woensdag 14 december:
Goede voorlichting en huisbezoek om fraude te voorkomen
Stadjers die een uitkering aanvragen krijgen vanaf januari 2006 de
dienst Sociale Zaken en Werk op huisbezoek nadat ze eerst goed zijn
voorgelicht over de regels van de uitkering. Dit staat in het
handhavingsbeleidsplan 2006 van de dienst SOZAWE dat vandaag door het
college van burgemeester en wethouders van Groningen is vastgesteld.
SOZAWE doet er alles aan om een onterecht beroep op de bijstand te
voorkomen. Het motto richting klanten is: "Voorkom fraude! Houd u aan
de spelregels." Nieuwe instrumenten die SOZAWE in 2006 invoert zijn
dus de (collectieve) voorlichtingen over de rechten en plichten van
een tijdelijke uitkering en het veelvuldig afleggen van huisbezoeken.
Het handhavingsbeleid van de Groninger dienst Sociale Zaken en Werk
richt zich in de eerste plaats op het voorkomen van fraude. Veel
fraudegevallen ontstaan door onwetendheid en slordigheid van de klant.
Door de regels van de uitkering goed uit te leggen in voorlichtingen
en voorlichtingsmaterialen, door huisbezoeken, maar ook door
procedures zo klantvriendelijk mogelijk te maken, wil SOZAWE fraude
voorkomen. In 2006 zal bijvoorbeeld onderzocht worden hoe de
inkomstenverrekening van klanten eenvoudiger kan.
Zorg
Het afleggen van huisbezoeken heeft naast het voorkomen van fraude ook
een maatschappelijk rendement. Het is een manier om te ontdekken of de
(potentiële) klant naast werk en een tijdelijk inkomen ook een vorm
van zorg nodig heeft.
Groningen@Work
In het project Groningen@Work voor jongeren tot 23 jaar is al ervaring
opgedaan met collectieve voorlichtingen en het gedegen controleren op
het nakomen van verplichtingen door de klant. Deze werkwijze gaat
vanaf 1 april 2006 ook gelden voor de uitbreiding van Groningen@Work
voor alle nieuwe klanten tot 30 jaar, evenals voor nieuwe klanten
boven de 30 jaar.
Handhaven
Met het handhavingsbeleid wil de dienst Sociale Zaken en Werk in de
eerste plaats voorkomen dat bijstandsklanten frauderen. SOZAWE doet
dit door klanten goed te informeren en voor te lichten over de regels
van de uitkering en door streng te controleren op naleving van deze
regels. Fraudeert een klant toch, dan gaat de dienst over tot
straffen.
Gemeente Groningen