120 Miljoen voor spoorkruising Hoofdstraat
Op 24 november jl. hebben minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en
Utrechtse regionale bestuurders overlegd over het nieuwe
Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport MIT) tot en met 2020.
Voor onze gemeenten zijn met name de afspraken over Driebergen-Zeist
van belang.
Zoals bekend overleggen de Provincie Utrecht, de gemeenten Driebergen
en Zeist en het BRU al enkele jaren over een veilige en
landschappelijk goed ingepaste oplossing van de spoorkruising
Utrecht-Arnhem met de Hoofdstraat in Driebergen.
In de afgelopen jaren is naar een aantal varianten voor deze kruising
gekeken.
Zoals bekend hebben de regionale partijen ingezet op een verhoogde
ligging van het spoor ten opzichte van de Hoofdstraat. De minister
heeft begin dit jaar al gezegd dat deze oplossing voor het Rijk te
duur is en dat alleen gelden beschikbaar zouden kunnen komen voor de
zogeheten maaiveldoptie. Deze optie gaat er vanuit dat het spoor op
het huidige niveau blijft en dat de Hoofdstraat daar onderdoor gaat.
In het hiervoor genoemde overleg is afgesproken dat de minister voor
deze variant 120 miljoen euro ter beschikking zal stellen uit het MIT.
De regionale partijen en Prorail zijn van mening dat voor een
toekomstvaste en duurzame oplossing meer geld nodig zal zijn.
Daarnaast wensen de regionale partijen nog een kwaliteitsimpuls toe te
voegen (mooier stationsgebouw en meer parkeerplaatsen dan nu aanwezig)
om een betere inpassing in de Stichtse Lustwarande mogelijk te maken.
Naar verwachting zal dit 15 miljoen euro extra kosten, waarvoor de
minister geen geld ter beschikking stelt.
De regionale partijen en Prorail gaan nu met elkaar overleggen op
welke wijze de extra middelen kunnen worden gefinancierd. Zij denken
allereerst aan het koppelen van meerdere projecten langs het Traject
Oost, waarin ook infrastructurele werken zijn opgenomen bij Bunnik en
Maarsbergen. Met het koppelen van projecten kan het geheel goedkoper
worden uitgevoerd, zo is de mening van partijen.
Het ligt in de bedoeling om de werken te starten in 2009/2010. De
uitvoering duurt ongeveer 4 jaar.
---
Gemeente Driebergen-Rijsenburg
Gemeente Driebergen