Time : 9:16:27 AM
Date : Wednesday, December 14, 2005
Sender Name: Intrum Justitia

Overheidsinstellingen blijven het slechte voorbeeld geven als traagste betaler.

Betaalgedrag Belgische bedrijven verslechtert tov het voorjaar 2005: de vicieuse cirkel escaleert.

Brussel, 14 december 2005 - De resultaten van het onderzoek naar het betaalgedrag in België en Europa gaven in het voorjaar van 2005 een lichte opflakkering van verbetering van de Belgische betaalmoraal. Deze positieve tendens is in de nieuwste versie volledig teniet gedaan. De vertraging in het betalingsverkeer in België neemt toe van 50,7 naar 51,6 dagen dit najaar; de uiteindelijke afschrijvingen stijgen naar 2,6%, wat betekent dat zakelijk België dit jaar ruim EUR 7 mld aan oninbare vorderingen misloopt. Bedrijven reageren te laks op laattijdige betalingen; wanbetalers profiteren daarvan. Dat is de uitkomst van de European Payment Index, een onderzoek dat Intrum Justitia, marktleider op het gebied van debiteurenbeheer, twee maal per jaar uitvoert. In vergelijking met de rest van Europa blijft België in de achterhoede (11de plaats) van de 17 onderzochte landen.

In de 2de helft van 2005 voerde Intrum Justitia dit onderzoek uit onder 6.500 ondernemingen in Europa. De European Payment Index heeft als belangrijkste doelstelling om inzicht te geven in het betalingsgedrag van een land ten opzichte van de rest van Europa.

Betalingsachterstand van 16,6 dagen
Gemiddeld moeten Belgische ondernemingen 51,6 dagen (tov 50,7 dagen in het voorjaar van 2005) wachten tot er betaald wordt voor geleverde goederen of diensten. Dit is meer dan twee weken te laat. Deze stijging met 0,9 dagen (het verschil tussen de betalingstermijn in de lente en herfst van 2005) betekent voor een KMO met een omzet van EUR 25 mln dat een extra bedrag van EUR 83.000 vastzit in uitstaande vorderingen. Dit bedrijf moet extra kapitaal verwerven, zo niet riskeert het zijn groeipotentieel te beperken.

Het aantal achterstallige debiteuren ligt op 52,1%, wat betekent dat zelfs niet de helft van de debiteuren op tijd betaalt. Het aandeel langdurig achterstallige debiteuren (ouder dan 90 dagen) daalt wel licht van 21,3% naar 18,7%.

Debiteurenverlies stijgt te veel
De betalingsverliezen stijgen opnieuw naar het peil van 2004 na de lichte opflakkering in het begin van het jaar. Voor Belgische bedrijven betekent dit een globaal verlies van 7 miljard euro in 2005. Belgische bedrijven lijden onder debiteurenverliezen die hoog boven het gemiddelde in de Europese Unie (EU 25) liggen. De laagste debiteurenverliezen zijn te noteren in Finland, Zweden en Italië. De gemiddelde debiteurenverliezen in deze landen liggen onder 1%.

Voorbeeld: Een daling van het debiteurenverlies van 2,6% naar 1% is gelijk aan een omzetgroei van 16% voor een bedrijf met een brutowinstmarge van 10%.

De gevolgen voor de Belgische economie en de werkgelegenheid zijn verreikend. Enkel om de directe kosten van een debiteurenverlies van 2,6% te compenseren, is een economische groei van 13% nodig (berekening gebaseerd op een contributiemarge van 20%).

Publieke sector slechtste betaler
Consumenten, bedrijfsleven en overheidsinstellingen betalen een groot deel van hun openstaande rekeningen te laat, waarbij de consument het van deze drie het best doet. In België betaalt de consument nog sneller dan in het voorjaar (30,7 dagen tov 31,5 dagen). De bedrijven daarentegen betalen weer later dan in het voorjaar (51,1 tov 50,2 dagen), maar de openbare sector gaat er het meest op achteruit (77,3 dagen ipv 75,5 dagen) en blijft daarmee het slechte voorbeeld geven.

