Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
14-12-2005: Wereldwijde belangstelling voor Rembrandt 400
NBTC organiseert persreis voor ruim 60 internationale journalisten
Vandaag wordt het Rembrandt 400 herdenkingsjaar geopend in de
aanwezigheid van H.M. de Koningin in Leiden. Dit evenement geniet
wereldwijde belangstelling van zowel media, kunstliefhebbers als ook
toeristen. Om de bekendheid van de start van het Rembrandt 400
herdenkingsjaar in binnen- en buitenland te vergroten, organiseert het
Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) op 14 en 15
december een unieke persreis voor ruim zestig, met name, buitenlandse
media naar de steden Leiden en Amsterdam.
De start van de persreis was de preview van de Rembrandt 400
openingstentoonstelling in Stedelijk Museum De Lakenhal in Leiden.
Naast Rembrandt wandelingen door Leiden en Amsterdam wordt ook het
Rembrandthuis en het Rijksmuseum aangedaan. De ruim zestig
journalisten zijn afkomstig uit landen als: België, Italië, Duitsland,
Scandinavië, Spanje, Nederland, Japan en de Verenigde Staten. Naar
verwachting zal het officiële programma van Rembrandt 400 900.000
bezoekers uit binnen- en buitenland trekken die in totaal 1,5 miljoen
bezoeken afleggen.
PROMOTIE-ACTIVITEITEN
Het NBTC verzorgt de (inter)nationale promotie voor het Rembrandt 400
herdenkingsjaar. In de elf landen waar het NBTC een vestiging heeft,
worden diverse Rembrandt activiteiten georganiseerd, zoals: persreizen
en persconferenties, seminars voor de reisindustrie, advertenties in
kranten en magazines, Rembrandt pakketten voor toeristen en speciale
uitgaven van kunstbladen. Daarnaast is de site www.rembrandt400.com
een belangrijke bron van informatie. De site is momenteel in de talen
Nederlands, Duits en Engels beschikbaar en wordt binnenkort uitgebreid
met een Franse en Spaanse versie.