PERSBERICHT - 2005-12-15

Middellandse Zee en intercontinentale bestemmingen populair

CVO: Vakantiemarkt in 2005 licht gekrompen

De vakantiemarkt is dit jaar licht gekrompen, vooral door minder binnenlandse vakanties, zo blijkt uit het Continu Vakantie Onderzoek (CVO). In 2005 ging ongeveer 81% van de Nederlanders één of meerdere keren op vakantie. Samen brachten zij ruim 34 miljoen vakanties door, 2% minder dan in 2004. De daling deed zich vooral voor bij de binnenlandse vakanties (-4%); het aantal buitenlandse vakanties bleef min of meer gelijk (-0,5%).

Bij buitenlandse vakanties waren vooral bestemmingen rond de Middellandse Zee en intercontinentale bestemmingen in trek. Dit blijkt uit de jaarresultaten van het Continu Vakantie Onderzoek (CVO). Het CVO is een gezamenlijk project van NBTC, NRIT en TNS NIPO.

Iets minder Nederlanders op vakantie
Tussen 1 oktober 2004 en 30 september 2005 ging 80,8% van de Nederlandse bevolking minstens eenmaal op vakantie (in 2004 was dat nog 81,2%). Diegenen die in 2005 een vakantie hebben ondernomen, zijn ook iets minder vaak gegaan dan het jaar daarvoor (2,77 keer in 2005; 2,82 keer in 2004). Het totaal aantal vakanties kwam daarmee uit op 34,4 miljoen; zon 750.000 minder dan in 2004. Deze daling van het aantal vakanties kan vooral worden toegeschreven aan de relatief slechte economische omstandigheden (o.m. daling koopkracht, relatief hoge werkloosheid).

Zonnig en ver in trek
In 2005 zijn in totaal zon 17,1 miljoen buitenlandse vakanties ondernomen; een min of meer vergelijkbaar aantal als in 2004. Mede door de lage prijzen van vliegvakanties en het matige zomerweer in Nederland hebben in 2005 de bestemmingen rond de Middellandse Zee en de intercontinentale bestemmingen het goed gedaan.

Met name voor Turkije was de belangstelling groot (+20%), maar ook andere zonbestemmingen als Spanje en Griekenland lieten groei zien (elk +4%). Het aantal vakanties naar meer traditionele bestemmingen in Noordwest Europa liet een daling zien: België (-9%), Frankrijk (-4%) en Duitsland (-4%). Frankrijk blijft de toptien van buitenlandse bestemmingen wel aanvoeren, gevolgd door Duitsland en België.

Meeste regios in eigen land in de min
In eigen land werden in 2005 zon 17,3 miljoen vakanties doorgebracht (-4% ten opzichte van vorig jaar). Met uitzondering van de Waddeneilanden (+11%) lieten de meeste waterrijke gebieden een daling zien van het aantal vakanties. Zo daalde het aantal vakanties in de Noordzeebadplaatsen met 8% en in het Deltagebied met 20%. Ook het aantal vakanties naar toeristische regios in Brabant en Limburg liet een daling zien. Evenals voorgaande jaren voeren de Noordzeebadplaatsen en de Veluwe en Veluwerand de top tien van meest bezochte toeristische regios aan.

Bestedingen stabiel
In 2005 hebben Nederlanders in totaal 12,7 miljard euro aan vakanties uitgegeven. Ca. 10,2 miljard werd uitgegeven aan buitenlandse vakanties en 2,5 miljard aan binnenlandse vakanties. Ten opzichte van 2004 stabiliseerde de bestedingen; uitgaande van een inflatie van zon
1,5 á 2% betekent dat in reële zin sprake is van een lichte daling van de bestedingen.

Technische toelichting
Sinds 2002 werken NRIT, TNS NIPO en NBTC samen binnen het ContinuVakantieOnderzoek (CVO). In het CVO wordt onder een vakantie verstaan: een verblijf buiten de eigen woning voor ontspanning of plezier met tenminste één overnachting. Het gaat daarbij zowel om binnen- als buitenlandse vakanties. Ook het logeren bij familie, vrienden of kennissen in het buitenland valt onder het begrip vakantie. Een verblijf bij familie, vrienden of kennissen in Nederland telt echter niet mee, tenzij de bewoners de hele tijd of de meeste dagen afwezig waren.

Zie ook: Tabel top-tien bestemmingen binnen- en buitenland