http://www.evo.nl
14-12-2005 - Europese Commissie stelt afschaffing scheepvaartkartels voor
scheepvaartkartels voor
De Europese Commissie heeft vandaag voorgesteld om de ontheffing van
het kartelverbod die voor scheepvaartconferences sinds 1986 van
toepassing is in te trekken. (Verordening 4056/86) Het is nu aan de
Europese Raad van Ministers om zich hierover uit te spreken.
Definitieve intrekking vraagt een gekwalificeerde meerderheid van de
Raad. Het Europees Parlement zal om advies worden gevraagd.
Enerzijds is EVO uitermate verheugd dat de Commissie tot de conclusie
is gekomen dat het uit 1870 daterende conferencesysteem geen reden van
bestaan meer heeft. Anderzijds lijkt de deur toch nog op een kier te
staan voor scheepvaartmaatschappijen om onderling afspraken van
commerciële aard te maken. Nadat de Raad van Ministers het
commissievoorstel heeft aangenomen zal de commissie richtsnoeren
publiceren met betrekking tot de wijze waarop een alternatief
informatieuitwisselingssysteem moet worden gehanteerd.
Deze richtsnoeren zullen tegen eind 2007 worden uitgebracht en hebben
betrekking op een onafhankelijke databank, het opzetten van een âtrade
associationâ, de opzet van een prijsindex en een formule voor de
toepassing van toeslagen. Het gevaar is niet denkbeeldig dat een
dergelijk systeem toch weer aanleiding zal geven tot afwijkende
interpretaties en misverstanden. Langdurige juridische procedures
kunnen daar het gevolg van zijn. Het toepassen van de Europese
mededingingsregels sec, zoals die voor alle sectoren gelden zou wat
EVO betreft logischer zijn. De Europese Commissie maakt overigens wel
duidelijk dat de opzet van een informatieuitwisselingssysteem zoals
dat de reders thans voor ogen staat waarschijnlijk in strijd zou zijn
met de mededingingsregelgeving.
Om scheepvaartmaatschappijen de gelegenheid te geven zich aan de
veranderde structuur te wennen wordt een overgangsperiode van twee
jaar voorgesteld. Wat EVO betreft is een dergelijke periode volstrekt
overbodig omdat in de dagelijkse praktijk conferences toch al niet
meer functioneren, behalve voor het gemeenschappelijk vaststellen van
toeslagen. Voorlopig blijft het importerende en exporterende
bedrijfsleven daarmee opgezadeld met honderden miljoenen euroâs per
jaar aan kunstmatig hoge vrachtkosten.
Ondanks deze kanttekeningen beschouwt EVO het commissievoorstel als
een zeer belangrijke stap voorwaarts. Sinds eind 80-er jaren beijveren
verladers zich zowel nationaal als internationaal om de
concurrentiebeperkende conferencestructuur van tafel te krijgen. Het
is duidelijk dat de Commissie de verladersopvattingen deelt. EVO zal
via de âEuropean Shippers Councilâ (ESC) nauw betrokken zijn bij de
discussies over een eventueel alternatief.