Ingezonden persbericht


Persbericht

Capelle a/d IJssel, 13 december 2005

Geen kerstcadeau voor een op de drie werknemers

CAPELLE A/D IJSSEL - Bijna een op de drie werknemers krijgt van hun werkgever geen kerstcadeau. Dat blijkt uit een onderzoek onder 800 bedrijven door Hogeschool In Holland en onderzoeksbureau Tevreden.nl, in opdracht van Kadopagina.nl (www.kadopagina.nl). Bij werkgevers die wél wat geven, is dat in vijftig procent van de gevallen een zaak waar de directie zélf nauw bij betrokken is. De secretaresse is maar in een op de vijf gevallen verantwoordelijk voor de keuze van de kerstattentie.

Het onderzoek laat verder zien dat de waarde van het kerstgeschenk gemiddeld tussen de ¤ 25,- en ¤ 50,- ligt. Slechts in 5% van de bedrijven worden geschenken gegeven van gemiddeld meer dan vijf tientjes. "De meeste werkgevers zijn duidelijk voorzichtig", stelt Jim Advocaat, directeur van kadopagina.nl en opdrachtgever van het onderzoek. "Ruim 70% van de werkgevers geeft ongeveer hetzelfde bedrag uit als vorig jaar. Maar 14% tast dit jaar dieper in de buidel. De rest besteedt zelfs iets minder."

Ook heeft het onderzoek in kaart gebracht wat de rol van het internet is, in het geefgedrag bij bedrijven. Daaruit blijkt dat 18% van de ondervraagde bedrijven, internet altijd gebruikt als inspiratiebron voor cadeau-ideeën. 55% van de bedrijven gebruikt internet af en toe om ideeën op te doen. Nog steeds zijn er bedrijven die internet volkomen links laten liggen: 27% gebruikt het web niet om zich te oriënteren.

"Een van de aspecten die we ook hebben laten onderzoeken is in hoeverre mensen het 'beleveniscadeau' kennen", vertelt Advocaat. Beleveniscadeaus zijn de specialiteit van kadopagina.nl. Op de site schaffen bezoekers cadeaubonnen aan voor allerlei soorten belevenissen. "Wij noemen het 'doe-events'", zegt Advocaat. "Het gaat dus niet om tastbare producten. Op onze site kun je een keuze maken uit ruim 300 verschillende evenementen en activiteiten, aangeboden door tientallen bedrijven in het hele land. Denk maar aan racen op Zandvoort, een ballonvaart maken of bijvoorbeeld privé-les Argentijnse tango." Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft (53%) van de respondenten het fenomeen wél kent, maar dat 80% nog nooit zo'n belevenis cadeau heeft gedaan aan een ander. "We hebben dus nog wat te doen", aldus Advocaat.

Met ruim 750.000 bezoekers per jaar heeft Kadopagina.nl zich in korte tijd ontwikkeld tot grootste aanbieder in haar soort.