Nieuws
Meld problemen met overstappen van zorgverzekeraar
Uiterlijk 16 december moeten alle verzekerden in Nederland van hun
zorgverzekeraar een aanbod voor de nieuwe ziektekostenverzekering
hebben ontvangen. Van 16 december tot 1 mei kunnen mensen problemen
melden bij een speciaal meldpunt van het NPCF.
Het meldpunt is te bereiken op telefoonnummer (030) 291 6777 op
werkdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur. Via de website www.npcf.nl kan
ook een vragenlijst worden ingevuld. De resultaten worden eind mei
aangeboden aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid.
Iedere Nederlander moet zich met ingang van 2006 verplicht verzekeren
voor ziektekosten.
Voor de basisverzekering moeten verzekeraars iedereen accepteren.
Mensen die al een zorgverzekering hebben, krijgen van hun verzekeraar
een aanbod dat zoveel mogelijk lijkt op het pakket dat zij nu hebben.
Iemand die nu een aanvullende verzekering heeft, zal ook hiervoor een
aanbod krijgen van de verzekeraar, zonder selectie. Iemand die nog
geen aanvullende verzekering heeft kan wel te maken krijgen met
selectie. Veel verzekeraars geven echter aan dat zij in 2006 ook
iedereen voor de aanvullende verzekering accepteren. Zij zeggen geen
onderscheid te maken tussen jong of oud, ziek of gezond.
De NPCF is benieuwd of verzekeraars hun beloftes nakomen.
· Komt het aanbod van de verzekeraars inderdaad overeen met de huidige
verzekering?
· Worden mensen door de verzekeraars die dit zeggen inderdaad
geaccepteerd voor de aanvullende verzekering zonder vragen te stellen
over de gezondheid? Krijgen mensen te maken met torenhoge premies voor
de aanvullende verzekering?
De NPCF wil ook inzicht krijgen in de aard van problemen die
verzekerden ondervinden als zij willen wisselen van verzekeraar. Zij
wil van verzekerden graag weten:
· Krijgt u nu hulpmiddelen vergoed die bij de nieuwe verzekeraar
opnieuw aangevraagd moeten worden?
· Hebt u het gevoel dat u, omdat u door ziekte of hogere leeftijd
waarschijnlijk hogere kosten met zich meebrengt, klantonvriendelijk
wordt behandeld?
· Wordt u slechts een zeer beperkt aanvullend pakket aangeboden?
· Begrijpt u wat er in de polis omschreven staat?
Vanaf 2006 staat het niet alleen werkgevers meer vrij om voor hun
werknemers een collectieve verzekering af te sluiten. Iedere
willekeurige groep mag zich als collectief aanmelden. Verzekeraars
hoeven echter niet elk collectief dat zich aanbiedt te accepteren.
De NPCF wil weten welke collectieven welkom zijn bij verzekeraars:
· Worden vooral collectieven van gezonde mensen door verzekeraars
aangenomen?
Het gemakkelijk kunnen wisselen van zorgverzekeraar is een belangrijk
middel om ontevredenheid over deze verzekeraar te kunnen tonen en
verzekeraars 'goed hun best te laten doen'. Overstappen gebeurde tot
nu toe weinig. Een acceptatieplicht voor de basisverzekering zou een
aantal overstapproblemen van vroeger moeten oplossen. De NPCF wil
weten of dit inderdaad zo is of dat mensen nog steeds problemen
ondervinden bij het overstappen.
De brochure De juiste zorgverzekering kiezen is vanaf 16 december te
vinden op de website www.npcf.nl onder dossier zorgstelsel. Vanaf
begin januari is de brochure ook in print beschikbaar en te bestellen
bij de NPCF via de website of het algemene telefoonnummer 030 -297 03
03.
15 december 2005
VSN - Lt. gen. van Heutszlaan 6 - 3743 JN Baarn tel: 035-5480480
Spierziekten Infolijn: 0900-5480480 - E-mail: vsn@vsn.nl - Postbank
1422400
Vereniging Spierziekten Nederland