Outsourcing Capgemini: mens volgt werk!
16-12-2005
Een belangrijk thema in de ICT-sector is outsourcing. Hierover is nog
steeds veel onduidelijkheid, zowel voor werkgevers als werknemers. En
medewerkers dreigen de dupe te worden. Mogelijk biedt een juridische
procedure duidelijkheid. En daar zijn alle betrokkenen bij gebaat.
Wat is er aan de hand?
Capgemini heeft een contract om werkzaamheden uit te voeren voor het
CWI. Onlangs is Capgemini deze opdracht kwijtgeraakt aan zowel Atos
Origin als IBM. Bij de eerste aanbesteding (van het CWI naar
Capgemini) was sprake van mens volgt werk. In de nieuwe situatie, in
vakjargon tweede generatie outsourcing, zou van hetzelfde uitgangspunt
sprake kunnen zijn. Capgemini stelt zich namens de betrokken
medewerkers op het standpunt dat ter bescherming en behoud van
werkgelegenheid én de afgesproken arbeidsvoorwaarden ook deze keer
sprake is van mens volgt werk. De twee nieuwe aanbieders, Atos Origin
en IBM verschillen in hun reactie.
Standpunt Capgemini
Volgens uw werkgever is er in dit geval sprake van overgang van
onderneming (art. 7:662-666 Burgerlijk Wetboek) omdat:
1. Werkzaamheden binnen dezelfde economische entiteit worden
uitgevoerd (vaste groep medewerkers doet hetzelfde werk);
2. De betrokken medewerkers minimaal 50% van hun tijd werken aan
dit project (CWI) dat overgaat naar Atos Origin;
3. Atos Origin in 2006 de huidige werkzaamheden op identieke
wijze voortzet;
4. IBM onderschrijft dat in deze situatie sprake is van overgang
van onderneming.
Dit betekent dat de medewerkers het recht hebben om hun werk te
volgen. Daarmee komen zij van rechtswege (automatisch!) in dienst van
Atos Origin of IBM mét behoud van hun huidige arbeidsvoorwaarden.
Houding IBM
IBM heeft gesprekken gevoerd met uw werkgever over de overname van
personeel(12 medewerkers) en de aanpassing/harmonisatie van
arbeidsvoorwaarden. De overgang van personeel zal gefaseerd verlopen
(maart-juni 2006).
Houding Atos Origin
Volgens Atos Origin is er geen sprake van overgang van onderneming,
zodat de medewerkers van Capgemini niet hun werk hoeven volgen. Dit
betekent dat de 12 medewerkers achterblijven bij Capgemini. Echter,
het werk is wel naar Atos Origin gegaan.
Visie CNV Dienstenbond
Uit het bovenstaande blijkt dat over het onderwerp outsourcing nogal
verschillend wordt gedacht. Omdat het een belangrijk issue is, zeker
in de ICT, is duidelijkheid van groot belang. Blijkbaar is het niet
mogelijk dat partijen eensluidende visie ontwikkelen. Dan rest niets
anders dan een juridische procedure; voorleggen aan de rechter met het
verzoek om uit te spreken hoe hiermee wordt omgegaan en aan welke
randvoorwaarden moet worden voldaan. Dat is niet alleen van belang
voor de huidige situatie, maar ook voor toekomstige vergelijkbare
situaties.
Helderheid is leuk, maar het mag natuurlijk niet ten koste gaan van de
betrokken medewerkers. Als Capgemini de betrokken medewerkers per 1
januari 2006 op straat zet en Atos Origin houdt op dezelfde datum de
deur dicht, dan ontstaat een probleem.
Ons uitgangspunt is dat de medewerkers niet tussen wal en schip mogen
vallen. Vandaar dat we met Capgemini hebben afgesproken dat de
betreffende 12 medewerkers zich melden bij Atos Origin per 1 januari
2006. Als Atos Origin hen weigert, dan wordt een juridische procedure
gestart door Capgemini. Gedurende deze periode houden de betreffende
medewerkers hun inkomen. Capgemini zal met hen (tijdelijk) op zoek
gaan naar passend werk (binnen of buiten Capgemini). Lukt dat niet,
dan kan eventueel ontslag dreigen. Vandaar dat er ons veel aan gelegen
is de juridische procedure te winnen.
Het lijkt erop dat zich iets nieuws ontwikkelt: Capgemini en
vakorganisaties gaan gezamenlijk een juridische procedure starten
tegen Atos Origin om af te dwingen dat de medewerkers alsnog hun werk
volgen en naar Atos Origin gaan. Als dat niet lukt, dan blijven de
medewerkers (noodgedwongen) achter bij Capgemini en het is maar de
vraag of iedereen herplaatst kan worden.
Hoe nu verder?
Een spannende periode breekt aan, want het is nu wachten op de reactie
van Atos Origin. Voor u als medewerker is het natuurlijk ook spannend:
u wilt weten waar u aan toe bent. Dat weten we waarschijnlijk rond de
jaarwisseling.
Vragen?
Indien u vragen heeft, kunt u contact opnemen met Wim Burggraaf. Dat
kan per mail (w.burggraaf@cnvdibo.nl). Bellen mag natuurlijk ook (055
577 26 40).
Dienstenbond CNV