Waterschap Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden


Gezamenlijk persbericht

HDSR, Hoorn en Purmerend publiceren eigen regelgeving online

14 december 2005 - Meer overheidsinformatie moet via internet beschikbaar zijn, vindt het kabinet. Het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) in Houten en de gemeenten Hoorn en Purmerend zijn koplopers op het gebied van het online publiceren van decentrale regelgeving.

Zij zijn de éérste overheidsinstanties die hun volledige decentrale regelgeving geconsolideerd via internet aanbieden. En daarmee hét sprekende voorbeeld van hoe de Andere Overheid in de praktijk gestalte krijgt. Binnenkort is deze decentrale regelgeving ook via een centrale zoekmachine te raadplegen.

24x7
De Stichtse Rijnlanden, Hoorn en Purmerend bieden burgers zeven dagen per week en vierentwintig uur per dag de mogelijkheid om hun decentrale regelgeving te raadplegen. Daardoor is de overheidsinformatie voortaan via meerdere kanalen voor de burger beschikbaar.

Bovendien geeft het internet een geconsolideerde versie weer, met bijkomende gemakken voor de burger. Een geconsolideerde versie garandeert zowel actuele informatie als een goede leesbare tekst (dus zonder allerlei verwijzingen naar eerder verschenen teksten). Daarnaast biedt het ook voordelen voor burgers die eerder verschenen regelingen willen raadplegen, omdat oudere versies bewaard blijven.

Het projectteam van Decentrale Regelgeving heeft goede ervaring met overheden zoals De Stichtse Rijnlanden en gemeenten Hoorn en Purmerend. "Steeds meer overheden onderstrepen het belang van transparante overheidsinformatie voor burgers, waaronder ook ondernemers. Ze investeren in een toekomstbeeld dat op den duur onvermijdelijk is. Burgers verwachten namelijk dat ook overheden in het digitale tijdperk met hun tijd meegaan. En het niet tegemoetkomen aan de steeds hogere verwachtingen van de burger, zal overheidsinstanties niet in dank worden afgenomen. Gelukkig zijn er tal van overheden die voorop lopen en daarmee het goede voorbeeld tonen!", aldus Martin Eikenboom (projectleider Decentrale Regelgeving).

De Stichtse Rijnlanden: nog een stapje verder in dienstverlening De Stichtse Rijnlanden is het waterschap dat in een groot deel van Utrecht en een klein deel van Zuid-Holland zorgt voor veilige dijken, schoon water en droge voeten. In het beheersgebied wonen ongeveer 750.000 mensen en zijn zo'n 21.000 bedrijven gevestigd. Zij kunnen sinds kort met een paar muisklikken de meest actuele regelgeving van hun waterschap online raadplegen.

Juridisch adviseur Karin Wijma is als projectleider bij De Stichtse Rijnlanden betrokken bij de Internetpublicatie van decentrale regelgeving. Volgens haar snijdt het mes aan twee kanten: "Er zitten niet alleen voordelen aan voor de burger, maar ook voor onze organisatie. Bij de inventarisatie hebben we vooral gekeken hoe we onze bezoekers zo goed mogelijk van dienst konden zijn. We kwamen daarbij tot de conclusie dat we in onze dienstverlening nog een stapje verder moesten gaan. Nu kan iemand niet alleen de hele regelgeving opvragen, maar ook dat ene artikel dat hij nodig heeft. Op die manier kom je beter tegemoet aan de wensen van je bezoekers. Deze werkwijze heeft meer tijd gekost om in te voeren, maar het eindresultaat is wel veel gebruiksvriendelijker. Dat past goed in ons streven om klantgericht te werken en transparant te zijn."

De voordelen bleven niet alleen beperkt tot de externe gebruikers. Ook intern heeft het waterschap een flinke slag gemaakt. Wijma: "We hebben als het ware een grote schoonmaak gehouden. Alle regelgeving hebben we doorgelicht. Het grote voordeel hiervan is dat collega's nu snel de benodigde regelgeving op hun scherm zien. Dat scheelt een hoop tijd. Bij een telefoontje van een burger kunnen ze die burger ook sneller helpen. Ook daarmee bied je een extra stukje service." Wijma kijkt tevreden terug op de pilot: "Deelname aan het project was een enorme klus, maar we raden het iedereen aan."

Verder lezen?
Volledige artikel: HDSR, Hoorn en Purmerend publiceren eigen regelgeving online