Gemeente Geldrop-Mierlo
Onderzoek afgerond
FUNCTIONEREN SOCIALE ZAKEN VERGELIJKBAAR MET ANDERE GEMEENTEN
Onlangs heeft adviesbureau BMC het onderzoek naar het functioneren van
de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Geldrop-Mierlo afgerond en
aangeleverd aan het gemeentebestuur. Conclusie: de afdeling Sociale
Zaken doet het niet slechter dan in andere gemeenten, ondanks de
samenvoeging en de slechte behuizing. Er is echter wel een aantal
verbeterpunten aangegeven voor de toekomst.
In opdracht van de gemeenteraad deed het adviesbureau BMC de afgelopen
maanden een quick scan bij de gemeentelijke afdeling Sociale Zaken.
Daarbij kwamen alle belangrijke onderdelen van het functioneren aan
bod, zoals de bedrijfsvoering, de WVG, reïntegratie, handhaving,
terugvordering en verhaal, werkprocessen, onderlinge samenwerking en
cultuur. Het onderzoek werd gehouden onder 16 in- en extern
betrokkenen van de gemeente en verliep in een open en constructieve
sfeer.
AANDACHTSPUNTEN
Het beeld dat uit het onderzoek naar voren komt, is van een afdeling
die zoekende is. Dit is gedeeltelijk te wijten aan de invoering van de
nieuwe WWB, waardoor de meeste gemeenten zoekende zijn. Maar in
Geldrop-Mierlo heeft dit meer oorzaken. BMC onderscheidt er vier. De
onderzoekers concludeerden dat 1. een heldere visie ontbreekt, 2.
bestaand beleid onvoldoende geïmplementeerd is, 3. er onvoldoende
directe aansturing is en 4. men elkaar niet duidelijk genoeg
aanspreekt: een kwestie van cultuur. Voor deze vier aandachtspunten
doet het adviesbureau in het rapport ook concrete aanbevelingen.
AL GESTART
Naast een aantal vakinhoudelijke aandachtspunten is BMC in het
algemeen van mening dat een betere samenwerking op de afdeling, het
huisvesten van de medewerkers op één plek in het gebouw en een
duidelijkere aansturing een goede aanzet is om de problemen
structureel te kunnen aanpakken. Omdat de organisatie zich al bewust
was van deze problemen, zijn er al verbeterprocessen gestart. Het was
echter voor BMC nog te vroeg om hier de resultaten van te kunnen zien.
COLLEGESTANDPUNT
Het college van burgemeester en wethouders herkent veel van de zaken
die BMC constateerde. Ook kan het college zich in de meeste
aanbevelingen vinden. Op 22 december zal het college, samen met de
gemeenteraad, een aanzet geven voor het plan van aanpak dat moet
leiden tot de door iedereen gewenste veranderingen.
Publicatie 13 december 2005
Publicatie 13 december 2005
CADEAU-IDEE VOOR DE FEESTDAGEN
Het duurt niet meer zo heel langDan is het Kerstmis. Elk jaar moet u
weer nadenken over een origineel cadeauDe gemeentevlag en het boek
Mierlo, van oorsprong tot heden zijn speciaal voor de komende
feestdagen weer in de verkoop gegaan. Misschien een leuk idee om de
vlag en/of het boek aan iemand cadeau te geven?
De gemeentevlag van Geldrop-Mierlo, in formaat 100 x 150 centimeter is
geschikt voor een vlaggenmast aan een gebouw of huis en kost 12,50. De
vlag is aan te schaffen bij de gemeentehuizen in Geldrop en Mierlo.
Betaalt u dan alstublieft contant en gepast, want de balies beschikken
niet over wisselgeld.
BOEK
Het geschiedenisboek over Mierlo, is verkrijgbaar aan de receptiebalie
van het gemeentehuis in Mierlo. Het boek kost 22,50 en iedereen wordt
verzocht dit bedrag contant en gepast te betalen omdat er geen
wisselgeld aanwezig is bij deze balie. De receptiebalie is elke
ochtend van 9.00 -12.30 uur geopend.
