Deze informatie is het laatst gewijzigd op: 14 dec 2005
Onduidelijke regels overheidsaanbestedingen jagen samenleving en ondernemers
op kosten
Deelnemen aan overheidsaanbestedingen brengt het bedrijfsleven grote
problemen en hoge kosten. De meest gehoorde klacht is dat er veel
verschillen bestaan in aanbestedingsprocedures. Dat is ook het geval
als aanbestedingen door één bepaalde overheid worden uitgevoerd.
Verder lijken overheden weinig inzicht te hebben in de wijze waarop
ondernemers tot een goede offerte komen. De overheid staat nauwelijks
stil bij de hoge kosten die ondernemers voor offertes moeten maken.
Zorgelijk
Dit blijkt uit een enquête die FME onlangs onder haar leden heeft
gehouden naar hun ervaringen met aanbesteding van opdrachten door
overheden. Het resultaat hiervan baart FME grote zorgen. Omdat op dit
moment een nieuwe Aanbestedingswet in de maak is heeft FME minister
Brinkhorst van Economische Zaken vandaag in een brief gevraagd een
gesprek met FME aan te gaan om gezamenlijk een oplossing voor deze
problematiek te vinden.
Schrijnende gevallen
De ervaringen van de aanbieders die zijn ondervraagd beslaan een breed
scala aan opdrachten en overheidsinstanties. De aanbieders hebben een
groot aantal schrijnende gevallen genoemd. Een voorbeeld hiervan is
een aanbieder die aangaf dat hij in één jaar aan ongeveer 60
aanbestedingen niet heeft kunnen meedoen vanwege een ervaringseis die
stelt dat een bedrijf alleen in aanmerking komt voor het bouwen van
een bepaalde installatie als dat bedrijf in de drie voorgaande jaren
dezelfde installaties heeft gebouwd. Voor nieuwe spelers op de markt,
mogelijk betere en goedkopere, is zo geen ruimte. Zulke regels bij
overheidsaanbestedingsprocedures kunnen de samenleving onnodig en
onterecht op kosten jagen.
Aard klachten
De klachten betreffen voornamelijk onduidelijke, onredelijke en
disproportionele criteria en onduidelijke wegingsargumenten. De meest
gehoorde klacht is echter dat er veel verschillen bestaan in de
spelregels tussen de verschillende aanbestedingsprocedures. Dat geldt
niet alleen voor aanbestedingen die door verschillende overheden
worden uitgevoerd, maar ook voor de aanbestedingen die uitgaan van één
bepaalde overheid.
Voorstellen ter verbetering
De ondervraagde aanbieders hebben voorstellen aangedragen om de
problemen op te lossen. Zo vinden ze onder meer dat er een verbetering
moet optreden van de professionaliteit van (in het bijzonder lagere)
overheden, dat de verschillende manieren van aanbesteden moeten worden
geharmoniseerd en dat er bij de opstelling van bestekken beter moet
worden nagedacht over de praktische kant van selectiecriteria.
Overheden dienen erop te letten dat criteria redelijk zijn en er dient
meer transparantie te komen en dus voldoende inzicht in de selectie-
en gunningscriteria en vooral de weging daarvan.
Mening FME
FME is van oordeel dat de problemen van aanbieders zeer serieus moeten
worden genomen. Het bedrijfsleven heeft behoefte aan een heldere
aanbestedingswet waarin de aanbestedingspraktijk goed wordt geregeld.
Dit zal zowel publieke middelen besparen als kosten voor het
bedrijfsleven.
Vereniging FME-CWM, mr. Marlies Eshuis, 079 - 353 12 88 of drs. Tom
van der Maas (afdeling Communicatie), 079 - 353 13 67, tma@fme.nl
Vereniging FME-CWM