PERSBERICHT - 2005-12-16

Vakantie vieren wordt nauwelijks duurder; investeringen op alle fronten

Oad verwacht komend jaar herstel reismarkt

Uitbreiding van het hoofdkantoor in Holten met een nieuwe vleugel, vergroting van het aantal eigen reisbureaus, een fors aantal nieuwe touringcars, een geheel nieuwe webomgeving en een nieuwe verre bestemming: de Oad Groep investeert momenteel op alle fronten in de toekomst.

We doen dat in de verwachting dat de vakantiemarkt zich in de loop van 2006 zal herstellen en willen er dan ook helemaal klaar voor zijn, aldus directievoorzitter Louis Frankenhuis tijdens de persconferentie van het op één na grootste reisconcern van ons land.

Frankenhuis meldde dat de omzet van het Holtense reisconcern het afgelopen boekjaar steeg tot 766 miljoen, een stijging van 33 miljoen (4,5%) ten opzichte van vorig jaar. Het aantal passagiers dat de Oad Groep vervoerde, kwam uit op 737.000 (+ 2,4%). Oad presteerde daarmee beter dan de markt en sloot het boekjaar af met een bevredigend positief netto resultaat. Het marktaandeel van Oad steeg licht.

Positieve signalen
De voorzichtig aantrekkende economie en de stijgende beurskoersen vormen volgens Oad de eerste tekenen van herstel, wat ook een stijging van het aantal vakantieboekingen tot gevolg zal hebben. Of die stijging zich al direct in 2006 zal manifesteren, betwijfelt Frankenhuis. Mijn inschatting is, dat het door de Nederlandsche Bank voorspelde economische herstel (komend jaar ruim 2% groei) zich vooral in de tweede helft van 2006 in een aantrekkende vakantiemarkt zal vertalen. Wij verwachten dat de markt zon 4% zal groeien. Het toenemende aantal voorboekingen (20% meer dan vorig jaar) en de grote belangstelling voor zomergidsen op de eerste regionale reisbeurzen zijn signalen dat het consumentenvertrouwen ook op de korte termijn aan het toenemen is.

Stroef
De boekingen voor het huidige winterseizoen verlopen volgens commercieel directeur Julius ter Haar over de gehele linie stroef. Dat beeld zien we in de gehele branche. Qua aantal passagiers verwacht ik dat wij op het niveau van de vorige winter zullen eindigen, al zien we ook hier de laatste weken een inhaalslag.

Investeringen in e-commerce
In de loop van 2006 zal Oad ook optimaal kunnen profiteren van de ontwikkeling van een volledig nieuwe webomgeving die internet-boekingen en e-commerce activiteiten zal faciliteren. Frankenhuis deelde mee dat Oad miljoenen euros investeert in deze technologische vernieuwing. Bex Reizen, de snel groeiende (60% meer passagiers in het afgelopen zomerseizoen) direct seller onder de Oad-paraplu, zal nog dit jaar live gaat met een geheel nieuwe website. De overige onderdelen van de Oad Groep zullen in de eerste maanden van 2006 volgen.

Globe Reisburos in de lift
Oads investeringen in e-business betekenen geenszins dat Oad geen vertrouwen meer heeft in de dienstverlening van reisbureaus. Frankenhuis: Integendeel. Onze eigen Globe Reisburogroep is met 8% autonome groei wel het beste bewijs dat reisbureaus toegevoegde waarde voor hun klanten leveren, rendabel zijn en daarmee ook toekomst hebben.

Globe breidde in 2005 zijn aantal kantoren uit tot 187. De ontwikkeling die je bij Globe ziet, is dat het per klant bestede bedrag steeds verder stijgt (van 522,- in 2004 naar 558,- in 2005). Dat betekent dat de consument de goedkope reisjes misschien op internet zoekt, maar voor de adviesgevoelige duurdere reizen absoluut nog naar het reisbureau gaat. Ook over de ontwikkeling van het eerste Oad Reisbureau in het Philips Stadion in Eindhoven toonde Frankenhuis zich zeer tevreden.

Prijsspiraal
De stijging van de gemiddelde reissom bij Globe staat in schril contrast tot de prijzenslag die zich op veel bestemmingen, en dan met name Turkije, voordoet. Frankenhuis kondigde in dat verband aan dat Oad Reizen de komende zomer nog uitsluitend met Transavia en Martinair naar de Turkse strandbestemmingen zal vliegen. Als puur Nederlandse reisorganisatie waar kwaliteit hoog in het vaandel staat, maken wij een weloverwogen keuze. Gezien hetgeen zich vorig jaar rondom Turkse low cost luchtvaartmaatschappijen heeft afgespeeld, verwachten wij dat de reisconsument massaal voor Nederlands vliegen zal kiezen.

