Ingezonden persbericht


| |
|Persbericht                                                          |
|14 december 2005                        |    |                      |
|                                        |    |                      |
|                                        |    |                      |
|Capgemini vergroot keuze in mobiliteit medewerkers             |    |
|                                                               |    |
|4200 medewerkers krijgen NS-Business Card.                     |    |
|Soms de auto, soms de trein.                                   |    |
|Reistijd wordt relevante tijd.                                 |    |
|                                                               |    |
|                                                               |    |
|                                                               |    |
|                                                               |    |
|                                                               |    |
|                                                                     |
4200 medewerkers van Capgemini krijgen per 1 januari de mogelijkheid om naast de lease-auto ook eenvoudig en voordelig te reizen met de trein en taxi. Zij krijgen hiervoor een NS Business Card.

Henk Wesselo, directeur strategie en HR van Capgemini over deze stap: "Reistijd is bij ons een belangrijke factor in de medewerkertevredenheid. Met de invoering van de NS Business Card geven we onze medewerkers een extra optie om zo efficiënt mogelijk te reizen. We gaan onderzoeken of de reistijd omlaag kan, wat ten goede komt aan ieders work-life balance. Daarnaast kijken we of de reistijd beter benut kan worden. Het groeiende aantal faciliteiten in en om de trein, zoals draadloos internet, parkeerplaatsen en vergaderlocaties, helpt hierbij.

Philippe Smit, directeur Marketing & Sales NS, onderschrijft de keuze van Capgemini. "Werkgevers, als Capgemini, bieden met de Business Card hun medewerkers een keuze. Voor de werkgever is dit minimaal kostenneutraal. De variabele kosten per kilometer van de lease-auto zijn gelijk aan de kilometerprijs van een treinkaartje. Medewerkers kunnen er zelf voor kiezen hoe zij hun reistijd invullen. Werkvoorbereiding, leeswerk en ontspanning kan vaak ook prima in de trein gebeuren".

De NS-Business Card
Met de NS-Business Card boeken medewerkers telefonisch of via internet hun treinreis en taxirit en kunnen zij gebruik maken van de meeste P&R parkeerplaatsen. De werkgever ontvangt maandelijks een gespecificeerde factuur, waardoor administratieve rompslomp met declaraties wordt voorkomen. In de daluren reizen Business Cardhouders met 20% korting.

Steeds meer mensen kiezen voor de trein
Steeds meer bedrijven en organisaties laten medewerkers met de trein reizen. Zo is ook het aantal gebruikers van de NS Business Card al gestegen tot boven de 50.000. Het draagt bij aan de sterke groei van het totaal aantal reizigers. Tot en met het derde kwartaal is dit al gegroeid met 3,5%.

Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Michel Hueber, persvoorlichting NS via telefoonnummer (030) 235 7070 of met Nanne van Nunen, woordvoerder Capgemini via telefoonnummer 06-12993729.

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 390 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. NS biedt werk aan bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --