Contactpersoon
-
Datum
14 december 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/u.05.01724
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
-
Onderwerp
beantwoording vraag lid Van der Ham aangaande A74
Geachte voorzitter,
Tijdens de behandeling van het MIT 2006 in de Tweede Kamer op 12 december
2005 heb ik voorgesteld een vraag van het lid Van der Ham over de A74
schriftelijk te beantwoorden. Met deze brief wil ik antwoord geven op deze
vraag.
Het lid Van der Ham geeft aan dat naar zijn weten de effecten van de
Plateauvariant voor de luchtkwaliteit slechts onderzocht zijn voor het
wegvak A74 en niet voor het gehele traject van de A73 naar de A74 tot bij
het knooppunt Zaarderheiken.
Er zijn tussen 2001 en 2005 meerdere luchtonderzoeken uitgevoerd, voor de
diverse fasen in de Tracéwet- procedure voor de A74. In deze onderzoeken
zijn de effecten van de aanleg van de plateauvariant voor het hele
studiegebied onderzocht. Dit studiegebied bevat de A74, de aanliggende
wegvakken op de A73 (met knooppunt Zaarderheiken), de A67 en de
Klagenfurtlaan.
1. In het kader van de Trajectnota-MER (van april 2001) zijn de effecten
van luchtkwaliteit voor alle alternatieven in beeld gebracht.
2. Na inwerkingtreding van het Besluit Luchtkwaliteit 2001 is een
aanvullend luchtonderzoek uitgevoerd voor de varianten Plateau en
Klagenfurt, waarbij het traject voor de beide varianten tot
Zaarderheiken is onderzocht. De resultaten van dit onderzoek zijn
gebruikt bij de Standpuntbepaling en het Ontwerp TracéBesluit (OTB)
voor de Plateauvariant (april 2004). Dit standpunt (de keuze voor de
Plateauvariant) is bij brief van 7 november 2002, kenmerk
DGP/VW/u.02.03610 aan u bekend gemaakt.
3. Naar aanleiding van inspraakreacties op het OTB voor de plateauvariant
is ervoor gekozen een gewijzigd OTB (WOTB) op te stellen, aangepast met
de meest actuele verkeerprognoses. De effecten van deze geactualiseerde
verkeersprognoses voor de luchtkwaliteit zijn hiervoor in kaart
gebracht. Het Besluit Luchtkwaliteit 2005 (augustus 2005) was daarbij
uitgangspunt.
4. Uit dit laatste luchtonderzoek blijkt dat met deze geactualiseerde
verkeersprognoses de normen voor NO2, en met name fijne stof,
overschreden worden. Dit is zowel voor de plateauvariant, als voor de
Klagenfurtvariant het geval. Om binnen luchtkwaliteitregels te blijven,
wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om binnen het gebied te
salderen. Dit lijkt vooralsnog niet tot een oplossing te leiden. Daarom
wordt momenteel een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar de
mogelijkheden van verkeerssturing op basis van te plaatsen meetpalen in
gebied.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat