Groen!
VLD verwijst snelheidsbeperking voor vrachtwagens naar Griekse
kalender
De commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement heeft zopas de
snelheidsbeperking voor vrachtwagens tot 80 km/u verworpen. Bij de
stemming van een resolutie van Groen! waarin die snelheidsbeperking
werd gevraagd, stemden VLD, CD&V en Vlaams Belang tegen. SP.A dat
nochtans ook voor de snelheidsbeperking zegt te zijn, onthield zich.
De snelheidsbeperking voor vrachtwagens tot 80 km/uur komt er dus
niet. Daarmee is de vrede schijnbaar hersteld in de Vlaamse regering.
Het aantal verkeersongevallen op de Vlaamse wegen zal echter niet
afnemen. VLD en CD&V dragen hier een verpletterende
verantwoordelijkheid! Minister-president Yves Leterme (CD&V) heeft
zich op geen enkel ogenblik duidelijk uitgesproken pro een
snelheidsbeperking tot 80 km/u. Premier Guy Verhofstadt (VLD) snelt de
Vlaamse regering ter hulp met nog eens een studie maar doet daarmee
niets aan het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers op onze
wegen; integendeel.
De crisis in de Vlaamse regering lijkt beslecht. Maar daardoor is ook
het voorstel voor een snelheidsbeperking voor vrachtwagens tot 80
km/uur terug naar af. Een ruime impactstudie moet de gevolgen van
dergelijke maatregel in Vlaanderen in kaart brengen. Dat is de
oplossing die premier Verhofstadt uit zijn mouw heeft geschud om de
ruzie binnen de Vlaamse regering te beslechten. Nochtans boog de
commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement boog zich vorige week
over de resolutie van Groen! over een snelheidsbeperking voor zwaar
vrachtverkeer op de snelwegen tot 80 km/uur. Groen! diende deze
resolutie in naar aanleiding van de aankondiging van de
respectievelijke ministers van mobiliteit Landuyt en Van Brempt.
Tijdens de hoorzitting kwamen verschillende deskundigen aan het woord
van VITO, de transportsector en het Steunpunt Verkeersveiligheid. De
conclusies van de VITO-studie waren duidelijk: 18% van de bijdrage aan
de broeikasgassen komt van transport, waarin het aandeel van
vrachtvervoer het sterkst stijgt. Een snelheidsbeperking tot 80 km/u
betekent een milieuwinst van 6% wat betreft CO²-uitstoot. Voor sommige
types vrachtwagens loopt deze winst zelfs op tot 15%.
Het Vlaams Steunpunt Verkeersveiligheid concludeerde dat het verlagen
van de snelheidslimiet naar 80 km/u bij vrachtwagens zal leiden tot
minder ongevallen op de Vlaamse autosnelwegen. Het aantal ongevallen
kan nog verminderen indien bijkomende maatregelen genomen worden zoals
een verplichte snelheidsbegrenzer, een inhaalverbod en verhoogde
handhaving.
Kortom, uit de hoorzitting in het Vlaams parlement blijkt
overduidelijk dat deze snelheidsbeperking een goede zaak is voor zowel
het leefmilieu als voor de verkeersveiligheid. Alleen: de VLD wil van
geen snelheidsbegrenzing weten en wil met een zoveelste studie enkel
maar uitstel bekomen. Groen! vraagt zich af hoeveel studies er nog
gaan aangekondigd worden? Hoeveel verkeersdoden er nog moeten vallen?
Groen! heeft het schouwspel dat de Vlaamse en de federale regering de
voorbije weken rond de snelheidsbegrenzing ook bestudeerd. Met
stijgende verbazing. Socialistische ministers kondigen met veel poeha
een snelheidsbegrenzing tot 80 km/u aan maar halen bakzeil wanneer het
er op aan komt, bij de stemming. Liberale excellenties tonen zich
absoluut onwillig om ook maar iets te doen aan de verkeersveiligheid
op onze wegen. En CD&V? Die staat er bij en kijkt er naar.
Groen! herbevestigt hierbij haar voorstel om de snelheid voor
vrachtwagens te begrenzen tot 80 km/u en zo het aantal
verkeersongevallen te verminderen. Groen! kan vandaag enkel maar
vaststellen dat VLD, CD&V en SP.A het verminderen van het aantal
verkeersongevallen blijkbaar niet beschouwen als een levensbelangrijke
prioriteit.