Dienstenbond CNV

Outsourcing Capgemini: mens volgt werk!
16-12-2005

Een belangrijk thema in de ICT-sector is outsourcing. Hierover is nog steeds veel onduidelijkheid, zowel voor werkgevers als werknemers. En medewerkers dreigen de dupe te worden. Mogelijk biedt een juridische procedure duidelijkheid. En daar zijn alle betrokkenen bij gebaat.

Wat is er aan de hand?
Capgemini heeft een contract om werkzaamheden uit te voeren voor het CWI. Onlangs is Capgemini deze opdracht kwijtgeraakt aan zowel Atos Origin als IBM. Bij de eerste aanbesteding (van het CWI naar Capgemini) was sprake van mens volgt werk. In de nieuwe situatie, in vakjargon tweede generatie outsourcing, zou van hetzelfde uitgangspunt sprake kunnen zijn. Capgemini stelt zich namens de betrokken medewerkers op het standpunt dat ter bescherming en behoud van werkgelegenheid én de afgesproken arbeidsvoorwaarden ook deze keer sprake is van mens volgt werk. De twee nieuwe aanbieders, Atos Origin en IBM verschillen in hun reactie.

Standpunt Capgemini
Volgens uw werkgever is er in dit geval sprake van overgang van onderneming (art. 7:662-666 Burgerlijk Wetboek) omdat:


1. Werkzaamheden binnen dezelfde economische entiteit worden uitgevoerd (vaste groep medewerkers doet hetzelfde werk);


2. De betrokken medewerkers minimaal 50% van hun tijd werken aan dit project (CWI) dat overgaat naar Atos Origin;


3. Atos Origin in 2006 de huidige werkzaamheden op identieke wijze voortzet;


4. IBM onderschrijft dat in deze situatie sprake is van overgang van onderneming.

Dit betekent dat de medewerkers het recht hebben om hun werk te volgen. Daarmee komen zij van rechtswege (automatisch!) in dienst van Atos Origin of IBM mét behoud van hun huidige arbeidsvoorwaarden.

Houding IBM
IBM heeft gesprekken gevoerd met uw werkgever over de overname van personeel(12 medewerkers) en de aanpassing/harmonisatie van arbeidsvoorwaarden. De overgang van personeel zal gefaseerd verlopen (maart-juni 2006).

Houding Atos Origin
Volgens Atos Origin is er geen sprake van overgang van onderneming, zodat de medewerkers van Capgemini niet hun werk hoeven volgen. Dit betekent dat de 12 medewerkers achterblijven bij Capgemini. Echter, het werk is wel naar Atos Origin gegaan.

Visie CNV Dienstenbond
Uit het bovenstaande blijkt dat over het onderwerp outsourcing nogal verschillend wordt gedacht. Omdat het een belangrijk issue is, zeker in de ICT, is duidelijkheid van groot belang. Blijkbaar is het niet mogelijk dat partijen eensluidende visie ontwikkelen. Dan rest niets anders dan een juridische procedure; voorleggen aan de rechter met het verzoek om uit te spreken hoe hiermee wordt omgegaan en aan welke randvoorwaarden moet worden voldaan. Dat is niet alleen van belang voor de huidige situatie, maar ook voor toekomstige vergelijkbare situaties.

Helderheid is leuk, maar het mag natuurlijk niet ten koste gaan van de betrokken medewerkers. Als Capgemini de betrokken medewerkers per 1 januari 2006 op straat zet en Atos Origin houdt op dezelfde datum de deur dicht, dan ontstaat een probleem.

Ons uitgangspunt is dat de medewerkers niet tussen wal en schip mogen vallen. Vandaar dat we met Capgemini hebben afgesproken dat de betreffende 12 medewerkers zich melden bij Atos Origin per 1 januari 2006. Als Atos Origin hen weigert, dan wordt een juridische procedure gestart door Capgemini. Gedurende deze periode houden de betreffende medewerkers hun inkomen. Capgemini zal met hen (tijdelijk) op zoek gaan naar passend werk (binnen of buiten Capgemini). Lukt dat niet, dan kan eventueel ontslag dreigen. Vandaar dat er ons veel aan gelegen is de juridische procedure te winnen.

Het lijkt erop dat zich iets nieuws ontwikkelt: Capgemini en vakorganisaties gaan gezamenlijk een juridische procedure starten tegen Atos Origin om af te dwingen dat de medewerkers alsnog hun werk volgen en naar Atos Origin gaan. Als dat niet lukt, dan blijven de medewerkers (noodgedwongen) achter bij Capgemini en het is maar de vraag of iedereen herplaatst kan worden.

Hoe nu verder?
Een spannende periode breekt aan, want het is nu wachten op de reactie van Atos Origin. Voor u als medewerker is het natuurlijk ook spannend: u wilt weten waar u aan toe bent. Dat weten we waarschijnlijk rond de jaarwisseling.

Vragen?
Indien u vragen heeft, kunt u contact opnemen met Wim Burggraaf. Dat kan per mail (w.burggraaf@cnvdibo.nl). Bellen mag natuurlijk ook (055 577 26 40).