Helft werknemers heeft te maken met POP
Er zijn wel CAO-afspraken over, maar in de praktijk hebben werknemers
nog weinig aan het zogenaamde 'Persoonlijk Ontwikkelings Plan' (POP).
Toch is het de bedoeling dat werknemers zich daardoor meer gaan
scholen. Dat meldt FNV e-Magazine.
Voor 46 procent van de werknemers geldt inmiddels een CAO-afspraak
over een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). De FNV deed onderzoek in
twee sectoren en twee bedrijven naar de uitvoering van CAO-afspraken
over POP's. Werknemers in deze vier sectoren blijken hun POP vooral in
te mogen vullen met scholing, loopbaanadvies en coaching.
Minder jongeren
Weinig werknemers hebben echter daadwerkelijk een POP. Dat percentage
varieert van 11 tot 39 procent. Bovendien blijken er categorieën
werknemers te zijn die minder kans maken op een POP: jongeren en
ouderen.
Vrouwen blijken minder vaak een POP te hebben dan mannen en werknemers
met een tijdelijk contract komen hiervoor al helemaal niet in
aanmerking.
"De FNV heeft de persoonlijke ontwikkeling altijd cruciaal gevonden
voor werknemers", zegt FNV-beleidsmedewerker Jetty Becking.
"Niet alleen voor je functie, maar juist om je inzetbaarheid te
vergroten en je hele loopbaan vorm te geven. Het motiveert en
stimuleert bovendien de werknemers en geeft ze meer werkplezier."
Het percentage werknemers met een CAO-afspraak over POP's moet omhoog,
vindt Becking.
"Maar, zo blijkt uit ons onderzoek, ook de uitvoering van afspraken
moet beter. We zagen daar bijvoorbeeld ook dat veel POP's nog
functiegericht zijn en minder gericht op persoonlijke ontwikkeling,
terwijl de CAO-afspraak die ruimte wel biedt."
Het gehele rapport en andere FNV-brochures over het POP zijn te
bestellen via de FNV Ledenservice, telefoon 0900 3300300.
FNV