Wageningen Universiteit

Persbericht Wageningen UR, 15 december 2005, nr. 101

PUBLIEKPRIVATE INNOVATIE MOET CONSUMENTENVRAAG BIOLOGISCHE PRODUCTEN STIMULEREN

De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft Wageningen Universiteit en Researchcentrum gevraagd de uitvoering van het zogeheten Co-innovatieprogramma Biologische afzetketens op zich te nemen. Met het programma, waarvoor de minister middelen ter beschikking heeft gesteld en waaraan het bedrijfsleven ook de helft bijdraagt, wil hij bereiken dat in 2007 biologische producten een aandeel hebben van vijf procent in de consumentenbestedingen. Het programma is gericht op het intensiveren van de consumentenvraag.

De minister heeft Wageningen UR gevraagd dit programma uit te voeren om daarmee de samenhang te versterken met andere onderzoeksprogramma's van Wageningen UR. Het netwerk van zowel Wageningen UR als van de Stichting AgroketenKennis (AKK) met het bedrijfsleven wordt benut voor de ontwikkeling en uitvoering van projecten. Bij de uitvoering van het programma, dat een looptijd heeft tot eind 2007, werkt Wageningen UR nauw samen met AKK en de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw. De laatste besluit over de aanvragen, waarbij ze wordt geadviseerd door diverse experts.. De aanvragen voor het programma moeten een publiekprivaat karakter hebben, dat wil zeggen dat, naast de overheidsfinanciering van 50 procent, projecten voor de overige helft door het bedrijfsleven worden bekostigd.

Naast het stimuleren van de consumentenvraag naar biologische producten is het programma gericht op innovatieve, biologische ketenprojecten en de vorming van duurzame samenwerking binnen en tussen bedrijven en kennisinstellingen. Verder moet de opgedane kennis doorwerken naar andere, niet direct betrokken bedrijven in de biologische afzetketen. Voor het programma zijn speerpunten vastgesteld aan de hand waarvan projecten, waarvoor aanvragen worden ingediend, worden beoordeeld. Die speerpunten zijn:
* Meerwaarden voor de consument van de producten moeten nadrukkelijk naar voren worden gebracht;
* Verbetering van de efficiency in de productie moet leiden tot een lagere meerprijs van het product;
* De consument moet kunnen vertrouwen in kwaliteit door de hele keten heen;
* Partijen in de keten moeten duurzaam samenwerken en elkaar's kennis en kunde optimaal benutten;
* Producenten moeten inzetten op marktverbreding via export.

GeĂŻnteresseerde bedrijven en kennisinstellingen kunnen voor meer informatie terecht bij: Jan-Willem Donkers, Wageningen UR, tel. 0317 475 016, e-mail jan-willem.donkers@wur.nl, of bij Arjan Monteny, AgroKetenKennis, tel. 073 528 66 43, e-mail: monteny@akk.nl.