AutoRai

Mitsubishi Motors wederom sponsor van Nederlands Dakar-rallyteam

(12/15/2005)
De lokroep van Dakar bleek onmogelijk te negeren. Vorig jaar hadden ze pech en moest Van Deijne na een zeer succesvolle start opgeven in de elfde etappe. De auto viel toen stil door een technisch mankement. Een late komst van de sleepwagen en een afstand van meer dan 500 kilometer tot het bivak verhinderden een tijdige terugkeer in het kamp om het euvel nog te repareren. Met diskwalificatie tot gevolg.

Dit maal zijn Tonnie van Deijne en zân Mitsubishi Pajero beter voorbereid dan ooit. âWe hebben uitgebreid getest in de Baja Anta da Serra in Portugal en in Tunesië. De auto voelde gewoon perfect aanâ, aldus Van Deijne. En hij weet waar hij het over heeft, want de Brabantse ondernemer & Dakar-rijder is niet alleen chef-monteur geweest bij Mitsubishi, ook heeft hij de nodige ervaring in de (inter)nationale auto- en motorsportwereld.

Dit alles bracht hem bijna als vanzelfsprekend bij Mitsubishi toen hij een auto zocht voor de loodzware woestijnrally. Van Deijne: âMitsubishi is sinds 2001 ongeslagen in de Dakar-rally en in 1992, 1997, 1998 en 2002 domineerde het merk zelfs de complete top-drie. Dus ja, als je alleen gaat voor het allerbeste, dan kun je niet om Mitsubishi heen.â

Pajero
De auto is er in ieder geval helemaal klaar voor. De Pajero is een Mitsubishi-fabrieksauto uit 2005, door Ralliart opgebouwd en voor dit jaar op tal van punten herzien. In het vooronder van de woestijnvreter ligt een viercilinder 3.2 liter direct ingespoten turbo diesel, waarmee voldoende vermogen en koppel in huis is om vooraan te rijden. In tegenstelling tot vorig jaar is het team volledig selfsupporting. De Ginaf servicetruck rijdt mee in de wedstrijd, de tweede Pajero (een Longbody) serviceauto volgt de rally buiten het klassement. Van Deijne, die zich voor het tweede jaar gesteund weet door Mitsubishi Motors Nederland, is realist als het gaat om de ambities voor Dakar 2006: âEen plaats bij de eerste vijfentwintig zou heel mooi zijn, de eerste tien plaatsen zijn sowieso voor de fabrieksteamsâ¦â

Stageopdracht
Met alleen goed materiaal ben je er niet. Ook een gedegen voorbereiding is onontbeerlijk. Het geheim van Van Deijneâs voorbereiding schuilt ondermeer in de stagiair die Van Deijne aan boord heeft. De 22-jarige Wouter Rosegaar mag zich de jongste Dakar-navigator ooit noemen. Dat wil echter niet zeggen dat hij niet weet waar hij mee bezig is. Integendeel. Rosegaar studeert commerciële economie en doet âDakarâ als een wel heel bijzondere stageopdracht. Zo is hij tevens de man van de fondsenwerving, sponsorbegeleiding en de promotie rond Team van Deijne. Een hele klus, zoals iedere Dakar-deelnemer weet. Tonnie van Deijne, die precies twee keer zo oud is als zijn bijrijder, heeft geen moeite met het delegeren van deze taken. âIk heb alle vertrouwen in Wouter. Ik heb hem zelf opgeleid en heb straks dus een navigator op maat! Wouter wordt elk uur beter, ook in het kat-en-muis spel met gps. Natuurlijk heeft hij nog niet zoveel specifieke terreinkennis, maar dat hoeft geen probleem te zijn omdat de bijrijder ver vooruit navigeert. Puur op zicht âscanâ ik zelf het terrein dat vlak voor de wielen van de Pajero ligt.â

Nieuwjaarsdag
Nieuwjaarsdag 2006 vertrekt de karavaan met 748 deelnemers vanuit het Portugese Lissabon, via Malaga (Spanje), Marokko, Mauritanië, Mali en Guinea, om tenslotte op 15 januari te eindigen in Dakar Senegal. De totale afstand van de specials en verbindingsroutes komt dan op ruim 9000 kilometer.

Op www.deijnedakar.nl zijn de verrichtingen van Tonnie van Deijne en Wouter Rosegaar te volgen.