European Union



IP/05/1603

Brussel, 15 december 2005

Commissaris Wallström viert de 100.000ste vraag aan EUROPE DIRECT in 2005

Margot Wallström, de vice-voorzitster van de Europese Commissie, maakte vandaag bekend dat EUROPE DIRECT, het informatienetwerk van de Europese Commissie voor burgers uit de EU, de 100.000ste vraag in 2005 ontvangen heeft - een absoluut record. Mevr. Malgorzata Jagóra uit Polen, stelde EUROPE DIRECT een vraag over invoerrechten voor meubels en het vrij verkeer van goederen. De Europese Commissie lanceerde begin deze maand in gans Europa een outdoor-reclamecampagne^ om EUROPE DIRECT bij het publiek bekend te maken.

Vice-voorzitster Wallström verklaarde: "Het wordt hoog tijd dat Europa de band met de burgers aanhaalt en zo de essentiële rol van de Europese Unie in het leven van de Europeanen verduidelijkt. De EU werd nooit zo erg in vraag gesteld, maar is ook nog nooit zo onmisbaar geweest. Daarom is het van het grootste belang dat de Commissie de communicatiekwestie met de burgers aanpakt op een duidelijke en relevante manier."

Ze voegde er nog aan toe: "EUROPE DIRECT, de dienst die de inwoners van Europa een antwoord geeft op hun vragen over de EU, is een van de bestaande initiatieven van de Commissie dat goed past in Plan D. Dat plan moet de burgers nauwer bij de EU betrekken door middel van een open dialoog en discussie over EU-aangelegenheden."

Wat is EUROPE DIRECT?

EUROPE DIRECT is van start gegaan in 1998. In 2000 was de dienst beschikbaar in de EU-15 en sinds het telefoonnummer 00800 6 7 8 9 10 11 ook toegankelijk werd voor de inwoners van de EU-10, stroomden er in mei en juni - de periode van het grondwetreferendum in Frankrijk en Nederland - zowat 12.000 vragen per maand binnen.

Met de verwelkoming van de 100.000ste gebruiker wordt het aantal oproepen van 2004 (80.000) nu al ruim overschreden.

Mevr. Malgorzata Jagóra, de 100.000ste gebruiker, werd uitgenodigd voor een bezoek aan het contactcentrum in Brussel. Daar zal ze vice-voorzitster Margot Wallström ontmoeten. Mw. Wallström zal tijdens haar bezoek aan het centrum van de gelegenheid gebruik maken om de 40 meertalige communicatiemedewerkers die er werken te bedanken voor hun inspanningen om de vragen van de burgers te beantwoorden in de 20 officiële talen van de EU en hen te feliciteren met de kwaliteit van hun werk.

In een onafhankelijk tevredenheidsonderzoek roemden de gebruikers van de dienst onlangs het grote aantal EU-onderwerpen waarover vragen kunnen worden gesteld, de snelheid en correctheid waarmee de vragen worden behandeld en de goede bereikbaarheid van de dienst ("Uw directe lijn naar Europa"). De gebruikers zijn ook heel tevreden over de persoonlijke manier waarop hun vragen behandeld worden. Het merendeel van de gebruikers geeft de voorkeur aan de telefoon om EUROPE DIRECT te bereiken. Dit omdat er interactief menselijk contact mogelijk is en omdat dringende vragen onmiddellijk beantwoord kunnen worden. Uit het onderzoek bleek dat ongeveer 95% van de vragen die per e-mail worden gesteld, binnen de 3 dagen worden behandeld. (het DG Pers of gespecialiseerde diensten behandelen ingewikkelde vragen binnen de 10 dagen). Ondervraagden die interactiviteit of een onmiddellijk antwoord willen en toegang tot het Internet hebben, geven de voorkeur aan de dienst Web Assistance.

Populaire onderwerpen

In 2005 ging een groot deel van de vragen over de Europese Grondwet. Ook over de EU-verordening over de reizigersrechten, met onder meer het recht op compensatie bij annulering of langdurige vertraging van vluchten binnen Europa, werden veel vragen gesteld. De dienst beantwoordde ook een groot aantal vragen over toekomstige EU-uitbreiding. Heel wat mensen waren geïnteresseerd in de timing en de voortgang van de mogelijke toetreding van Turkije tot de EU. Verder werd de laatste tijd veel informatie gevraagd over het handelsembargo inzake import uit China, over de vogelgriep en over berichtgeving van de media over het beleid inzake dierenwelzijn in landen als Duitsland en Frankrijk.

Gebruikersprofielen

EUROPE DIRECT krijgt vragen van allerlei soorten gebruikers: studenten die een werkstuk voorbereiden, ondernemers van KMO's die willen weten hoe ze subsidies kunnen aanvragen om hun bedrijf uit te breiden, vakmannen die advies willen inwinnen over EU-richtlijnen en gepensioneerden die willen weten hoe ze van hun pensioen kunnen genieten in een andere EU-lidstaat dan hun moederland.

De dag dat EUROPE DIRECT de 100.000ste vraag ontving, wilde een dame uit het VK weten hoe ze deel kon nemen aan het stedenbandenprogramma van de EU; een vrouw van Letse afkomst wilde meer informatie over haar rechten als inwoner van Italië, een Franse leerkracht vroeg om informatie over de EU om in de klas te gebruiken en een Duitser had dringend informatie nodig over een verhuis naar het VK.

Algemene informatie

De telefoondienst van EUROPE DIRECT is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 9.00 en 18.30 uur (BTB). Buiten deze uren kunt u een bericht inspreken op het voicemail-systeem. EUROPE DIRECT biedt u:

o Een gratis* telefoonnummer (00 800 6 7 8 9 10 11) dat u vanuit alle 25 lidstaten kunt bellen.

o Een gewoon telefoonnummer (+32-2-299.96.96) dat u van overal ter wereld (tegen de plaatselijke tarieven) kunt bellen.

o Een rechtstreekse antwoorddienst via e-mail via de website http://europa.eu.int/europedirect/

o Web-Assistance , een interactieve dienst via dezelfde website http://europa.eu.int/europedirect/
---

Er zijn foto's beschikbaar over de reclamecampagne in België op: http://europa.eu.int/comm/avservices/photo/photo_reportage_en.cfm?id=7 67