Gemeente Groningen

woensdag 14 december:
Goede voorlichting en huisbezoek om fraude te voorkomen

Stadjers die een uitkering aanvragen krijgen vanaf januari 2006 de dienst Sociale Zaken en Werk op huisbezoek nadat ze eerst goed zijn voorgelicht over de regels van de uitkering. Dit staat in het handhavingsbeleidsplan 2006 van de dienst SOZAWE dat vandaag door het college van burgemeester en wethouders van Groningen is vastgesteld. SOZAWE doet er alles aan om een onterecht beroep op de bijstand te voorkomen. Het motto richting klanten is: "Voorkom fraude! Houd u aan de spelregels." Nieuwe instrumenten die SOZAWE in 2006 invoert zijn dus de (collectieve) voorlichtingen over de rechten en plichten van een tijdelijke uitkering en het veelvuldig afleggen van huisbezoeken.

Het handhavingsbeleid van de Groninger dienst Sociale Zaken en Werk richt zich in de eerste plaats op het voorkomen van fraude. Veel fraudegevallen ontstaan door onwetendheid en slordigheid van de klant. Door de regels van de uitkering goed uit te leggen in voorlichtingen en voorlichtingsmaterialen, door huisbezoeken, maar ook door procedures zo klantvriendelijk mogelijk te maken, wil SOZAWE fraude voorkomen. In 2006 zal bijvoorbeeld onderzocht worden hoe de inkomstenverrekening van klanten eenvoudiger kan.

Zorg
Het afleggen van huisbezoeken heeft naast het voorkomen van fraude ook een maatschappelijk rendement. Het is een manier om te ontdekken of de (potentiële) klant naast werk en een tijdelijk inkomen ook een vorm van zorg nodig heeft.

Groningen@Work
In het project Groningen@Work voor jongeren tot 23 jaar is al ervaring opgedaan met collectieve voorlichtingen en het gedegen controleren op het nakomen van verplichtingen door de klant. Deze werkwijze gaat vanaf 1 april 2006 ook gelden voor de uitbreiding van Groningen@Work voor alle nieuwe klanten tot 30 jaar, evenals voor nieuwe klanten boven de 30 jaar.

Handhaven
Met het handhavingsbeleid wil de dienst Sociale Zaken en Werk in de eerste plaats voorkomen dat bijstandsklanten frauderen. SOZAWE doet dit door klanten goed te informeren en voor te lichten over de regels van de uitkering en door streng te controleren op naleving van deze regels. Fraudeert een klant toch, dan gaat de dienst over tot straffen.