PERSBERICHT - 2005-12-15
Middellandse Zee en intercontinentale bestemmingen populair
CVO: Vakantiemarkt in 2005 licht gekrompen
De vakantiemarkt is dit jaar licht gekrompen, vooral door minder
binnenlandse vakanties, zo blijkt uit het Continu Vakantie Onderzoek
(CVO). In 2005 ging ongeveer 81% van de Nederlanders één of meerdere
keren op vakantie. Samen brachten zij ruim 34 miljoen vakanties door,
2% minder dan in 2004. De daling deed zich vooral voor bij de
binnenlandse vakanties (-4%); het aantal buitenlandse vakanties bleef
min of meer gelijk (-0,5%).
Bij buitenlandse vakanties waren vooral bestemmingen rond de
Middellandse Zee en intercontinentale bestemmingen in trek. Dit blijkt
uit de jaarresultaten van het Continu Vakantie Onderzoek (CVO). Het
CVO is een gezamenlijk project van NBTC, NRIT en TNS NIPO.
Iets minder Nederlanders op vakantie
Tussen 1 oktober 2004 en 30 september 2005 ging 80,8% van de
Nederlandse bevolking minstens eenmaal op vakantie (in 2004 was dat
nog 81,2%). Diegenen die in 2005 een vakantie hebben ondernomen, zijn
ook iets minder vaak gegaan dan het jaar daarvoor (2,77 keer in 2005;
2,82 keer in 2004). Het totaal aantal vakanties kwam daarmee uit op
34,4 miljoen; zon 750.000 minder dan in 2004. Deze daling van het
aantal vakanties kan vooral worden toegeschreven aan de relatief
slechte economische omstandigheden (o.m. daling koopkracht, relatief
hoge werkloosheid).
Zonnig en ver in trek
In 2005 zijn in totaal zon 17,1 miljoen buitenlandse vakanties
ondernomen; een min of meer vergelijkbaar aantal als in 2004. Mede
door de lage prijzen van vliegvakanties en het matige zomerweer in
Nederland hebben in 2005 de bestemmingen rond de Middellandse Zee en
de intercontinentale bestemmingen het goed gedaan.
Met name voor Turkije was de belangstelling groot (+20%), maar ook
andere zonbestemmingen als Spanje en Griekenland lieten groei zien
(elk +4%). Het aantal vakanties naar meer traditionele bestemmingen in
Noordwest Europa liet een daling zien: België (-9%), Frankrijk (-4%)
en Duitsland (-4%). Frankrijk blijft de toptien van buitenlandse
bestemmingen wel aanvoeren, gevolgd door Duitsland en België.
Meeste regios in eigen land in de min
In eigen land werden in 2005 zon 17,3 miljoen vakanties doorgebracht
(-4% ten opzichte van vorig jaar). Met uitzondering van de
Waddeneilanden (+11%) lieten de meeste waterrijke gebieden een daling
zien van het aantal vakanties. Zo daalde het aantal vakanties in de
Noordzeebadplaatsen met 8% en in het Deltagebied met 20%. Ook het
aantal vakanties naar toeristische regios in Brabant en Limburg liet
een daling zien. Evenals voorgaande jaren voeren de
Noordzeebadplaatsen en de Veluwe en Veluwerand de top tien van meest
bezochte toeristische regios aan.
Bestedingen stabiel
In 2005 hebben Nederlanders in totaal 12,7 miljard euro aan vakanties
uitgegeven. Ca. 10,2 miljard werd uitgegeven aan buitenlandse
vakanties en 2,5 miljard aan binnenlandse vakanties. Ten opzichte van
2004 stabiliseerde de bestedingen; uitgaande van een inflatie van zon
1,5 á 2% betekent dat in reële zin sprake is van een lichte daling van
de bestedingen.
Technische toelichting
Sinds 2002 werken NRIT, TNS NIPO en NBTC samen binnen het
ContinuVakantieOnderzoek (CVO). In het CVO wordt onder een vakantie
verstaan: een verblijf buiten de eigen woning voor ontspanning of
plezier met tenminste één overnachting. Het gaat daarbij zowel om
binnen- als buitenlandse vakanties. Ook het logeren bij familie,
vrienden of kennissen in het buitenland valt onder het begrip
vakantie. Een verblijf bij familie, vrienden of kennissen in Nederland
telt echter niet mee, tenzij de bewoners de hele tijd of de meeste
dagen afwezig waren.
Zie ook: Tabel top-tien bestemmingen binnen- en buitenland