U kunt het boek eveneens kopen bij de Bruna in Mierlo en bij
Boekhandel Van Grinsven in Geldrop.
Publicatie 13 december 2005
Voor het betalen van de belastingaanslag in termijnen
HEEFT U DE GROENE MACHTIGINGSKAART AL INGESTUURD?
In het belastingjaar 2006 worden de aanslagen
onroerende-zaakbelastingen en hondenbelasting via één aanslagbiljet
opgelegd. U heeft de keuze om de aanslag binnen drie maanden in twee
termijnen te betalen of u kiest voor tien maandelijkse
betaaltermijnen. Kiest u voor de laatste mogelijkheid, dan moet u de
gemeente via automatische incasso machtigen de aanslag automatisch te
laten afboeken van uw bank- of girorekening. Hiervoor moet u de groene
machtigingskaart, die u enige weken geleden heeft ontvangen, opsturen
naar de gemeente. Heeft u dat nog niet gedaan? Doet u dit dan alsnog?
Wilt u meer informatie over automatische incasso of over gemeentelijke
belastingen in het algemeen? Belt u dan met de afdeling Financiën,
telefoon 040-2893935 of 040-2893948.
Publicatie 13 december 2005
AFDELING RUIMTELIJKE ONTWIKKELING 20 DECEMBER VANAF 11.30 UUR NIET
BEREIKBAAR
Op dinsdag 20 december is de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling vanaf
11.30 uur gesloten. Dit geldt ook voor het loket van Bouw- en
woningtoezicht en Milieu.
Publicatie 13 december 2005
MILIEUSTRAAT EERDER DICHT OP 24 EN 31 DECEMBER
De Milieustraat aan het Emopad in Geldrop, is zaterdag 24 en 31
december eerder dicht dan normaal. Op kerst- en oudjaarsavond is de
Milieustraat al gesloten om 15.00 uur.
Publicatie 13 december 2005
Let op!
NIEUWE VERKEERSREGELING KRUISING MIERLOSEWEG/DWARSSTRAAT/SPOELSTRAAT
Kort geleden zijn er werkzaamheden uitgevoerd aan de kruising
Mierloseweg/Dwarsstraat/Spoelstraat. De aansluitingen van de
Dwarsstraat en de Spoelstraat waren hierdoor tijdelijk afgesloten en
de verkeersregelinstallatie was buiten werking. Er werd een nieuwe
verkeersregelinstallatie aangebracht en er is, voor het verkeer vanuit
Mierlo, een extra strook gemaakt om rechtsaf te rijden. Het doel van
de aanpassingen is het verbeteren van de doorstroming van het verkeer
en de verkeersveiligheid. De werkzaamheden zijn inmiddels klaar en de
nieuwe verkeersregelinstallatie is in gebruik genomen.
LET OP: VERANDERDE VERKEERSSITUATIE
Voorheen was de verkeersregelinstallatie zo afgesteld dat het
linksafslaande verkeer vanuit de Dwarsstraat en de Spoelstraat vrije
doorgang had. Als het licht op groen stond, konden automobilisten
zonder belemmeringen linksaf slaan. In de nieuwe situatie is dit
anders. Voortaan krijgen het rechtdoorgaande en het linksafslaande
verkeer uit de Spoelstraat en de Dwarsstraat tegelijk groen licht. Als
u linksaf wilt slaan, moet u het rechtdoorgaande verkeer vanuit de
tegenovergestelde richting eerst voor laten gaan voordat u kunt
afslaan.
Uiteraard moet iedereen even wennen aan de nieuwe verkeerssituatie.
Houdt u zich aan de algemene verkeersregel: rechtdoorgaand verkeer
heeft voorrang op afslaand verkeer.
MEER INFORMATIE
Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met mevrouw Van
Apeldoorn. Zij is tijdens kantooruren te bereiken via telefoonnummer
040-2893738.
Publicatie 13 december 2005
LOKET VAN A TOT Z DRIE DAGEN GESLOTEN
Het Loket van A tot Z, in het gemeentehuis locatie Mierlo, is gesloten
op vrijdag 16, woensdag 28 en vrijdag 30 december.