PERSBERICHT - 2005-12-14

Ryanair: nieuwe lijndiensten vanaf Charleroi

Ryanair heeft de overeenkomst met de Belgische luchthaven Charleroi tot 2016 verlengd en breidt het aantal bestemmingen flink uit. In april 2006 opent de Ierse prijsvechter vanaf Charleroi vijf nieuwe lijndiensten: naar Malaga en Valencia in Spanje, Nîmes in Frankrijk, Faro in Portugal en Salzburg in Oostenrijk. Charleroi wordt ook veel door Nederlandse passagiers gebruikt.

Ryanair kondigde vandaag (14 december) tijdens de perscoinferentie aan, dat het tot 2016 zal instaan voor de verdere uitbouw van Brussels Charleroi Airport. Als onderdeel van deze overeenkomst zal Ryanair een vierde toestel in Charleroi stationeren, waardoor de totale investering aan vliegtuigen in Brussel Zuid - Charleroi op 240 miljoen dollar wordt gebracht.

Met de vijf nieuwe routes vanaf Charleroi stijgt het aantal Ryanair lijndiensten vanaf Brussel Zuid - Charleroi tot zestien. De 5 nieuwe routes zullen een kwart miljoen passagiers per jaar opleveren, wat het jaarlijkse aantal passagiers door Ryanair in Charleroi op 2,3 miljoen brengt.

Nieuwe banen
Bij de bekendmaking van deze nieuwe overeenkomst, en de verhoogde investering van Ryanair in BSCA, zei Michael OLeary, CEO van Ryanair:

Onze nieuwe overeenkomst voor 10 jaar met Brussels Charleroi Airport vergt van Ryanair een investering van 240 miljoen dollar in nieuwe vliegtuigen en zorgt voor 2,3 miljoen passagiers per jaar. Deze 2,3 miljoen passagiers besparen jaarlijks 230 miljoen euro op de hoge tarieven die in de luchthaven van Zaventem worden aangerekend en op basis van de ACI** cijfers zullen deze passagiers zorgen voor 2.300 banen in de luchthaven en in de omliggende Waalse regio. Daarenboven zullen de bezoekers die door Ryanairs lage tarieven naar deze streek komen meer dan 200 miljoen euro per jaar uitgeven.

Snelst groeiend
In 2001 lanceerde Ryanair zijn eerste basis op het Europese vasteland in Brussel Zuid - Charleroi en sindsdien heeft het de rustige, onbekende en ongebruikte vliegveld van Charleroi omgevormd tot de snelst groeiende luchthaven in België. BSCA van zijn kant, heeft naar aanleiding hiervan recent zijn plannen voor de opening van een nieuwe terminal in 2007 aangekondigd, met een opvangcapaciteit van 5 miljoen passagiers per jaar.

Ongeëvenaard
De toename aan passagiers in de luchthaven van Charleroi wordt nergens anders in België geëvenaard en is mogelijk gemaakt door de massale investering van Ryanair in vliegtuigen en internationale publiciteit om de lagekostenvluchten van en naar Brussel Zuid - Charleroi te promoten.

Foutieve speculaties
De recente speculatie van een slecht geïnformeerde pers rond het huidige onderzoek naar Promocy is volledig fout en wij kijken uit naar de samenwerking met de Belgische overheden op basis van volgende feiten:

Brussels Charleroi Airport kende sinds 2001 een vertienvoudiging van zijn luchthaventrafiek
BSCA is uitgegroeid tot een bloeiende en winstgevende internationale luchthavenuitbater
Promocy werd opgericht om deze ontwikkeling in passagiers via Brussels Charleroi te promoten en wordt volledig door Ryanair en de luchthaveninkomsten gefinancierd.
Promocy ontvangt geen steun en heeft geen steun ontvangen van het Waalse gewest.
Alle betalingen van Promocy aan Ryanair zijn bestemd voor de financiering van de publiciteit en de promotie voor de routes van Brussel Zuid - Charleroi
Tijdens het 2 jaar durende onderzoek heeft de EU geen enkele bezorgdheid uitgedrukt aangaande de financiering of de activiteiten van Promocy.

Miljoen tickets
Om deze 5 nieuwe routes en de aanhoudende groei van Brussel Zuid - Charleroi te vieren, geeft Ryanair tot maandag 19 december middernacht
1 miljoen GRATIS * tickets weg op www.ryanair.com.


* Uitgezonderd taksen en kosten

** Airports Council International The Social and Economic Impact of Airports in Europe, Jan. 2004.