Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, tijdens de bijeenkomst IJmond Primeur in Velsen.

(Alleen de uitgesproken tekst geldt)

Dames en heren,

Ik heb met veel plezier uw uitnodiging aangenomen om hier vandaag te spreken.

Niet in de laatste plaats omdat IJmond Primeur zeer feestelijk klinkt. Als een soort van Beaujolais Primeur, die weer in het land is. En dat is een goede wijn die geen krans behoeft, net als uw regio. Daarom ben ik graag op uw uitnodiging ingegaan.

Maar mijn aanwezigheid hier heeft uiteraard ook een serieuze achtergrond. Dat heeft te maken met het economische belang van deze regio en de link met de Noordvleugel, een economisch kerngebied van de eerste orde. Vandaag praat ik u graag kort bij over mijn ambities met de Noordvleugel en het belang dat ik aan deze economische pijler van Nederland hecht. En uiteraard heeft deze regio - net als de rest van Nederland - veel profijt van een economische krachtige en bereikbare Noordvleugel. Sterker nog, een goed bereikbaar IJmond zorgt ervoor dat de havens van de Noordvleugel niet vleugellam raken. Daar kom ik straks nog op terug.

We staan met het programma Noordvleugel voor een paar grote en lastige beslissingen, maar het gaat dan ook om grote belangen en veel geld. Dat belang overstijgt de regio, want het overkoepelende doel van het programma is economische structuurversterking, met het oog op de internationale concurrentiepositie van Nederland. Ik vind het belangrijk dat we dat brede perspectief blijven zien. Voor de Noordvleugel gaat het om drie dingen: een adequate infrastructuur, sterke steden en een vitale leefomgeving. Dat is snel gezegd en opgeschreven, maar de praktijk is natuurlijk weerbarstiger. De toekomst van de Noordvleugel overschrijdt alle bestuurlijke grenzen: tussen de ministeries, maar ook tussen Rijk en regio. Vandaar dat het kabinet voor de Noordvleugel kiest voor een programma-aanpak. Dat betekent dat we de ontwikkelingen in die gebieden integraal tegen elkaar gaan afwegen. En het houdt ook in dat we inwoners, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en de regionale overheden nauw bij de besluitvorming betrekken. Want het gaat om ingrijpende beslissingen waar een breed draagvlak voor nodig is.

Volgend jaar wordt cruciaal. Dan beslist het kabinet over de samenhang en fasering tussen de verschillende projecten. De belangrijkste knoop die we gaan doorhakken is die over de toekomst van de wegverbinding Schiphol-Amsterdam-Almere. De kernvraag in de lopende planstudie is of er een nieuwe verbinding moet komen tussen de A6 en A9, of dat we de huidige verbinding A6/A1/A9 moeten opwaarderen. Daarmee hebben we meteen een onderwerp bij de kop dat ook maatschappelijk gezien behoorlijk wat losmaakt. De brede programma-aanpak moet zich dus volgend jaar al in de praktijk bewijzen. Enkele andere projecten uit het Noordvleugelprogramma zijn Mainport Schiphol, de Amsterdam Zuidas en de ontwikkeling van Almere.

Dames en heren, alles bij elkaar heb ik in de Nota Mobiliteit voor de periode 2010-2020 ongeveer vierenhalf miljard euro opzij gezet voor de verbetering van de infrastructuur in de Noordvleugel. Dat is heel veel geld , maar - ik zeg het maar eerlijk - het is niet genoeg om alle knelpunten op te lossen. Ik kijk dus ook nadrukkelijk naar de andere partijen, ook naar u als ondernemer en werkgever.

Werkgevers hebben namelijk een belangrijke sleutel in handen om veel spitsverkeer van de weg te halen. Flexibele werktijden helpen bijvoorbeeld enorm om het verkeer te spreiden. En ook telewerken is technisch gezien gemakkelijker dan ooit. Maar werknemers moeten het wel kunnen en mogen, en daar bent u dus aan zet.

