PERSBERICHT - 2005-11-17

Ook advocatenkantoor Stibbe sponsor grootste cultureel evenement 2006

Shell wordt hoofdsponsor van Rembrandt 400

Het energie en chemieconcern Shell is mede hoofdsponsor geworden van het grootste, culturele evenement van 2006: Rembrandt 400, de activiteiten die een jaar lang plaatsvinden ter gelegenheid van de 400e geboortedag van de Hollandse schilder Rembrandt van Rijn.

Shell wil mede via de sponsoring laten zien dat zij midden in de samenleving staat en zich bewust is van haar verantwoordelijkheid daarvoor. De substantiële financiële bijdrage is een onderdeel van het duurzaamheidsbeleid van Shell.

Rembrandt 400
Het herdenkingsjaar Rembrandt 400 omvat een groot aantal tentoonstellingen en activiteiten, die zich met name concentreren in Leiden en Amsterdam, de twee steden waar Rembrandt gewoond en gewerkt heeft. Er komen tentoonstellingen in onder andere het Rijksmuseum, Rembrandthuis, Stedelijk Museum de Lakenhal, Amsterdams Historisch Museum, Bijbels Museum, Joods Historisch Museum en het Mauritshuis.

Exposities
De eerste expositie Rembrandts moeder, mythe en werkelijkheid, die vooral aandacht geeft aan Rembrandts moeder, opent op 16 december in de Lakenhal in Leiden. Een dag later volgt het Rembrandthuis in Amsterdam met een tentoonstelling over Rembrandts en de Engelse etskunst. Medio februari volgt de belangwekkende tentoonstelling Rembrandt-Caravaggio, een co-productie van het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum. Halverwege het jaar gaat 'Rembrandt, the musical' in première.

Bezoekers
Naar verwachting zal alleen het museale aanbod van Rembrandt 400 al
1,5 miljoen bezoekers,uit binnen- en buitenland, trekken. De helft van de buitenlanders, 225.000-250.000 zal speciaal voor een of meer Rembrandt-exposities komen.

Bijzondere bruiklenen
Negentig procent van de bruiklenen voor de belangrijke tentoonstellingen komt uit het buitenland, zowel uit vooraanstaande musea, als uit privé-collecties. Onder de vele internationale bruikleengevers bevinden zich onder meer gerenommeerde internationale musea als de Gemäldegalerie in Berlijn, het British Museum en de National Gallery in London, het Louvre in Parijs, de Metropolitan Collection in New York en de National Gallery of Art in Washington DC. Vele werken keren voor het eerst sinds eeuwen terug naar Nederland. Hieronder bevinden zich 19 werken die niet alleen terugkeren naar Nederland, maar voor het eerst in 350 jaar terugkeren naar de plaats waar ze zijn gemaakt, het Rembrandthuis in Amsterdam.

Hoofdsponsorschap Shell
Voorzitter mr. J.M. Hessels van de Stichting Rembrandt 400 is bijzonder blij met ondersteuning door hoofdsponsor Shell: Rembrandt 400 is een once in a lifetime-evenement met een zeer hoge kwaliteit. Een gerenommeerd bedrijf als Shell past daar met haar uitstraling vanzelfsprekend uitstekend bij.

Enorme allure
Rein Willems, president-directeur van Shell Nederland B.V. noemt Rembrandt een oer-Hollandse schilder met een enorme internationale allure. Hoewel we ons niet willen meten met zijn prestaties voelen wij ons met onze Nederlandse wortels en internationale activiteiten daar zeer bij thuis, aldus Willems. We zijn ons bewust van onze maatschappelijke rol en grijpen deze gelegenheid met beide handen aan om onze betrokkenheid concreet te maken.

Ook Stibbe sponsort Rembrandt 400
Ook het internationale advocatenkantoor Stibbe heeft zich geschaard onder de sponsoren, van de een jaar durende activiteiten ter herdenking, van de 400ste verjaardag van Rembrandt van Rijn. Eerder is al bekend gemaakt dat TNT (post-, express en logistieke diensten) een hoofdsponsor zou worden.
Andere financiële ondersteuners zijn het Ministerie van OC&W, het Ministerie van EZ, de Provincie Zuid-Holland, de gemeenten Amsterdam en Leiden en Amsterdam Airport Schiphol.

Coördinatie
De coördinatie van het programma Rembrandt 400 en de nationale en internationale promotie daarvan is in handen van de Stichting Rembrandt 400. In het bestuur zijn onder andere het Rijksmuseum, Museum het Rembrandthuis, de gemeente Leiden en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen vertegenwoordigd.
Alle informatie over het programma is te vinden op www.rembrandt400.nl.

Noot voor de redactie,