Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
14 december 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/u.05.01724
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk

-
Onderwerp
beantwoording vraag lid Van der Ham aangaande A74

Geachte voorzitter,

Tijdens de behandeling van het MIT 2006 in de Tweede Kamer op 12 december 2005 heb ik voorgesteld een vraag van het lid Van der Ham over de A74 schriftelijk te beantwoorden. Met deze brief wil ik antwoord geven op deze vraag.

Het lid Van der Ham geeft aan dat naar zijn weten de effecten van de Plateauvariant voor de luchtkwaliteit slechts onderzocht zijn voor het wegvak A74 en niet voor het gehele traject van de A73 naar de A74 tot bij het knooppunt Zaarderheiken.

Er zijn tussen 2001 en 2005 meerdere luchtonderzoeken uitgevoerd, voor de diverse fasen in de Tracéwet- procedure voor de A74. In deze onderzoeken zijn de effecten van de aanleg van de plateauvariant voor het hele studiegebied onderzocht. Dit studiegebied bevat de A74, de aanliggende wegvakken op de A73 (met knooppunt Zaarderheiken), de A67 en de Klagenfurtlaan.

1. In het kader van de Trajectnota-MER (van april 2001) zijn de effecten van luchtkwaliteit voor alle alternatieven in beeld gebracht.
2. Na inwerkingtreding van het Besluit Luchtkwaliteit 2001 is een aanvullend luchtonderzoek uitgevoerd voor de varianten Plateau en Klagenfurt, waarbij het traject voor de beide varianten tot Zaarderheiken is onderzocht. De resultaten van dit onderzoek zijn gebruikt bij de Standpuntbepaling en het Ontwerp TracéBesluit (OTB) voor de Plateauvariant (april 2004). Dit standpunt (de keuze voor de Plateauvariant) is bij brief van 7 november 2002, kenmerk DGP/VW/u.02.03610 aan u bekend gemaakt.

3. Naar aanleiding van inspraakreacties op het OTB voor de plateauvariant is ervoor gekozen een gewijzigd OTB (WOTB) op te stellen, aangepast met de meest actuele verkeerprognoses. De effecten van deze geactualiseerde verkeersprognoses voor de luchtkwaliteit zijn hiervoor in kaart gebracht. Het Besluit Luchtkwaliteit 2005 (augustus 2005) was daarbij uitgangspunt.

4. Uit dit laatste luchtonderzoek blijkt dat met deze geactualiseerde verkeersprognoses de normen voor NO2, en met name fijne stof, overschreden worden. Dit is zowel voor de plateauvariant, als voor de Klagenfurtvariant het geval. Om binnen luchtkwaliteitregels te blijven, wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om binnen het gebied te salderen. Dit lijkt vooralsnog niet tot een oplossing te leiden. Daarom wordt momenteel een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar de mogelijkheden van verkeerssturing op basis van te plaatsen meetpalen in gebied.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs