Gemeente Haarlem


13 december 2005

367/2005
Gemeente Haarlem, college van burgemeester en wethouders

Persbericht


Haarlem stelt plan op om luchtkwaliteit verder te verbeteren


College presenteert Concept Beleidsplan Luchtkwaliteit


Het college van B en W heeft het luchtkwaliteitbeleid voor de komende jaren uitgestippeld in een Concept Beleidsplan. Berekeningen in het plan bevestigen dat vooral voor fijn stof de landelijke eisen - zowel nu als in de toekomst - niet overal gehaald worden. Dit ofschoon met het Haarlemse Verkeers- en Vervoerplan (HVVP) al een reeks maatregelen zijn ingezet, die gunstig zijn voor de luchtkwaliteit. Het college stelt daarom aanvullende maatregelen voor om de Haarlemse luchtkwaliteit verder te verbeteren.

Het beleid is gericht op het goed in beeld brengen en houden van de huidige en toekomstige luchtkwaliteit en het treffen van verbetermaatregelen. Ook moet het beleid voorkomen dat nieuwe ontwikkelingen de luchtkwaliteitproblemen verergeren. Algemene maatregelen aan de ene kant en een zorgvuldige beoordeling van individuele projecten aan de andere kant, vormen de beste manier om gezondheidsrisico's te verminderen en toch ontwikkelingen in de stad mogelijk te laten blijven.

Het Concept Beleidsplan Luchtkwaliteit is gebaseerd op een vijftal uitgangspunten. Zo krijgen situaties met een verhoogd gezondheidsrisico prioriteit en is verplaatsing van bijvoorbeeld nieuwe wegen en nieuwbouw naar het groene gebied geen optie. De uitvoering van het HVVP blijft de basis, omdat hiermee al veel maatregelen ingezet worden die goed zijn voor de luchtkwaliteit (o.a. stimulering fietsverkeer en het openbaar vervoer). Ook mag het verkeersluw maken en houden van woongebieden niet doorkruist worden. Ten slotte wordt zoveel mogelijk samen opgetrokken met andere gemeentes.

De volgende algemene maatregelen worden voorgesteld, en zullen in een Uitwerkingsplan verder worden uitgewerkt:
- het bevorderen van aardgas als brandstof voor voertuigen;
- het instellen van een groene zone, d.w.z. een gebied met beperking voor te vuile vrachtwagens;
- het opzetten van een stadsdistributiesysteem (eindbezorging met kleine vrachtwagens);
- differentiatie van parkeertarieven (voordelen voor schonere personenauto's);
- en de inbreng van luchtkwaliteit in het regionaal dynamisch verkeersmanagement (sturing van verkeer en routeadviezen).

Daarnaast wordt gekeken naar maatregelen voor specifieke wegen, bijvoorbeeld of bij de reconstructie van knelpuntwegen meteen een verbetering van de doorstroming mogelijk is (bijvoorbeeld een betere afstemming van verkeerslichten of het Langzaam Rijden Gaat Sneller concept - ook wel 'LARGAS' genoemd). Ook andere verbeteringen voor de knelpuntwegen worden in het Uitvoeringsplan nog eens nagelopen (bijvoorbeeld het vergroten van de afstand tussen verkeer en woningen).

Momenteel worden de details in het Uitwerkingsplan ingevuld. Vervolgens kan per maatregel berekend worden welke verbetering te verwachten is. Als effectiviteit, kosten en praktische haalbaarheid helder zijn, wordt definitief per maatregel over de uitvoering besloten.

Het Concept Beleidsplan Luchtkwaliteit wordt voor inspraak voorgelegd aan de inwoners van Haarlem en andere belanghebbenden.


sector Stadsbeheer
Julia de Jong, communicatieadviseur
023-5114903
juliadejong@haarlem.nl
---- --