Gemeente Driebergen

120 Miljoen voor spoorkruising Hoofdstraat

Op 24 november jl. hebben minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en Utrechtse regionale bestuurders overlegd over het nieuwe Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport MIT) tot en met 2020. Voor onze gemeenten zijn met name de afspraken over Driebergen-Zeist van belang.
Zoals bekend overleggen de Provincie Utrecht, de gemeenten Driebergen en Zeist en het BRU al enkele jaren over een veilige en landschappelijk goed ingepaste oplossing van de spoorkruising Utrecht-Arnhem met de Hoofdstraat in Driebergen. In de afgelopen jaren is naar een aantal varianten voor deze kruising gekeken.
Zoals bekend hebben de regionale partijen ingezet op een verhoogde ligging van het spoor ten opzichte van de Hoofdstraat. De minister heeft begin dit jaar al gezegd dat deze oplossing voor het Rijk te duur is en dat alleen gelden beschikbaar zouden kunnen komen voor de zogeheten maaiveldoptie. Deze optie gaat er vanuit dat het spoor op het huidige niveau blijft en dat de Hoofdstraat daar onderdoor gaat.

In het hiervoor genoemde overleg is afgesproken dat de minister voor deze variant 120 miljoen euro ter beschikking zal stellen uit het MIT. De regionale partijen en Prorail zijn van mening dat voor een toekomstvaste en duurzame oplossing meer geld nodig zal zijn. Daarnaast wensen de regionale partijen nog een kwaliteitsimpuls toe te voegen (mooier stationsgebouw en meer parkeerplaatsen dan nu aanwezig) om een betere inpassing in de Stichtse Lustwarande mogelijk te maken. Naar verwachting zal dit 15 miljoen euro extra kosten, waarvoor de minister geen geld ter beschikking stelt.

De regionale partijen en Prorail gaan nu met elkaar overleggen op welke wijze de extra middelen kunnen worden gefinancierd. Zij denken allereerst aan het koppelen van meerdere projecten langs het Traject Oost, waarin ook infrastructurele werken zijn opgenomen bij Bunnik en Maarsbergen. Met het koppelen van projecten kan het geheel goedkoper worden uitgevoerd, zo is de mening van partijen.

Het ligt in de bedoeling om de werken te starten in 2009/2010. De uitvoering duurt ongeveer 4 jaar.

---

Gemeente Driebergen-Rijsenburg