Oprichting Geschillencommissie Makelaardij
Nvm
PERSBERICHT
Aan : de financieel-economische redacties en vakpers
Van : Nederlandse Vereniging van Makelaars o.g. en Vstgoeddeskundigen NVM
Landelijke Makelaars Vereniging,
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken
Datum : 15 december 2005
Oprichting Geschillencommissie Makelaardij geeft consument meer zekerheid.
Eén geschillencommissie voor alle georganiseerde makelaars o.g.
De Consumentenbond, de Vereniging Eigen Huis, de Stichting Geschillencommissies voor
Consumentenzaken (SGC) en de brancheorganisaties NVM en LMV hebben overeenstemming
bereikt over de oprichting van een geschillencommissie makelaardij. Daarmee kunnen
consumenten op eenvoudige wijze uitspraak krijgen over betalingsgeschillen met hun
makelaar. Nieuw is ook dat uitspraak kan worden gedaan over schadevergoeding.
De makelaarsorganisaties NVM en LMV stellen strenge eisen aan de kwaliteit en integriteit
van de bij hun aangesloten makelaars. Daarbij hoort dat de consument op een
consumentvriendelijke manier een bindende uitspraak kan krijgen bij financiële
geschillen met de makelaar. De geschillencommissie makelaardij biedt consumenten de
mogelijkheid om een onafhankelijke en bindende uitspraak te krijgen over
betalingsgeschillen en zelfs schadevergoeding. De Stichting Geschillencommissies voor
Consumentenzaken (SGC) te Den Haag is een onafhankelijk instituut, werkend onder
auspiciën van de overheid, bedrijfsleven en de consumentenorganisaties.
Directeur SGC, Hans Kuijpers is blij met de nieuwe geschillencommissie: Het is goed dat er
voor de makelaardij nu één geschillencommissie bestaat, die gedragen wordt
door alle brancheorganisaties én de consumentenorganisaties. Goed voor de
consument en goed voor de makelaar!
De geschillencommissie kan onbeperkt uitspraak doen over notageschillen zoals courtage,
taxatiekosten, advertentiekosten etc. Daarnaast kan de commissie ook uitspraak doen over
aanspraken op schadevergoeding van de consument op zijn makelaar tot een bedrag van
10.000,-- Euro.
Voor consumenten die gebruik maken van een makelaar van een andere brancheorganisatie dan
NVM of LMV geldt een beperktere regeling.
Een extra zekerheid bieden NVM en LMV door borg te staan voor de nakoming van de
uitspraken van de geschillencommissie. Zo is de consument niet alleen verzekerd van een
eerlijke en eenvoudige procedure, maar ook van de uitvoering van de uitspraak door de
makelaar.
Gelijktijdig met de nieuwe geschillencommissie makelaardij zullen NVM en LMV ook nieuwe
algemene consumentenvoorwaarden introduceren. Deze voorwaarden zijn tot stand gekomen in
overleg en met instemming van de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis onder
auspiciën van de SER. Hierdoor is de consument ervan verzekerd dat de door de
makelaar gehanteerde voorwaarden evenwichtig en transparant zijn. De tarieven blijven
onverminderd vrij onderhandelbaar.
Hans André de la Porte, woordvoerder Vereniging Eigen Huis: De nieuwe
consumentenvoorwaarden zorgen voor evenwicht in rechten en plichten van consument en
makelaar. Dit is een belangrijke eerste stap voorwaarts in verbetering van de
rechtspositie van de consument.
Ook voor de makelaars van NVM en LMV zijn de nieuwe geschillencommissie en algemene
voorwaarden een verbetering. Makelaars hebben er belang bij dat de consument vertrouwen
heeft in de dienstverlening en de daaraan verbonden voorwaarden. De goedkeuring van de
algemene voorwaarden door de consumentenorganisaties draagt bij aan dat vertrouwen. En
ontstaat er dan toch een geschil over de nota of schade, dan kan een laagdrempelige en
onafhankelijke geschillenregeling bijdragen tot een soepele oplossing in het belang van
consument en makelaar.
Voor vragen over dit persbericht kunt u contact opnemen met:
NVM persvoorlichtingLMV directie dhr. E van de Bijl Stichting SGC (directie)
030-6085185/info@nvmorg.nl0182-380096/evdbijl@lmv.nl070-3105310
2