Bedrijven zijn te laks in hun debiteurenbeheer
Ondanks deze verslechtering van het betaalgedrag, treden de Belgische bedrijven pas laat na de vervaldag op om hun klanten tot betalen aan te zetten (slechts een op twee leveranciers verstuurt een eerste aanmaning binnen de twee weken na de vervaldatum). De periode tussen twee aanmaningen tot betaling is verhoudingsgewijs ook te lang. Een duidelijke meerderheid van de leveranciers verstuurt minstens drie aanmaningen en de meesten onder hen hanteren een periode van minstens drie weken tussen de aanmaningen. Zelfs nadat ze relatief gezien veel geduld hebben uitgeoefend met de wanbetalers, zijn er nog te weinig leveranciers die verdere stappen ondernemen, mede aangezien het gebruik van wettelijke dwang door de meeste gedrijven gezien wordt als onvoldoende doeltreffend, te duur en te langdradig.

De negatieve gevolgen van het hierboven beschreven beleid van op tijd gebaseerd debiteurenbeheer worden nog versterkt door het feit dat de interesten op late betalingen en het verhaal van de kosten slechts zelden in rekening worden gebracht op de uitstaande vorderingen. Als gevolg van de misgelopen boetes profiteren wanbetalers op verschillende manieren, terwijl de door hen veroorzaakte kosten worden gedragen door de klanten die wel op tijd betalen (als de kosten in de prijs ingecalculeerd zijn) of door de leveranciers zelf.

Goed voorbeeld...
Intrum Justitia concludeert uit het onderzoek dat het Belgische bedrijfsleven zelf mee aan de oorsprong ligt van de verslechterde betaalmoraal tussen bedrijven onderling. Bedrijven kunnen de betalingsrisico's verkleinen door een strikt en consistent betalingsbeleid te voeren. Het tijdig versturen van een betalingsherinnering en het doorberekenen van rente- en overige kosten zijn duidelijk geen overbodige luxe. Dit laatste is nog steeds redelijk onbekend, maar weldegelijk sinds 2002 ook binnen de B-to-B-omgeving toegestaan via de wet betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties van 02-08-2002.

Misschien nog wel belangrijker is het verbeteren van de betalingsethiek, vindt Robin Vieveen, Managing Director van Intrum Justitia België. "De overheidsinstellingen moeten hun verantwoordelijkheid nemen door hun facturen binnen de betalingstermijn te voldoen. Dit zou een belangrijke bijdrage leveren om de economie en werkgelegenheid te stimuleren. Het wordt tijd dat de overheid ook een cultuur van stipte betaling invoert. Want het zijn de ondernemingen die met de overheid een contract aangegaan zijn die hiervan het slachtoffer zijn".

Over Intrum Justitia
Intrum Justitia is Europees marktleider op het gebied van debiteurenbeheer. De onderneming is genoteerd aan de Stockholm Beurs. Door middel van uitmuntend relatiebeheer en het bieden van totaaloplossingen op het gebied van debiteurenbeheer, wil Intrum Justitia de cashflow en lange termijn winstgevendheid van opdrachtgevers structureel optimaliseren.
In Europa heeft Intrum Justitia een marktaandeel van 35% en 2900 medewerkers in 21 landen. De omzet in 2004 bedroeg 309 miljoen Euro, voor 70% op de consumenten- en 30% op de business-to-businessmarkt.

Voor alle bijkomende informatie over de onderneming, kan u de website raadplegen www.intrum.be.

Voor alle bijkomende informatie:
Intrum Justitia - Robin Vieveen - Martelaarslaan 53 - 9000 Gent Tel.: 09/218 90 94 - Fax: 09/218.90.51 - E-mail: r.vieveen@intrum.com

URL: http://www.intrum.be Picture: (None)
Attachments: (None)

Link to Press Release - NL Link to Press Release - FR