Ingezonden persbericht


Persbericht
Amsterdam, 15 december 2005

Dagbladen introduceren standaardisatie advertentievakken in tabloids

De gezamenlijke Nederlands dagbladen introduceren in Cebuco-verband een standaard voor wat betreft de verschillende advertentievakken. Daarmee behoort een wildgroei aan formaten tot het verleden en kan een adverteerder in één oogopslag zien welke mogelijkheden er zijn in alle tabloids van Nederland.

De dagbladen hebben 21 CD-vakken gedefinieerd. De vakken hebben elk een unieke benaming die begint met CD. Deze afkorting staat voor: Cebuco Display; eenvoudigweg kan men kiezen uit CD-1 tot en met CD-21. Daarnaast is ook een beschrijvende naam gedefinieerd voor elk vak. Hiermee kan de adverteerder zich gelijk een beeld vormen van de omvang en vorm van de advertentie, bijvoorbeeld CD-3 = halve pagina liggend. Alle leden van Cebuco conformeren zich aan deze 21 vakken voor bestaande titels op tabloidformaat maar ook voor titels die in de toekomst op tabloid zouden overgaan." Cees Polman, directeur Cebuco: "Met de snelle opkomst van de tabloids in Nederland zagen we al gauw in dat de dagbladen hierin, evenals bij de broadsheets, gezamenlijk moesten optrekken om het adverteren in dagbladen overzichtelijk te houden voor alle partijen. Ik wil echter wel benadrukken dat er, ondanks deze standaardisatie, nog voldoende ruimte is voor creativiteit binnen en buiten de standaard advertentieformaten. Belangrijk voor ons is dat met deze standaard de snelheid van inschakeling van dagbladen gewaarborgd blijft."

Voor wat betreft de exacte afmeting van de vakken bestaan er 2 formaten naast elkaar, dat heeft betrekking op de kolombreedte. Voor een aantal titels bedraagt die 48 millimeter en voor een aantal 50 millimeter. Dit heeft te maken met de karakteristieke eigenschappen van de krant en is vergelijkbaar met andere mediumtypen zoals bijvoorbeeld de tijdschriften.

De nieuwe standaard wordt door de VEA zeer positief ontvangen. De heer Blanchard (directeur):"De VEA is tevreden over deze ontwikkeling en de snelheid waarmee de dagbladen dit opgepakt hebben. Dit is een belangrijke stap voorwaarts voor wat betreft de standaardisatie van advertentieformaten."

Op pagina 2 tot en met 4 van dit persbericht treft u een overzicht van de 21 vakken aan.


---

Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van het mediumtype dagbladen op de advertentiemarkt te versterken.