FNV

Helft werknemers heeft te maken met POP

Er zijn wel CAO-afspraken over, maar in de praktijk hebben werknemers nog weinig aan het zogenaamde 'Persoonlijk Ontwikkelings Plan' (POP). Toch is het de bedoeling dat werknemers zich daardoor meer gaan scholen. Dat meldt FNV e-Magazine.

Voor 46 procent van de werknemers geldt inmiddels een CAO-afspraak over een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). De FNV deed onderzoek in twee sectoren en twee bedrijven naar de uitvoering van CAO-afspraken over POP's. Werknemers in deze vier sectoren blijken hun POP vooral in te mogen vullen met scholing, loopbaanadvies en coaching.

Minder jongeren

Weinig werknemers hebben echter daadwerkelijk een POP. Dat percentage varieert van 11 tot 39 procent. Bovendien blijken er categorieën werknemers te zijn die minder kans maken op een POP: jongeren en ouderen.

Vrouwen blijken minder vaak een POP te hebben dan mannen en werknemers met een tijdelijk contract komen hiervoor al helemaal niet in aanmerking.

"De FNV heeft de persoonlijke ontwikkeling altijd cruciaal gevonden voor werknemers", zegt FNV-beleidsmedewerker Jetty Becking.

"Niet alleen voor je functie, maar juist om je inzetbaarheid te vergroten en je hele loopbaan vorm te geven. Het motiveert en stimuleert bovendien de werknemers en geeft ze meer werkplezier."

Het percentage werknemers met een CAO-afspraak over POP's moet omhoog, vindt Becking.

"Maar, zo blijkt uit ons onderzoek, ook de uitvoering van afspraken moet beter. We zagen daar bijvoorbeeld ook dat veel POP's nog functiegericht zijn en minder gericht op persoonlijke ontwikkeling, terwijl de CAO-afspraak die ruimte wel biedt."

Het gehele rapport en andere FNV-brochures over het POP zijn te bestellen via de FNV Ledenservice, telefoon 0900 3300300.