Nederlander bovengemiddeld gehecht aan tv

Upc nederland

66 procent van Nederlanders kijkt meer dan twee uur per dag Europees gemiddelde ligt op 54 procent

Amsterdam, 15 december 2005 - Nederland is bovengemiddeld gehecht aan de tv. 66 procent van de Nederlanders zegt meer dan twee uur per dag tv te kijken, terwijl 54 procent van de Europeanen zo fanatiek is. Vooral de vijftigplusser lijkt geen afstand te kunnen doen van de beeldbuis: maar liefst 73 procent van de Nederlandse vijftigplussers kijkt dagelijks langer dan twee uur tv. Van hun Europese leeftijdsgenoten zegt 'slechts' 62 procent net zo vaak aan de buis gekluisterd te zijn. Dit blijkt uit een Europees onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van kabelbedrijf UPC.

UPC voerde voor de tweede keer onderzoek uit naar het tv-kijkgedrag in Europa. Gekeken is naar de manier waarop mensen televisie beleven en welke rol tv in hun leven speelt. De respondenten beantwoordden tevens vragen over de invloed van politieke en religieuze programma's op zichzelf en op de samenleving. UPC voerde het onderzoek in november uit onder meer dan 6.000 Europeanen uit veertien landen: Nederland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Ierland, Noorwegen, Zweden, België, Roemenië, Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije en Slovenië.

Fanatieke kijkers
De jongere Nederlandse generatie kan er ook wat van: zestig procent van de 16- tot 29-jarigen kijkt dagelijks meer dan twee uur televisie. Hun Europese generatiegenoten doen het rustiger aan: gemiddeld kijkt nog geen vijftig procent meer dan twee uur per dag. Het meest fanatieke kijkerspubliek woont in Frankrijk: maar liefst zeventig procent van de Fransen kijkt vrijwel dagelijks meer dan twee uur televisie. In tegenstelling tot de Zwitsers, daar kijkt slechts 31 procent zo veel.

Toestellen in huis
Dat Nederlanders zo vaak en lang televisie kijken, lijkt niet verwonderlijk gezien het aantal tv's dat een huishouden bezit. 38 procent van de ondervraagden heeft drie of meer televisies in bezit. Nederland bezet hiermee een tweede plaats binnen het onderzoek. Alleen de Ieren hebben per huishouden meer televisies verzameld: niet minder dan 53 procent van de Ieren heeft thuis drie of meer televisies staan. Ter vergelijking: in Tsjechië heeft slechts vijf procent dit aantal tv-toestellen in huis.

Wederzijds begrip
Religieuze programma's worden slecht bekeken in Nederland. Slechts tien procent van de ondervraagden kijkt ernaar. Dergelijke programma's kunnen vooral rekenen op de oudere generaties: zestien procent van de ondervraagde vijftigplussers kijkt naar religieuze tv-programma's, tegenover zes procent van de 16- tot 29-jarigen. Opvallend is dat ruimschoots de helft van deze laatste groep van mening is dat dergelijke programma's bijdragen aan wederzijds begrip.

Liefst vermaak
Bijna driekwart van de Nederlandse vijftigplussers noemt 'geïnformeerd worden' als belangrijkste reden om televisie te kijken. Meer dan de helft van deze groep noemt als tweede reden 'om te leren'. Onder de jongeren is dit heel anders: daar geeft maar liefst 68 procent entertainment aan als voornaamste reden om de televisie aan te zetten, terwijl minder dan een kwart (24 procent) in de eerste plaats informatie wil ontvangen. Beide groepen bespreken tv-programma's graag met anderen. 91 procent van de jongeren doet dit tegenover 88 procent van de ouderen. De jongeren praten er echter het liefst met hun familie of vrienden over (55 procent) terwijl meer dan de helft van de vijftigplussers programma's bespreekt met zijn partner.

UPC Nederland
UPC Nederland is een toonaangevende aanbieder van televisie, breedband internet en vaste en mobiele telefoniediensten in Nederland. UPC Nederland bedient 2,2 miljoen televisieklanten, 458.000 breedband internetklanten en 273.000 telefonieklanten (per 30 september 2005). UPC Nederland is een geconsolideerde dochteronderneming van Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK).

= = =