Eerste prijsvergelijkingen geven een indicatie dat de prijsverschillen tussen Oad en concurrenten die met Turkse airlines vliegen vrijwel nihil zijn. In een flink aantal gevallen zijn we zelfs goedkoper, aldus Frankenhuis. Over het prijsniveau voor komende zomer stelde Frankenhuis vast dat dit nauwelijks afwijkt van de prijzen van het afgelopen jaar. De brandstofcomponent is het enige onderdeel binnen de reissom dat een geringe stijging vertoont, maar in zn totaliteit worden vakanties nauwelijks duurder.

China als nieuwe bestemming
Oad introduceert met ingang van komende zomer China als nieuwe verre bestemming. Wie kennis wil maken met al die kleurrijke facetten van dit fascinerende land, kan nu bij Oad Reizen kiezen uit een omvangrijk programma individuele en groepsreizen. In het Oad China-programma zijn 14 verschillende groepsreizen opgenomen, waarvan de langste zich in 27 dagen langs de belangrijkste Chinese highlights slingert. Al deze groepsrondreizen worden begeleid door Nederlandssprekende reisleiders.

Voor wie China op individuele basis wil ontdekken, biedt Oad zogenaamde startpakketten aan, die bestaan uit een intercontinentale heen- en terugvlucht met drie overnachtingen in Beijing, Hongkong of Shanghai. De reiziger heeft daarna alle vrijheid om te gaan of te staan waar hij of zij wil. Ook is het mogelijk om meerdaagse excursiepakketten te boeken vanuit Beijing, Hongkong, Xi an, Shanghai, Guilin, Kunming, Chengdu en Lhasa (Tibet).

Eigen coulanceregeling
Oad beraadt zich momenteel over een eigen coulanceregeling voor passagiers die vlak na een calamiteit naar de getroffen bestemming vertrekken. Frankenhuis: "Wie onder die omstandigheden van zijn geplande vertrek wil afzien, is vaak overgeleverd aan de coulance van de reisorganisatie, omdat dit veelal niet onder de dekking van het Calamiteitenfonds valt. De discussie over dit onderwerp binnen de ANVR verloopt erg stroef en het Calamiteitenfonds staat niet te springen om de dekking te verruimen. Wij zijn momenteel in gesprek met enkele verzekeraars om te bestuderen of een specifieke Oad-regeling tot de mogelijkheden behoort.

Nieuwe touringcars
Oad beschikt volgens Julius ter Haar over een zeer gezond touringcarbedrijf. Wij blijven dan ook onverminderd investeren in ons wagenpark. Op dit moment zijn liefst 13 nieuwe touringcars in bestelling bij BOVA, Mercedes en van Hool en zeer onlangs namen wij een gloednieuwe en zeer luxe VIP-bus in gebruik. Het Oad-wagenpark is het jongste van Nederland; gemiddeld zijn de bussen 3 ½ jaar oud.

Eén van die bussen zal ter beschikking worden gesteld als nieuwe spelersbus voor het Nederlands Voetbalelftal. Oad is als official supplier nauw verbonden aan het wel en wee van Oranje. Het WK in Duitsland werpt ook bij Oad zijn schaduwen vooruit. Wij verwachten dat gedurende het WK en in de maanden daaraan voorafgaand bijna 100 Oad-medewerkers in de weer zullen zijn om alles voor het team, de officials, sponsoren en supporters in goede banen te leiden. Gisteren, 14 december, verlengde Oad zijn contract als official supplier van de KNVB tot na het WK Voetbal 2010.

WK van invloed op vakantiegedrag
Eén op de vijf Nederlanders houdt bij het maken van zijn vakantieplannen rekening met het WK Voetbal, zo wees onderzoek onlangs uit. Commercieel directeur Julius ter Haar is echter niet bevreesd voor een WK-effect.

Wij maken reizen in de de WK-maand prijsmatig extra aantrekkelijk en zorgen ervoor dat iedereen die tijdens zijn vakantie voetbal wil kijken daartoe ook in de gelegenheid is. Op diverse bestemmingen, waaronder Disneyland Resort Paris, zijn we bezig grote Oranje-events te organiseren. Dat het WK in Nederland leeft werd Oad inmiddels wel duidelijk. Een internetgame van Oad rond de WK-loting, waarbij kaarten voor wedstrijden van Oranje te winnen zijn, leverde binnen een week meer dan 70.000 deelnemers op.

Bij de foto: Contractondertekening KNVB en Oad (links Henk Kessler namens de KNVB, rechts Julius ter Haar van Oad).

Lees ook: Forse groei Bex Reizen zet zich voort Cycletours jubileert in 2006 met grootste fietsbvakantieaanbod ooit
Succesvol Globe klaar voor 2006 vol veranderingen Sindbad zet grote stap in uitbreiding actief vakantieaanbod
TakeFiveTravel nieuw bij SRC-Cultuurvakanties in 2006

Noot voor de redactie (