Toenemende rol internet bij decemberaankopen

Marketresponse b.v.

Leusden, 14 december 2005

Toenemende rol internet bij decemberaankopen

De Sinterklaasaankopen zijn gedaan en veel Nederlanders hebben de Kerstaankopen nog voor de boeg. MarketResponse ondervroeg n=500 internetters van 18 jaar en ouder naar de rol van internet bij hun decemberaankopen.

Conclusies op hoofdlijnen
Uit het onderzoek van MarketResponse komt naar voren dat de rol van internet bij de decemberaankopen is toegenomen vergeleken met een jaar geleden. Internet wordt voor dit type aankopen vooral gebruikt als oriëntatiemedium. Van degenen die decemberaankopen doen, doet 11% de daadwerkelijke aankoop van cadeaus via internet.

Meer gedetailleerde resultaten
Van de internetters die dit jaar decemberaankopen doen, zegt ruim een kwart (27%) internet te (zullen) gebruiken als medium om zich te oriënteren en ideeën op te doen voor Sinterklaas- en Kerstcadeaus. 11% heeft ook daadwerkelijk een aankoop via internet gedaan of verwacht dit nog te gaan doen.
Van degenen die vorig jaar ook decemberaankopen deden, zegt 17% méér gebruik te (gaan) maken van internet bij de decemberaankopen van dit jaar. 9% zal dit in mindere mate doen en voor 63% blijft het internetgebruik gelijk. Uit het onderzoek van MarketResponse blijkt dat gemak verreweg het belangrijkste motief is om internet te gebruiken bij de decemberaankopen: het kost weinig inspanning (45%). Een ander veel genoemd motief is het feit dat je er de deur niet voor uit hoeft (26%). De mogelijkheid om snel veel ideeën op te doen (17%)en het prijsvoordeel in vergelijking met het aanbod in de reguliere winkels (16%) spelen eveneens een rol.

Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van CATI en opgenomen in een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 29 november tot en met 8 december 2005, onder een representatieve steekproef van internetters van 18 jaar en ouder.

Contact:
Berlinda Harkink (B.Harkink@marketresponse.nl), tel: 033-3303333 Chris van Schijndel (C.van.Schijndel@marketresponse.nl), tel: 033-3303333 Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV