Oprichting Geschillencommissie Makelaardij

Nvm

PERSBERICHT

Aan : de financieel-economische redacties en vakpers

Van : Nederlandse Vereniging van Makelaars o.g. en Vstgoeddeskundigen NVM Landelijke Makelaars Vereniging,
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken

Datum : 15 december 2005

Oprichting Geschillencommissie Makelaardij geeft consument meer zekerheid. Eén geschillencommissie voor alle georganiseerde makelaars o.g.

De Consumentenbond, de Vereniging Eigen Huis, de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) en de brancheorganisaties NVM en LMV hebben overeenstemming bereikt over de oprichting van een geschillencommissie makelaardij. Daarmee kunnen consumenten op eenvoudige wijze uitspraak krijgen over betalingsgeschillen met hun makelaar. Nieuw is ook dat uitspraak kan worden gedaan over schadevergoeding.

De makelaarsorganisaties NVM en LMV stellen strenge eisen aan de kwaliteit en integriteit van de bij hun aangesloten makelaars. Daarbij hoort dat de consument op een consumentvriendelijke manier een bindende uitspraak kan krijgen bij financiële geschillen met de makelaar. De geschillencommissie makelaardij biedt consumenten de mogelijkheid om een onafhankelijke en bindende uitspraak te krijgen over betalingsgeschillen en zelfs schadevergoeding. De Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) te Den Haag is een onafhankelijk instituut, werkend onder auspiciën van de overheid, bedrijfsleven en de consumentenorganisaties.

Directeur SGC, Hans Kuijpers is blij met de nieuwe geschillencommissie: Het is goed dat er voor de makelaardij nu één geschillencommissie bestaat, die gedragen wordt door alle brancheorganisaties én de consumentenorganisaties. Goed voor de consument en goed voor de makelaar!

De geschillencommissie kan onbeperkt uitspraak doen over notageschillen zoals courtage, taxatiekosten, advertentiekosten etc. Daarnaast kan de commissie ook uitspraak doen over aanspraken op schadevergoeding van de consument op zijn makelaar tot een bedrag van 10.000,-- Euro.
Voor consumenten die gebruik maken van een makelaar van een andere brancheorganisatie dan NVM of LMV geldt een beperktere regeling.

Een extra zekerheid bieden NVM en LMV door borg te staan voor de nakoming van de uitspraken van de geschillencommissie. Zo is de consument niet alleen verzekerd van een eerlijke en eenvoudige procedure, maar ook van de uitvoering van de uitspraak door de makelaar.

Gelijktijdig met de nieuwe geschillencommissie makelaardij zullen NVM en LMV ook nieuwe algemene consumentenvoorwaarden introduceren. Deze voorwaarden zijn tot stand gekomen in overleg en met instemming van de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis onder auspiciën van de SER. Hierdoor is de consument ervan verzekerd dat de door de makelaar gehanteerde voorwaarden evenwichtig en transparant zijn. De tarieven blijven onverminderd vrij onderhandelbaar.

Hans André de la Porte, woordvoerder Vereniging Eigen Huis: De nieuwe consumentenvoorwaarden zorgen voor evenwicht in rechten en plichten van consument en makelaar. Dit is een belangrijke eerste stap voorwaarts in verbetering van de rechtspositie van de consument.

Ook voor de makelaars van NVM en LMV zijn de nieuwe geschillencommissie en algemene voorwaarden een verbetering. Makelaars hebben er belang bij dat de consument vertrouwen heeft in de dienstverlening en de daaraan verbonden voorwaarden. De goedkeuring van de algemene voorwaarden door de consumentenorganisaties draagt bij aan dat vertrouwen. En ontstaat er dan toch een geschil over de nota of schade, dan kan een laagdrempelige en onafhankelijke geschillenregeling bijdragen tot een soepele oplossing in het belang van consument en makelaar.

Voor vragen over dit persbericht kunt u contact opnemen met:

NVM persvoorlichtingLMV directie dhr. E van de Bijl Stichting SGC (directie)
030-6085185/info@nvmorg.nl0182-380096/evdbijl@lmv.nl070-3105310

2