Ingezonden persbericht


Persbericht, 14 december 2005

Kennislink breidt uit

Kennislink.nl, de populair-wetenschappelijke website voor middelbare scholieren en geïnteresseerden in wetenschap en techniek, breidt belangrijk uit. Beperkte de website zich aanvankelijk tot bètawetenschappen (wis-, natuur- en sterrenkunde, scheikunde, meteorologie, aardwetenschappen, gezondheid, biologie, ruimtevaart en techniek), sinds kort is er een vakpagina maatschappijwetenschappen en vanaf donderdag 15 december komen daar de taalwetenschappen bij. In het voorjaar van 2006 volgen de gedragswetenschappen. Later dat jaar opent Kennislink ook archeologie, geschiedenis, literatuur- en cultuurwetenschappen. Daarmee wordt Kennislink hét platform waarop de wetenschap zich in toegankelijk Nederlands presenteert aan het publiek.

Kennislink wordt gesubsidieerd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Daarnaast ontvangt de website belangrijke financiële bijdragen van de Nederlandse universiteiten en NWO (Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek). Ook inhoudelijk werkt Kennislink met deze kennisinstellingen en de KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen) samen. Kennislink trekt momenteel een kwart miljoen bezoekers per maand. Iets meer dan de helft daarvan bestaat uit middelbare scholieren. De artikelen en dossiers op www.kennislink.nl zijn ook vindbaar via de onderwijswebsite Kennisnet.

Aandacht voor taal

"Ik ben erg blij dat de studie van taal nu onderdeel is van Kennislink," zegt prof.dr. Martin Everaert, directeur van de Landelijke Onderzoekschool Taal (LOT) en het Utrechts Instituut voor Linguïstiek (OTS). "Taal is op allerlei manieren belangrijk. Voor onze positie in Europa is een goede talenkennis onontbeerlijk. Vooral jongeren denken dat ze genoeg hebben aan Engels, maar dat is niet zo. Jong en oud overschatten onze beheersing van het Engels. Ja, MTV: dat gaat nog wel. Maar probeer het nieuws op de BBC maar eens echt te volgen. Goede beheersing van Duits, Frans, Spaans en nog veel meer Europese talen is buitengewoon belangrijk voor ons. Niet alleen economisch. Het is de ingang naar enorm rijke culturen, literatuur, muziek en kunst. En het paradoxale is dat steeds minder jongeren talen gaan studeren! Verder is de studie van taal ook een zeer belangrijk onderdeel van de Cognitieve Wetenschappen: Hoe gaan onze hersenen om met taal? Hoe gaat taalverwerving in zijn werk (belangrijk om beter te begrijpen in een multicultureel Nederland)? Wat gebeurt er met taal bij het ouder worden? In hoeverre beïnvloeden beeld en tekst elkaar in een digitale omgeving? Allemaal vragen waar de wetenschap nog een antwoord op probeert te vinden."

Alfa, bèta en gamma

"De uitbreiding van bèta met alfa en gamma is wat we van meet af aan nastreefden," reageert Kennislinks hoofdredacteur Carl Koppeschaar. "Er is nog steeds een groot tekort aan studenten in de exacte vakken en technische wetenschappen en daarom hebben die vakken aandacht nodig. Maar je kunt die vakgebieden niet los zien van onze cultuur, economie en maatschappij. Een mooi voorbeeld uit de praktijk is het verzoek van een docent aardrijkskunde. Die vroeg onze hulp voor leerlingen die een profielwerkstuk wilden maken over de invloed van aardbevingen op de economie en maatschappij. Aardbevingen vallen onder de geofysica. Hun processen worden natuurkundig beschreven en in wiskundige formules vervat. Maar de enorme ellende die ze aanrichten, ontwricht de samenleving in al zijn facetten. Kennislink wil door de verbreding te zoeken en dwarsverbanden te leggen de belangstelling in álle wetenschappen vergroten. Met vakgebieden als rechtswetenschappen, ICT, ruimtelijke ordening (sociale geografie en planologie), economie en bedrijfskunde zijn inmiddels ook contacten gelegd om die op Kennislink te kunnen aanbieden."

Brug tussen wetenschap en onderwijs

Kennislink werkt onder andere met de Nederlandse Vereniging voor Onderwijs in de Natuurwetenschappen (NVON) en met de Digitale School (DDS). Via hun vakcommunities van leraren wordt een brug geslagen tussen wetenschap en het voortgezet onderwijs. Die brug zal in de nabije toekomst nog eens worden versterkt door een nauwe aansluiting tussen de populair-wetenschappelijke inhoud van Kennislink en de lesinhouden in de bovenbouw van HAVO en VWO. Met het Platform Bèta Techniek zijn gesprekken gaande om ondersteuning en invulling te geven aan de vernieuwing van de exacte vakken (inclusief het nieuwe bètavak Natuur, Leven en Techniek) in het voortgezet onderwijs, waarin het wetenschappelijk onderwijs een belangrijke rol speelt. Begin 2006 zal een eerste pilot van start gaan met het vak biologie. Voor leerlingen in het voortgezet onderwijs is Kennislink tevens van belang omdat zij zich via de website kunnen oriënteren op het vervolgonderwijs. Ook docenten blijven dankzij Kennislink bij over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap.

