Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen


14-12-2005: Wereldwijde belangstelling voor Rembrandt 400

NBTC organiseert persreis voor ruim 60 internationale journalisten

Vandaag wordt het Rembrandt 400 herdenkingsjaar geopend in de aanwezigheid van H.M. de Koningin in Leiden. Dit evenement geniet wereldwijde belangstelling van zowel media, kunstliefhebbers als ook toeristen. Om de bekendheid van de start van het Rembrandt 400 herdenkingsjaar in binnen- en buitenland te vergroten, organiseert het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) op 14 en 15 december een unieke persreis voor ruim zestig, met name, buitenlandse media naar de steden Leiden en Amsterdam.

De start van de persreis was de preview van de Rembrandt 400 openingstentoonstelling in Stedelijk Museum De Lakenhal in Leiden. Naast Rembrandt wandelingen door Leiden en Amsterdam wordt ook het Rembrandthuis en het Rijksmuseum aangedaan. De ruim zestig journalisten zijn afkomstig uit landen als: België, Italië, Duitsland, Scandinavië, Spanje, Nederland, Japan en de Verenigde Staten. Naar verwachting zal het officiële programma van Rembrandt 400 900.000 bezoekers uit binnen- en buitenland trekken die in totaal 1,5 miljoen bezoeken afleggen.

PROMOTIE-ACTIVITEITEN
Het NBTC verzorgt de (inter)nationale promotie voor het Rembrandt 400 herdenkingsjaar. In de elf landen waar het NBTC een vestiging heeft, worden diverse Rembrandt activiteiten georganiseerd, zoals: persreizen en persconferenties, seminars voor de reisindustrie, advertenties in kranten en magazines, Rembrandt pakketten voor toeristen en speciale uitgaven van kunstbladen. Daarnaast is de site www.rembrandt400.com een belangrijke bron van informatie. De site is momenteel in de talen Nederlands, Duits en Engels beschikbaar en wordt binnenkort uitgebreid met een Franse en Spaanse versie.