Onderzoek Stenen Reuzen houding en gedrag woningcorporaties

Klant kwadraat

De maatschappelijke rol van woningcorporaties verandert sterk. Dankzij fusies en samenwerkingsverbanden krijgen corporaties een steeds belangrijker rol in het dagelijks leven van iedere burger. Klantkwadraat onderzoekt hoe de woningcorporaties met deze verandering omgaan. Maar liefst 11 grote corporaties, die in totaal meer dan 1 miljoen Nederlanders huisvesten, nemen deel aan dit onderzoek. Het doel: houding en gedrag van de corporaties in kaart te brengen en conclusies trekken over hun (toekomstige) relatie met klanten, beïnvloeders en beslissers, waaronder gemeenten, de politie, zorgverleners en andere organisaties. De resultaten zijn in het voorjaar van 2006 beschikbaar.

Keuzes maken
Het onderzoek bij de woningcorporaties wordt uitgevoerd op basis van CBOB, Client Based Organisational Behaviour. Uit een eerder onderzoek van de Universiteit Maastricht door Prof. Dr. de Ruyter is naar voren gekomen dat houding en gedrag van organisaties een doorslaggevende rol spelen bij de beeldvorming over de organisaties bij klanten, beïnvloeders en beslissers. In het onderzoek bij woningcorporaties wordt met name gekeken welke prioriteit zij leggen bij actuele management themas, zoals:


-het sturen en beïnvloeden van de organisatie en omgeving
-presteren en excelleren, zoals het realiseren van veranderingen en het gebruik maken van kansen

-communiceren en samenwerken

-flexibiliteit en dynamiek

-strategisch denken en innovatief vermogen

(quote) Directeur van Klantkwadraat, J. Zandvoort: Het is frappant dat enkele scherpe conclusies, die uit het onderzoek naar voren komen, zonder uitzondering worden herkend door de deelnemers

Methodiek CBOB
Klantkwadraat heeft in samenwerking met de Universiteiten van Rotterdam, Nijmegen en Maastricht de onderzoeksmethode CBOB ontwikkeld. CBOB is een onderzoeksmethode die waarden, houding en gedrag zichtbaar maakt en zeer toegankelijk (grafisch) presenteert.. De opzet is consistent en de uitkomsten zijn betrouwbaar. Ook kunnen vergelijkingen (benchmarks) met andere organisaties in de zelfde branche worden gemaakt en kan de ontwikkeling in de tijd worden gevolgd. Grote dienstverlenende organisaties als banken, vermogensbeheerders, zorgverzekeraars, shared service centers, het Ministerie van defensie en woningcorporaties willen gebruik maken van deze methode..

Over Klantkwadraat
Klantkwadraat ontwikkelt de klantbewuste houding, organisatie en bedrijfsvoering bij onze opdrachtgevers. Klantkwadraat wordt ondersteund door de Stichting Kenniswerk. Deze onderzoekt, ontwikkelt en maakt gebruik van bewezen resultaten uit wetenschappelijk onderzoek en vertaalt dit in praktische toepassingen voor organisaties. Kenniswerk vertaalt kennis in waarde voor de klant.

Informatie voor de redactie (