Ingezonden persbericht


Persbericht Stichting De Noordzee

Europeanen hebben voorkeur voor milieuvriendelijke vis

Oproep aan overheid om de vistand in zee te beschermen

Utrecht, 14 december 2005 - In het eerste marktonderzoek in Europa onder consumenten, supermarkten en chef-koks over 'vis, milieu en de zee', zegt 79% dat het effect van visserij en viskweek op het zeemilieu een belangrijke overweging is bij het kopen van vis. Ook vindt men dat de overheid een belangrijke verantwoordelijkheid heeft in het verduurzamen van visserij en viskweek.

Dit onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van de 'Seafood Choices Alliance' in samenwerking met Greenpeace, de Marine Conservation Society, WWF en Stichting De Noordzee, laat zien dat 86% van de consumenten liever vis wil kopen met het label 'milieuvriendelijk'. 40% van de consumenten is bereid om 5-10% méér te betalen voor vis die duurzaam is gevangen of gekweekt. Het onderzoek dat is uitgevoerd in Engeland, Duitsland en Spanje laat zien dat mensen zeeën en oceanen willen beschermen door hun keuzes in de winkel, supermarkt of op de markt; 95% van de consumenten en 85% van de professionals in de visketen willen meer informatie over waar en hoe ze duurzame vis kunnen kopen.

"De resultaten tonen de koplopersrol die Europese professionals en consumenten kunnen spelen in de bescherming van de zee door de keuzes die zij maken," zegt Michael Boots, de directeur van de Seafood Choices Alliance. De Seafood Choices Alliance, die in 2001 in de VS is opgericht, heeft eerder dit jaar haar werk uitgebreid naar Europa. Michael Boots: "Samen met de visketen wordt gewerkt aan het vergroten van vraag en aanbod van duurzame vis. Dit is van belang voor zeeën en oceanen, voor continuïteit van bedrijven die vis verwerken of verkopen en voor consumenten." Het onderzoek laat zien dat velen bezorgd zijn over de toestand van zeeën en oceanen, 88% van de professionals en 85% van de consumenten zegt bezorgd of zeer bezorgd te zijn. De kennis van mensen over de bedreiging is hoog, 71% van de professionals noemen overbevissing en meer dan de helft van de consumenten zijn zich bewust van bijvangsten en overbevissing.

"Dat consumenten, koks en viswinkeliers bezorgd zijn, merken wij in Nederland ook", zegt Esther Luiten, projectleader Sustainable Seafood at North Sea Foundation. "Sinds de uitgave van De Goede Visgids in Nederland worden wij zeer regelmatig gebeld met vragen om informatie". Het komt er op aan dat alle partijen in de visketen bedenken hoe zij kunnen bijdragen aan verduurzaming. De overheid moet door middel van een krachtig (visserij-)beleid randvoorwaarden scheppen.

------ einde bericht -------

Voor achtergrondrapporten over het onderzoek onder consumenten en professionals, zie www.noordzee.nl.

Contact Seafood Choices Alliance:
Julia Roberson, +33-6-76-51-48-08
jroberson@seaweb.org

Shannon Crownover, +33-8-70-44-68-18
shannon@seaweb.org

Contact Stichting De Noordzee:
Esther Luiten (marktonderzoek)
06-21-82-57-20, e.luiten@noordzee.nl

Christien Absil (quota en visserijbeleid)
06-14-51-46-08, c.absil@noordzee.nl

Alle mail naar communicatie@noordzee.nl of neem contact op met Stichting De Noordzee, Drieharingstraat 25, 3511 BH Utrecht, 030 - 2340016