KPN NV

|                                                       |Datum                   |
|                                                       |13 december 2005        |
|                                                       |                        |
|Leraren willen meer steun voor veilig internetten op   |                        |
|school                                                 |                        |
|                                                       |Nummer                  |
|                                                       |058                     |
|                                                       |                        |
|                                                       |                        |
Veilig internetten op school verdient meer aandacht. Ondanks de populariteit van internet is voorlichting over (on)veiligheid op het internet nog geen structureel onderdeel van de lesprogramma's van basis- en middelbare scholen. Negen op de tien leerkrachten menen dan ook dat hun school extra maatregelen moet nemen om de internetveiligheid van leerlingen te verbeteren. Zij maken zich zorgen over internetrisico's die leerlingen kunnen lopen, zoals seksuele intimidatie en digitaal pesten.

Dit blijkt uit onderzoek dat Blauw Research in opdracht van KPN heeft uitgevoerd onder leerlingen en leerkrachten van basis,- en middelbare scholen. De resultaten van het onderzoek werden vandaag bekend gemaakt op het Northgo College in Noordwijk. Ad Scheepbouwer reikte daar het nieuwe boek Mijn Leerling Online van dr. Justine Pardoen en drs. Remco Pijpers uit. Alle scholen met internet van KPN krijgen een gratis exemplaar. Verder maakte hij bekend dat KPN projecten gaat starten die leraren helpen om hun leerlingen op internet goed te begeleiden.

Het onderzoek toont aan dat er meer met leerlingen gepraat moet worden over online fatsoen en dat leerkrachten opgeleid moeten worden om beter om te gaan met veiligheidsissues (resp. 59% en 52% van de leerkrachten geeft dit aan). Ook leerlingen willen graag meer weten over internet. Zowel basisschool,- als middelbare school leerlingen geven aan vooral meer informatie te willen over praktische zaken: een website bouwen (72%) en foto's bewerken (54%) worden het meest genoemd. Verder geven leerlingen aan dat hun huiswerk heeft te lijden onder internet. Meer dan de helft heeft daar last van.

Ad Scheepbouwer, voorzitter van de Raad van Bestuur van KPN: "KPN wil investeren in de kenniseconomie. Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan via het gratis aanbod aan scholen voor breedbandinternet. Naast de internetverbinding is ook de wijze waarop internet wordt gebruikt van wezenlijk belang. Leraren doen hun best hun leerlingen op internet te begeleiden, maar willen wel worden geholpen."

KPN gaat daarom komend jaar meerdere projecten uitvoeren om het verantwoord gebruik van internet te stimuleren. Zo zal KPN met de KLPD (Korps landelijke politiediensten) en Ouders Online een online voorlichtingscampagne voor jongeren tegen (seksueel) misbruik op internet starten. Verder neemt KPN deel aan het Digibewust initiatief: samen met Ministerie EZ, ecp.nl, Microsoft, IBM en TPG zal KPN een keurmerk en website lanceren op 7 februari (Europese Dag van het veilig internet), met als doel mensen bewust te maken van het belang van verantwoorde omgang met internet.

Samenvatting onderzoek Blauw
Het gebruik van internet wordt actief gestimuleerd op scholen. Leerkrachten tonen zich betrokken bij het begeleiden van hun leerlingen op het internet en vinden het leuk om internet te integreren in hun lessen. Daarbij maken zij zich wel (veel) zorgen over de risico's die leerlingen lopen, waarbij digitaal pesten en seksuele intimidatie via internet de grootste zorg blijkt. Verder vinden ze het moeilijk een antwoord te hebben op wat er thuis op internet gebeurt en op school verder gaat, zoals ruzies via MSN Messenger.

Leerlingen hebben ook last van vervelende zaken op internet, maar ze geven andere zaken aan dan waar leraren zich zorgen over maken. Waar ze het meeste last van hebben, is dat hun huiswerk te lijden heeft onder het internetgebruik. Veertig procent van de middelbare scholieren laat zich soms teveel afleiden en een kwart heeft vaak minder tijd voor huiswerk door internet.

Bijna alle leerkrachten vinden dan ook dat hun school nog meer maatregelen moet nemen om verantwoord internetten mogelijk te maken. Meer praten met leerlingen over online fatsoen en leerkrachten opleiden om beter om te gaan met veiligheidsissues worden daarbij het meest genoemd (resp. 59% en 52%). Ook leerlingen willen graag meer weten over internet. Zowel basisschool,- als middelbare school leerlingen geven aan vooral meer informatie te willen over praktische zaken: een website bouwen (72%) en foto's bewerken (54%) worden het meest genoemd. Ook willen ze leren hoe ze online pesten het hoofd kunnen bieden.

Een meerderheid van de leraren vindt dat hun eigen kennis van internet op z'n minst groter is dan die van de gemiddelde leerling. Hun leerlingen schatten die kennis echter wat minder groot in. Logischerwijs zijn basisschoolleerlingen over het algemeen positiever over de internetkunsten van hun leraar dan middelbare school leerlingen. Op de middelbare school heeft bijna de helft van de leerlingen het idee dat hun leerkracht niet weet wat zij doen op het internet. Ze zeggen daar echter geen problemen mee te hebben. Ook helpt een derde van de scholieren in het middelbaar onderwijs zijn leraar wel eens op de computer of op internet.

Leerlingen internetten regelmatig stiekem. Twee op de drie middelbare scholieren zegt weleens onder schooltijd tegen de regels in te gamen (38 procent), te MSN'en (38 procent) en te mailen (38 procent). Basisscholieren zijn wat braver: één op de drie internet weleens stiekem. Scholen houden het internetgedrag van hun leerlingen in de gaten door het opslaan van logfiles, door mee te kijken en door met ze over internet te praten.


Noot voor de redactie (