Ik kijk ook naar investeerders, omdat ik vind dat we in dit land veel meer zaken via publiek-private samenwerking moeten regelen. Niet omdat ik geloof in gratis geld, maar wel omdat de dingen met PPS vaak sneller, efficiënter en eerder kunnen realiseren. Het heeft lang geduurd, maar PPS komt in Nederland nu eindelijk goed van de grond. Ik heb een paar dagen geleden het eerste snelwegtraject - de A59 - geopend dat via PPS is aangelegd: in recordtempo en tegen lagere kosten. De tweede Coentunnel gaan we ook nog dit jaar PPS'en. Een mooi voorbeeld van betrokkenheid van het bedrijfsleven in deze regio is ook de omlegging van de A9 bij Badhoevedorp, waarvoor ik onlangs een bestuursovereenkomst tekende met de provincie, gemeente, Schiphol als private partij en anderen.

Voor uw regio is bereikbaarheid natuurlijk ook van essentieel belang. IJmond ligt aan de mond van het Noordzeekanaal en is daarmee de toegangspoort voor de havens in de Noordvleugel. Door deze ligging en door de nabijheid Schiphol is deze regio een essentieel logistiek knooppunt.

Het gebied Zeehavens Amsterdam, met Amsterdam, Zaanstad, Beverwijk en IJmuiden groeit en bloeit. Een economische motor voor Nederland, met een toegevoegde waarde van bijna 5 miljard euro en werkgelegenheid voor bijna 70.000 mensen.

En die cijfers zullen naar verwachting verder stijgen. Het internationaal goederenvervoer maakt een sterke groei door. De havens in de regio behoren tot de snelste groeiers in Noord-West Europa. Dat biedt dus kansen voor meer werkgelegenheid, maar ook bedreigingen in die zin dat de bereikbaarheid onder druk komt te staan. Daarom moeten alle partijen - overheden en bedrijfsleven -investeren. En dat gebeurt gelukkig ook. Enkele voorbeelden:


· Binnen Gebiedsgericht Benutten IJmond werken alle wegbeheerders - gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat - samen aan een verbetering van de bereikbaarheid van de regio IJmond. Medio volgend jaar zal naar verwachting een maatregelenpakket klaarliggen. De focus ligt bij het beter benutten van de huidige infrastructuur. Ik ben verheugd dat alle overheden onlangs toe hebben gezegd hiervoor de nodige middelen te willen vrijmaken. De samenwerking tussen overheden is dé manier om samen de bereikbaarheidsproblematiek aan te pakken;


· Een tweede voorbeeld noemde ik net al: de bestuursovereenkomst voor de financiering van de omlegging van de A9 bij Badhoevedorp. In 2015 moet die omlegging klaar zijn;


· Iets heel anders is dat we de de komende jaren circa 80 miljoen euro besteden aan de toegang Zeepoort Ijmond. Uiterlijk in 2008 gaan we ook opnieuw praten over de noodzaak van een tweede zeesluis. En we beginnen binnenkort samen met het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam ook aan de aanleg van een Walradarsysteem.
Kortom, genoeg werk aan de winkel!

Dames en heren,

`IJmond Ijzersterk' en `IJmond Veelzijdig' zijn titels van staalharde economische stimuleringsprogramma's. Dat klinkt mooi, u bent een kampioen in ijzersterke motto's. Maar belangrijker nog dan al deze motto's is dat zij ook de lading dekken. En gelukkig is dat ook het geval. Deze regio werkt de laatste jaren keihard aan het verder ontwikkelen van haar economische kracht. En mét resultaat. De werkgelegenheid trekt aan, bedrijven maken weer winst. Kortom, een ijzersterke comeback!

Dat gebruik van het woord IJZER en STAAL is natuurlijk niet verbazingwekkend met de nabijheid van Corus. Een van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste werkgever in deze regio met ruim 9.000 werknemers. Een werkgever die investeert in een gezonde economische toekomst. Zo heeft Corus onlangs een belangrijke investering van 223 miljoen euro bekendgemaakt voor Corus in IJmuiden. Een investering die bijdraagt aan de doelstelling van Corus: `Best supplier to best customers'. En dat alles gericht op de langetermijnstrategie die moet leiden naar een sterke mondiale marktpositie onder het motto `Corus Way'. Ook alweer van zo'n ijzersterk motto.

Dames en heren, gelukkig tekent het economisch herstel zich langzaam af. De werkgelegenheid trekt aan, net als de investeringen, en onze bedrijven gaan weer winst maken. Al met al kunnen we zeggen dat de patiënt Nederland en ook de regio IJmond aan de beterende hand is. En daarop wil ik straks - wellicht met een glas Beaujolais Primeur - graag met u toosten.

Dank u wel.