Mitsubishi Motors wederom sponsor van Nederlands Dakar-rallyteam
(12/15/2005)
De lokroep van Dakar bleek onmogelijk te negeren. Vorig jaar hadden ze
pech en moest Van Deijne na een zeer succesvolle start opgeven in de
elfde etappe. De auto viel toen stil door een technisch mankement. Een
late komst van de sleepwagen en een afstand van meer dan 500 kilometer
tot het bivak verhinderden een tijdige terugkeer in het kamp om het
euvel nog te repareren. Met diskwalificatie tot gevolg.
Dit maal zijn Tonnie van Deijne en zân Mitsubishi Pajero beter
voorbereid dan ooit. âWe hebben uitgebreid getest in de Baja Anta da
Serra in Portugal en in Tunesië. De auto voelde gewoon perfect aanâ,
aldus Van Deijne. En hij weet waar hij het over heeft, want de
Brabantse ondernemer & Dakar-rijder is niet alleen chef-monteur
geweest bij Mitsubishi, ook heeft hij de nodige ervaring in de
(inter)nationale auto- en motorsportwereld.
Dit alles bracht hem bijna als vanzelfsprekend bij Mitsubishi toen hij
een auto zocht voor de loodzware woestijnrally. Van Deijne:
âMitsubishi is sinds 2001 ongeslagen in de Dakar-rally en in 1992,
1997, 1998 en 2002 domineerde het merk zelfs de complete top-drie. Dus
ja, als je alleen gaat voor het allerbeste, dan kun je niet om
Mitsubishi heen.â
Pajero
De auto is er in ieder geval helemaal klaar voor. De Pajero is een
Mitsubishi-fabrieksauto uit 2005, door Ralliart opgebouwd en voor dit
jaar op tal van punten herzien. In het vooronder van de woestijnvreter
ligt een viercilinder 3.2 liter direct ingespoten turbo diesel,
waarmee voldoende vermogen en koppel in huis is om vooraan te rijden.
In tegenstelling tot vorig jaar is het team volledig selfsupporting.
De Ginaf servicetruck rijdt mee in de wedstrijd, de tweede Pajero (een
Longbody) serviceauto volgt de rally buiten het klassement. Van
Deijne, die zich voor het tweede jaar gesteund weet door Mitsubishi
Motors Nederland, is realist als het gaat om de ambities voor Dakar
2006: âEen plaats bij de eerste vijfentwintig zou heel mooi zijn, de
eerste tien plaatsen zijn sowieso voor de fabrieksteamsâ¦â
Stageopdracht
Met alleen goed materiaal ben je er niet. Ook een gedegen
voorbereiding is onontbeerlijk. Het geheim van Van Deijneâs
voorbereiding schuilt ondermeer in de stagiair die Van Deijne aan
boord heeft. De 22-jarige Wouter Rosegaar mag zich de jongste
Dakar-navigator ooit noemen. Dat wil echter niet zeggen dat hij niet
weet waar hij mee bezig is. Integendeel. Rosegaar studeert
commerciële economie en doet âDakarâ als een wel heel bijzondere
stageopdracht. Zo is hij tevens de man van de fondsenwerving,
sponsorbegeleiding en de promotie rond Team van Deijne. Een hele klus,
zoals iedere Dakar-deelnemer weet. Tonnie van Deijne, die precies twee
keer zo oud is als zijn bijrijder, heeft geen moeite met het delegeren
van deze taken. âIk heb alle vertrouwen in Wouter. Ik heb hem zelf
opgeleid en heb straks dus een navigator op maat! Wouter wordt elk uur
beter, ook in het kat-en-muis spel met gps. Natuurlijk heeft hij nog
niet zoveel specifieke terreinkennis, maar dat hoeft geen probleem te
zijn omdat de bijrijder ver vooruit navigeert. Puur op zicht âscanâ ik
zelf het terrein dat vlak voor de wielen van de Pajero ligt.â
Nieuwjaarsdag
Nieuwjaarsdag 2006 vertrekt de karavaan met 748 deelnemers vanuit het
Portugese Lissabon, via Malaga (Spanje), Marokko, Mauritanië, Mali en
Guinea, om tenslotte op 15 januari te eindigen in Dakar Senegal. De
totale afstand van de specials en verbindingsroutes komt dan op ruim
9000 kilometer.
Op www.deijnedakar.nl zijn de verrichtingen van Tonnie van Deijne en
Wouter Rosegaar te volgen.
AutoRai