor vrachtwagens tot 80 km/uur komt er dus niet. Daarmee is de vrede schijnbaar hersteld in de Vlaamse regering. Het aantal verkeersongevallen op de Vlaamse wegen zal echter niet afnemen. VLD en CD&V dragen hier een verpletterende verantwoordelijkheid! Minister-president Yves Leterme (CD&V) heeft zich op geen enkel ogenblik duidelijk uitgesproken pro een snelheidsbeperking tot 80 km/u. Premier Guy Verhofstadt (VLD) snelt de Vlaamse regering ter hulp met nog eens een studie maar doet daarmee niets aan het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers op onze wegen; integendeel.

De crisis in de Vlaamse regering lijkt beslecht. Maar daardoor is ook het voorstel voor een snelheidsbeperking voor vrachtwagens tot 80 km/uur terug naar af. Een ruime impactstudie moet de gevolgen van dergelijke maatregel in Vlaanderen in kaart brengen. Dat is de oplossing die premier Verhofstadt uit zijn mouw heeft geschud om de ruzie binnen de Vlaamse regering te beslechten. Nochtans boog de commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement boog zich vorige week over de resolutie van Groen! over een snelheidsbeperking voor zwaar vrachtverkeer op de snelwegen tot 80 km/uur. Groen! diende deze resolutie in naar aanleiding van de aankondiging van de respectievelijke ministers van mobiliteit Landuyt en Van Brempt.

Tijdens de hoorzitting kwamen verschillende deskundigen aan het woord van VITO, de transportsector en het Steunpunt Verkeersveiligheid. De conclusies van de VITO-studie waren duidelijk: 18% van de bijdrage aan de broeikasgassen komt van transport, waarin het aandeel van vrachtvervoer het sterkst stijgt. Een snelheidsbeperking tot 80 km/u betekent een milieuwinst van 6% wat betreft CO²-uitstoot. Voor sommige types vrachtwagens loopt deze winst zelfs op tot 15%.

Het Vlaams Steunpunt Verkeersveiligheid concludeerde dat het verlagen van de snelheidslimiet naar 80 km/u bij vrachtwagens zal leiden tot minder ongevallen op de Vlaamse autosnelwegen. Het aantal ongevallen kan nog verminderen indien bijkomende maatregelen genomen worden zoals een verplichte snelheidsbegrenzer, een inhaalverbod en verhoogde handhaving.

Kortom, uit de hoorzitting in het Vlaams parlement blijkt overduidelijk dat deze snelheidsbeperking een goede zaak is voor zowel het leefmilieu als voor de verkeersveiligheid. Alleen: de VLD wil van geen snelheidsbegrenzing weten en wil met een zoveelste studie enkel maar uitstel bekomen. Groen! vraagt zich af hoeveel studies er nog gaan aangekondigd worden? Hoeveel verkeersdoden er nog moeten vallen?

Groen! heeft het schouwspel dat de Vlaamse en de federale regering de voorbije weken rond de snelheidsbegrenzing ook bestudeerd. Met stijgende verbazing. Socialistische ministers kondigen met veel poeha een snelheidsbegrenzing tot 80 km/u aan maar halen bakzeil wanneer het er op aan komt, bij de stemming. Liberale excellenties tonen zich absoluut onwillig om ook maar iets te doen aan de verkeersveiligheid op onze wegen. En CD&V? Die staat er bij en kijkt er naar.

Groen! herbevestigt hierbij haar voorstel om de snelheid voor vrachtwagens te begrenzen tot 80 km/u en zo het aantal verkeersongevallen te verminderen. Groen! kan vandaag enkel maar vaststellen dat VLD, CD&V en SP.A het verminderen van het aantal verkeersongevallen blijkbaar niet beschouwen als een levensbelangrijke prioriteit.