IP/05/1603
Brussel, 15 december 2005
Commissaris Wallström viert de 100.000ste vraag aan EUROPE DIRECT in 2005
Margot Wallström, de vice-voorzitster van de Europese Commissie,
maakte vandaag bekend dat EUROPE DIRECT, het informatienetwerk van de
Europese Commissie voor burgers uit de EU, de 100.000ste vraag in 2005
ontvangen heeft - een absoluut record. Mevr. Malgorzata Jagóra uit
Polen, stelde EUROPE DIRECT een vraag over invoerrechten voor meubels
en het vrij verkeer van goederen. De Europese Commissie lanceerde
begin deze maand in gans Europa een outdoor-reclamecampagne^ om
EUROPE DIRECT bij het publiek bekend te maken.
Vice-voorzitster Wallström verklaarde: "Het wordt hoog tijd dat Europa
de band met de burgers aanhaalt en zo de essentiële rol van de
Europese Unie in het leven van de Europeanen verduidelijkt. De EU werd
nooit zo erg in vraag gesteld, maar is ook nog nooit zo onmisbaar
geweest. Daarom is het van het grootste belang dat de Commissie de
communicatiekwestie met de burgers aanpakt op een duidelijke en
relevante manier."
Ze voegde er nog aan toe: "EUROPE DIRECT, de dienst die de inwoners
van Europa een antwoord geeft op hun vragen over de EU, is een van de
bestaande initiatieven van de Commissie dat goed past in Plan D. Dat
plan moet de burgers nauwer bij de EU betrekken door middel van een
open dialoog en discussie over EU-aangelegenheden."
Wat is EUROPE DIRECT?
EUROPE DIRECT is van start gegaan in 1998. In 2000 was de dienst
beschikbaar in de EU-15 en sinds het telefoonnummer 00800 6 7 8 9 10
11 ook toegankelijk werd voor de inwoners van de EU-10, stroomden er
in mei en juni - de periode van het grondwetreferendum in Frankrijk en
Nederland - zowat 12.000 vragen per maand binnen.
Met de verwelkoming van de 100.000ste gebruiker wordt het aantal
oproepen van 2004 (80.000) nu al ruim overschreden.
Mevr. Malgorzata Jagóra, de 100.000ste gebruiker, werd uitgenodigd
voor een bezoek aan het contactcentrum in Brussel. Daar zal ze
vice-voorzitster Margot Wallström ontmoeten. Mw. Wallström zal tijdens
haar bezoek aan het centrum van de gelegenheid gebruik maken om de 40
meertalige communicatiemedewerkers die er werken te bedanken voor hun
inspanningen om de vragen van de burgers te beantwoorden in de 20
officiële talen van de EU en hen te feliciteren met de kwaliteit van
hun werk.
In een onafhankelijk tevredenheidsonderzoek roemden de gebruikers van
de dienst onlangs het grote aantal EU-onderwerpen waarover vragen
kunnen worden gesteld, de snelheid en correctheid waarmee de vragen
worden behandeld en de goede bereikbaarheid van de dienst ("Uw directe
lijn naar Europa"). De gebruikers zijn ook heel tevreden over de
persoonlijke manier waarop hun vragen behandeld worden. Het merendeel
van de gebruikers geeft de voorkeur aan de telefoon om EUROPE DIRECT
te bereiken. Dit omdat er interactief menselijk contact mogelijk is en
omdat dringende vragen onmiddellijk beantwoord kunnen worden. Uit het
onderzoek bleek dat ongeveer 95% van de vragen die per e-mail worden
gesteld, binnen de 3 dagen worden behandeld. (het DG Pers of
gespecialiseerde diensten behandelen ingewikkelde vragen binnen de 10
dagen). Ondervraagden die interactiviteit of een onmiddellijk antwoord
willen en toegang tot het Internet hebben, geven de voorkeur aan de
dienst Web Assistance.
Populaire onderwerpen
In 2005 ging een groot deel van de vragen over de Europese Grondwet.
Ook over de EU-verordening over de reizigersrechten, met onder meer
het recht op compensatie bij annulering of langdurige vertraging van
vluchten binnen Europa, werden veel vragen gesteld. De dienst
beantwoordde ook een groot aantal vragen over toekomstige
EU-uitbreiding. Heel wat mensen waren geïnteresseerd in de timing en
de voortgang van de mogelijke toetreding van Turkije tot de EU. Verder
werd de laatste tijd veel informatie gevraagd over het handelsembargo
inzake import uit China, over de vogelgriep en over berichtgeving van
de media over het beleid inzake dierenwelzijn in landen als Duitsland
en Frankrijk.
Gebruikersprofielen
EUROPE DIRECT krijgt vragen van allerlei soorten gebruikers: studenten
die een werkstuk voorbereiden, ondernemers van KMO's die willen weten
hoe ze subsidies kunnen aanvragen om hun bedrijf uit te breiden,
vakmannen die advies willen inwinnen over EU-richtlijnen en
gepensioneerden die willen weten hoe ze van hun pensioen kunnen
genieten in een andere EU-lidstaat dan hun moederland.
De dag dat EUROPE DIRECT de 100.000ste vraag ontving, wilde een dame
uit het VK weten hoe ze deel kon nemen aan het stedenbandenprogramma
van de EU; een vrouw van Letse afkomst wilde meer informatie over haar
rechten als inwoner van Italië, een Franse leerkracht vroeg om
informatie over de EU om in de klas te gebruiken en een Duitser had
dringend informatie nodig over een verhuis naar het VK.
Algemene informatie
De telefoondienst van EUROPE DIRECT is van maandag tot en met vrijdag
bereikbaar tussen 9.00 en 18.30 uur (BTB). Buiten deze uren kunt u een
bericht inspreken op het voicemail-systeem. EUROPE DIRECT biedt u:
o Een gratis* telefoonnummer (00 800 6 7 8 9 10 11) dat u vanuit alle
25 lidstaten kunt bellen.
o Een gewoon telefoonnummer (+32-2-299.96.96) dat u van overal ter
wereld (tegen de plaatselijke tarieven) kunt bellen.
o Een rechtstreekse antwoorddienst via e-mail via de website
http://europa.eu.int/europedirect/
o Web-Assistance , een interactieve dienst via dezelfde website
http://europa.eu.int/europedirect/
---
Er zijn foto's beschikbaar over de reclamecampagne in België op:
http://europa.eu.int/comm/avservices/photo/photo_reportage_en.cfm?id=7
67
European Union