PERSBERICHT - 2005-12-14
Interessante themamiddag van TourPRess in Passenger Terminal Amsterdam
Cruisevaart blijft komende tijd sterk groeien
De belangstelling voor de cruisevaart blijft in ons land de komende
jaren sterk groeien. Dat werd 14 december duidelijk tijdens de
themamiddag hierover die voorafging aan de traditionele
Eindejaarsborrel voor leden en relaties van TourPRess Holland.
Daarvoor was als toepasselijke locatie de Passenger Terminal Amsterdam
gekozen.
Informatie over de cruisevaart en bezichtiging van de nu vijf jaar
bestaande Passenger Terminal Amsterdam aan de oever van het IJ, gingen
woensdag 14 december vooraf aan de traditionele Eindejaarsborrel van
TourPRess Holland. Rond veertig personen waren hiervoor naar het al
weer in uitbreiding zijnde havengebouw gekomen.
De cruisemarkt groeit flink en die verwachting is er ook nog voor de
komende jaren. Dit bleek duidelijk uit de woorden van Norbert van der
Glas, die als sales en marketing manager van Cruise Travel uit Putten
één van de drie inleiders was. Met 30.000 geboekte passagiers per jaar
beschouwt dit bedrijf zich als marktleider in ons land. Ook voor dit
jaar wordt gerekend op een afsluiting met een groei van ruim vijf
procent.
Wereldwijd is het aantal passagiers tussen 1998 en 2003 gegroeid met
32%. Sinds 1980 hebben bijna een miljoen Nederlandse mensen een cruise
gemaakt. Dit betrof 61% in de afgelopen 10 jaar en 37% in de afgelopen
5 jaar. De gemiddelde leeftijd van cruisepassagiers bevindt zich
jaarlijks tussen de 47 en 50 jaar, dus niet oud zoals het imago in
Europa is, zo zei de heer Van der Glas.
Aanpassingen terminal
Dat de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) van deze groeiende
belangstelling profiteert werd door directiemedewerker Dick de Graaf
uitgelegd. Hij zei dat dit jaar 88 grote cruiseschepen in Amsterdam
zijn ontvangen, plus 700 riviercruiseschepen. Voor de komende tien
jaar wordt een verdubbeling van het aantal passagiers verwacht. Om
voortaan twee grote cruiseschepen tegelijk in Amsterdam te kunnen
ontvangen, wordt momenteel de kade verbreed en vinden nog andere
aanpassingen in de terminal plaats, zo konden de aanwezigen later
tijdens een rondleiding door het gebouw zien.
In deze terminal voor cruiseverkeer, die wordt geëxploiteerd op basis
van een joint-venture tussen NS-stations (51%) en de Amsterdamse Haven
(49%) zijn ook winkels en een horecagelegenheid gevestigd. Diverse
vergaderruimten worden verhuurd en als het seizoen voorbij is, is het
hele complex beschikbaar voor andere (verhuur)doeleinden als
congressen, shows en beurzen.
Gidsen weg
Behalve met de zeecruisevaart gaat het ook op kleinere schaal, in de
Amsterdamse grachten, goed met het boeken van passagiers. Vincent van
Geljon, directeur van de Amsterdamse Rederij Noord-Zuid, vertelde dat
er momenteel 144 vaartuigen voor passagiersvervoer in de grachten
rondvaren. Hiervan zijn 88 de traditionele rondvaartboten en de rest
andere vaartuigen, zoals salonboten en watertaxis. Er zijn ook nog
honderd waterfietsen. Hierbij zijn in totaal 38 rederijen betrokken.
Onduidelijk is hoeveel illegale exploitanten er zijn.
Nieuwe vergunniungen
Wel staat vast dat volgend jaar 75 nieuwe vergunningen zullen worden
uitgegeven door de gemeente -"die er blijkbaar van uitgaat dat
daarvoor nog wel ruimte is"- overigens wel met de beperking, dat er
alleen met emissievrije boten mag worden gevaren. Dat zijn als regel
elektrisch aangedreven exemplaren en roeiboten.
Groot belang
Vincent van Geljon voegde hieraan toe, dat de canal cruise van groot
belang is voor Amsterdam. Niet alleen wat het toerisme betreft, maar
ook voor de werkgelegenheid. Als voorbeeld noemde hij het eigen
bedrijf Noord-Zuid dat zes boten exploiteert en daarvoor tachtig
mensen in dienst heeft. De werkgelegenheid voor gidsen loopt echter
wel terug. Op de meeste boten zijn die vervangen door een computer
gestuurde geluidsinstallatie met teksten in diverse talen.
Onderzocht wordt of die systemen in de nabije toekomst zodanig kunnen
worden uitgebreid, dat ze per individuele bezoeker een groot aantal
keuzemogelijkheden bieden voor taal en thema van de toelichting
tijdens de rondvaart.
Fooienstelsel
Na afloop van de drie inleidingen werden er nog diverse vragen gesteld
en gediscussieerd onder leiding van Jan Willem de Wijn. Daarbij bleek
o.a. dat Azië nu als nieuwe groeimarkt voor de zeecruisevaart wordt
beschouwd en ook een toename van passagiers uit Oost-Europese landen
te verwachten is. De schepen worden steeds groter, wel tot drieduizend
passagiers in enkele gevallen. De deelnemersprijzen dalen hierdoor.
Het fooiensysteem op cruiseboten blijkt in veel gevallen al vervangen
te zijn door een vast bedrag in de reissom. De meeste aanwezigen waren
het er over eens, dat de vervanging van dit oude gehate systeem een
verduidelijking en dus een kwaliteitsverbetering is.
Tekst: Nico van der Maat