Nieuwe initiatieven

Kennislink is méér dan een website. Het is een samenwerkingsverband van ruim tachtig kennispartners uit onderwijs, wetenschap en journalistiek. Rondom Kennislink vormen zich ook nieuwe gemeenschappen, die - geïnspireerd door het Kennislink-concept - uitmonden in tal van initiatieven. Zo stond Kennislink aan de wieg van live webcasts van bijzondere hemelverschijnselen als zons- en maansverduisteringen en de Venusovergang van 2004. Verder is Kennislink betrokken bij interactieve publieksprojecten als de Grote GriepMeting, het verkeersveiligheidonderzoek Opwegnaarschool.nl en - in het najaar van 2006 - het wiskundig onderzoek Reken mee met ABC. In volle ontwikkeling is het Grote Eet- en Beweegonderzoek, dat in de loop van 2006 van start gaat. Dit project, dat in nauwe samenwerking zal worden uitgevoerd met een groot aantal onderzoeksinstituten en kennisinstellingen, ontving recentelijk een startsubsidie van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Kennislink maakt nieuwsgierig

"Bij al deze nieuwe ontwikkelingen blijven we de nadruk leggen op betrouwbaarheid van de informatie," vervolgt Koppeschaar. "Kennislink is niet de zoveelste portal-site, maar heeft ook duidelijk eigen inhoud. De artikelen zijn geschreven door mensen uit de wetenschap zelf. Een deskundige redactie rapporteert over de laatste ontdekkingen en illustreert die ook aan de hand van beeld en mediafragmenten. Daarnaast bevat Kennislink een grote hoeveelheid artikelen uit populair-wetenschappelijke bladen, tijdschriften en webpublicaties.

"Waarom Kennislink dit allemaal doet? Leerlingen op het voortgezet onderwijs moeten informatie verzamelen voor het maken van werkstukken. Zoeken met gewone zoekmachines levert weliswaar een groot, maar lang niet altijd betrouwbaar aanbod op. Op Kennislink is uitsluitend betrouwbare informatie te vinden. Alle informatie is al inhoudelijk gecontroleerd, terwijl ook al zoveel mogelijk links naar andere, betrouwbare sites zijn gelegd. Daardoor biedt Kennislink méér. Kennislink geeft niet alleen informatie die de gebruiker op dat moment wil weten, maar nodigt door de verbreding met andere wetenschappen ook uit tot verder en dieper zoeken. Vandaar ons motto: "Kennislink maakt nieuwsgierig!"

---

Kennislink wordt in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uitgevoerd door Stichting Nationaal Centrum voor Wetenschap en Technologie (www.e-nemo.nl). De hoofdredactie van Kennislink wordt bijgestaan door een redactieraad. In de redactieraad hebben zitting prof.dr. Robbert Dijkgraaf (natuurkunde), prof. dr. Tom Koornwinder (wiskunde), prof. dr. Peter Hagoort (gedragswetenschappen), prof. dr. Martin Everaert (taalwetenschappen), prof. dr. Bert Klandermans (maatschappijwetenschappen), dr. Alex de Koter (sterrenkunde) en prof. ir. Louis de Quelerij (technische wetenschappen).

De vakpagina maatschappijwetenschappen op Kennislink komt tot stand door intensieve samenwerking met (vrijwel) alle sociaal-wetenschappelijke faculteiten in Nederland, een groot aantal tijdschriften, de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). Zie voor meer informatie www.kennislink.nl/web/show?id=137909.

De nieuwe vakpagina taalwetenschappen op Kennislink wordt gefinancieerd door de Landelijke Onderzoekschool Taalwetenschap (LOT). In LOT participeren de Universiteit Utrecht, Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, Universiteit Leiden, Universiteit van Tilburg, Rijks Universiteit Groningen en de Radboud Universiteit Nijmegen. Via de onderzoekschool werken ook taalwetenschappers buiten de universiteiten, zoals het Meertens Instituut, de Fryske Akademy en het Instituut voor Nederlandse Lexicologie, mee aan de vakpagina.

Stichting Kennislink heeft ten doel het publiek in Nederland en Vlaanderen kennis aan te reiken over de wetenschappelijke achtergrond van alledaagse gebeurtenissen en fenomenen. Stichting Kennislink stimuleert de belangstelling van het publiek voor wetenschappelijk onderzoek door het opzetten van grootschalige onderzoeksprojecten via internet, zoals DeGroteGriepMeting.nl, Opwegnaarschool.nl en het Grote Eet- en BeweegOnderzoek. Stichting Kennislink wordt bijgestaan door een raad van advies. In deze wetenschappelijke adviesraad hebben zitting prof. dr. Jan van de Craats (voorzitter), prof. dr. Frits van Oostrom, prof. dr. Paul Schnabel, prof. dr. Ed van den Heuvel, prof. dr. ir. Jacques Joosten, prof. dr. Wubbo Ockels en prof. dr. Joop van den Berg.

---