Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1A Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
2513 AA Den Haag
Uw brief Ons kenmerk
PDTJ/05/99837
Onderwerp Datum
Actieplan Taskforce Jeugdwerkloosheid 14 december 2005
Jaarlijks stelt de Taskforce Jeugdwerkloosheid op verzoek van mij en de Staatssecretaris van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een actieplan op voor het komende jaar. Hierbij stuur ik
u, mede namens de Staatssecretaris van OCW, het actieplan van de Taskforce
Jeugdwerkloosheid voor 2006.
Het actieplan voor 2006 is tot stand gekomen in samenwerking met CWI, MKB Nederland,
VNO-NCW, Colo, Bve raad, het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap, de
Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB), FNV en CNV jongeren. De reacties en
opmerkingen van deze partners zijn in dit actieplan meegenomen.
Resultaten 2005
Ik deel de constatering van de Taskforce dat er door veel partijen in het land hard wordt
gewerkt aan de bestrijding van de jeugdwerkloosheid. Dankzij de inzet van CWI
jongerenadviseurs, de MKB actieteams, gemeenten en werkgevers heeft de Taskforce
ervoor kunnen zorgen dat 24.218 extra jongeren een jeugdbaan hebben gevonden. Daarmee
is de doelstelling van de Taskforce voor 2005 gehaald.
De extra jeugdbanen zijn vooral gerealiseerd door het regionale offensief dat de Taskforce
in 2005 heeft doorgezet. In verscheidene steden zijn succesvolle Actiedagen georganiseerd.
In het bijzonder het Lenteoffensief en de Jongeren Actieweek, waarbij gedurende een aantal
weken op vrijwel alle CWI's in Nederland acties voor jongeren werden georganiseerd,
waren bijzonder succesvol. Het aantal bemiddelingen lag tijdens het lenteoffensief 30%
hoger dan in de eerste maanden van 2005. Bovendien werd in de twee weken volgend op de
Jongeren Actieweek een record aantal bemiddelingen per week gemeld: 776 en 779. Over
heel 2005 lag het gemiddelde aantal bemiddelingen per week op 579.
Het najaar heeft in het teken gestaan van een Leerbaanoffensief. In acht regio's zijn hiervoor
pilots uitgevoerd waarbij in samenwerking tussen CWI, MKB actieteams, ROC, RMC, en
Kenniscentra is geprobeerd om alle jongeren die een leerbaan zochten te matchen op
beschikbare plaatsen. Dit lokale meer-partijenoverleg heeft veel informatie opgeleverd over
de knelpunten bij het vinden van leerbanen voor jongeren.
2
Een ander belangrijk resultaat was het Jongerenonderzoek dat de Taskforce heeft laten
uitvoeren. Dit onderzoek heeft voldoende aanknopingspunten opgeleverd voor de acties die
de Taskforce in 2006 gaat uitvoeren.
Aanpak 2006
Hoewel de doelstelling voor 2005 is gehaald, blijft de Taskforce van mening dat aandacht
voor het creëren en vervullen van extra jeugdbanen, in de vorm van reguliere banen of
stageplaatsen, onverminderd nodig blijft. Dit is de meest directe manier om jongeren die nu
buiten de arbeidsmarkt staan weer perspectief te bieden. In het bijzonder met het CWI en de
MKB actieteams wordt er dan ook hard aan deze doelstelling gewerkt.
In 2006 zal de preventieve kant van de bestrijding van jeugdwerkloosheid meer aandacht
krijgen. Dit is noodzakelijk omdat uit het jongerenonderzoek van de Taskforce blijkt dat
30% van de jongeren eigenlijk niet weet wat hij/zij wil. Ook bestaat er bij veel jongeren een
verkeerd beroepsbeeld. Daarnaast blijft er een grote groep jongeren die zonder
startkwalificatie de arbeidsmarkt opkomt. Met een `Maand van de Beroepskeuze' en
lespakketten voor jongeren wil de Taskforce het belang van een tijdige en juiste
beroepskeuze onderstrepen.
Via Tweede Kans Beroepsonderwijs zet de Taskforce zich in om zoveel mogelijk jongeren
een startkwalificatie te laten behalen. Hiervoor heeft de Taskforce Jeugdwerkloosheid het
O&O Jeugdmodel ontwikkeld waarin sectoren en gemeenten hun middelen bundelen om
jongeren te laten instromen in een Leerbaan. Dit model is ontwikkeld in samenwerking met
de metaalsector in Eindhoven, Hengelo en Rotterdam en wordt met andere gemeenten
uitgebreid naar onder andere de bouwsector, de horeca en de handel. Daarnaast worden er
pilots opgestart met de Levensmiddelenbranche en is er een convenant afgesloten met
Defensie over het vervullen van vacatures bij de Krijgsmacht.
Voor een preventieve aanpak van de jeugdwerkloosheid is een sterke lokale samenwerking
van cruciaal belang. Met lokale teams jeugdwerkgelegenheid waarin CWI, ROC, RMC,
kenniscentra en de MKB actieteams hun krachten bundelen, wordt gedurende het jaar
ingespeeld op: de maand van de beroepskeuze; de overgang van VMBO naar MBO en het
matchen van jongeren op leerbanen.
Een andere vorm van lokale samenwerking zijn de jongerenloketten. Als gevolg van de
invoering van de Wet Werk en Bijstand en de RMC wet nemen jongerenloketten een
belangrijke plaats in bij het realiseren van een sluitende aanpak. In een jongerenloket
werken minimaal RMC/leerplicht ambtenaar, CWI en Sociale Dienst van de gemeente nauw
samen bij het begeleiden van jongeren naar opleiding of werk. De Taskforce heeft een
handleiding voor het opzetten van een jongerenloket ontwikkeld en organiseert in 2006
workshops voor gemeenten en haar ketenpartners om hen te helpen bij het realiseren van
een sluitende aanpak.
3
De Taskforce en haar partners zijn tegen een aantal knelpunten opgelopen die structureel
opgelost moeten worden. Het gaat hier om mogelijkheden voor werkloze jongeren om
gedurende het schooljaar in het middelbaar beroepsonderwijs in te kunnen stromen. Dit
moet door instellingen in het beroepsonderwijs beter georganiseerd worden. Daarnaast
verloopt de afstemming tussen de vraag naar en het aanbod aan
beroepspraktijkvormingsplaatsen voor niet alle jongeren goed. De Taskforce zoekt in
overleg met mijn departement en het ministerie van OCW naar oplossingen voor deze
knelpunten.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid