Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de verkoop van de eerste OV-Chipkaart

(Alleen de uitgesproken tekst geldt)

Dames en heren,

Ik heb net de drukste weken van het jaar achter de rug, althans politiek gesproken. Ik geef u de drie hoogtepunten. Ten eerste heeft de Kamer deel 3 van de Nota Mobiliteit tegen het licht gehouden. Ten tweede hebben we net het jaarlijkse debat achter de rug over de infrastructuuragenda voor de komende jaren. En ten derde ben ik tussendoor ook nog twee dagen in de Kamer geweest voor de begrotingsbehandeling 2006. Wat mij opviel - met name rond het debat over de Nota Mobiliteit en de begrotingsbehandeling - is dat bijna kamerbreed de roep klinkt om méér kwaliteit en méér groeiambities in het openbaar vervoer.

Ik kan die wens alleen maar onderstrepen. Een goed OV is onmisbaar om onze steden bereikbaar te houden en om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland mee kan blijven doen. En het spreekt vanzelf dat kwaliteit en mooie groeicijfers alles met elkaar te maken hebben. Vandaar dat ik ook zo blij ben met de mijlpaal die we vandaag bereiken: de verkoop van de eerste OV-chipkaart en de start van het gebruik door de Rotterdamse metro- en busreizigers. Want dat de chipkaart kwaliteit toevoegt aan het OV ten gunste van de reiziger: dat staat voor mij als een paal boven water.

Zoals ik laatst ook al tegen de consumentenorganisaties zei, is de OV-chipkaart in mijn ogen simpel safe en snel.


· Simpel is dat je geen strippenkaarten meer hoeft te kopen en je

ook niet meer druk hoeft te maken over hoeveel zones het is

naar je bestemming. Met de chipkaart betaal je immers niet meer

per zone, maar per kilometer, en dat is wel zo eerlijk.


· Met safe bedoel ik natuurlijk dat de OV-chipkaart de sociale

veiligheid verbetert, omdat de afsluitbare poortjes het OV veel

meer `hufterproof' maken.


· En snel is de OV-chipkaart ook, omdat je als reiziger niet meer in

de rij hoeft te staan bij de kaartjesautomaat of het loket.

Ik ben natuurlijk benieuwd of de reizigers dit ook allemaal zo ervaren en of ze de chipkaart als een aanwinst beschouwen. Daar gaan we nu achterkomen en in die zin gaan we spannende maanden tegemoet. Het systeem moet zich nu bewijzen, zowel in technisch opzicht als in het dagelijks gebruik. De volgende stap is hopelijk dat ik in het voorjaar kan besluiten dat we de OV-chipkaart in 2006 en 2007 over heel Nederland gaan uitrollen.

Er hangt dus veel af van de ervaringen met de chipkaart hier in Rotterdam. Maar ik ben optimistisch. Ten eerste omdat ik écht geloof in de voordelen van de kaart en ik denk dat de reiziger die ook zal zien. Ten tweede omdat ik merk dat er in de OV-sector een heel brede wil is om de chipkaart te laten slagen. Natuurlijk waren en zijn we het niet steeds eens over alle details. Dat kan ook bijna niet anders bij zo'n ingewikkeld project. Maar we zetten tussen nu en begin februari wel een paar grote stappen in de goede richting.

Dat heeft alles te maken met het `Singapore-akkoord', zoals dat inmiddels in de wandelgangen van mijn ministerie heet. Voor de mensen die er niet bij waren, leg ik even kort uit wat dat akkoord inhoudt. Een paar weken geleden heeft een delegatie van vervoerders en OV-overheden een werkbezoek gebracht aan Hongkong en Singapore om te kijken hoe ze het daar doen. Tijdens die reis bleek dat we het in principe hartgrondig met elkaar eens zijn over het feit dat de chipkaart er snel moet komen. Concreet zijn er in Singapore goede afspraken gemaakt om tussen nu en begin februari 2006 duidelijkheid te krijgen over een paar belangrijke punten. Ik noem de tariefopbouw, de marketing- en distributiestrategie, de introductieprijs, het migratieplan van strip naar chip, én - niet onbelangrijk - de kostenontwikkeling.

Begin februari nadert snel. We zetten onszelf met deze afspraken dus behoorlijk onder druk. Maar dat bewijst ook meteen dat iedereen er écht voor wil gaan. Ik ben natuurlijk blij met zoveel commitment. Vooral omdat ik denk dat een uniek project als de chipkaart alleen kan lukken als het van onderop gedragen wordt. En als er in het vervolgtraject toch nog beren op de weg verschijnen, dan stuur ik in het kader van de bestuurlijke vernieuwing iedereen gewoon weer samen naar de karaoke-bar. U bent dus gewaarschuwd.

Tot slot een heel groot compliment aan iedereen die deze proef mogelijk maakt. Ik noem met name de RET, Connexxion, Trans Link Systems, de Stadsregio Rotterdam en de provincie Zuid-Holland. Rotterdam - de stad van geen woorden maar daden - steekt zijn nek weer eens uit! Die houding verdient steun en vandaar ook dat ik graag 2,2 miljoen euro beschikbaar heb gesteld om de introductieprijs van de chipkaart in Rotterdam te verlagen.

Dames en heren, de poortjes op de metrostations zijn gesloten, de bussen van Connexxion hebben kaartlezers en daarmee gaat de OV-chipkaart een nieuwe en beslissende fase in. Rotterdammers zijn kritisch en nemen geen blad voor de mond. Dat weten we allemaal. Dus als de OV-chipkaart hier slaagt, dan kunnen we met een gerust hart de rest van Nederland gaan veroveren. Daarom zijn de komende maanden alle ogen op Rotterdam gericht. Ook die van mij. Uiteraard wens ik u - en mijzelf ook een beetje - heel veel succes bij de fase die we nu ingaan.

[de introductie in Rotterdam gaat samen met de start van een prijsvraag waarin reizigers hun eigen OV-chipkaart een naam kunnen geven, vandaar onderstaande alinea.}

Ik ben er trots op dat ik straks de eerste OV-chipkaart in ontvangst mag nemen. En ik daag alle Rotterdammers uit om, net als ik, een mooie creatieve naam te verzinnen voor de eigen OV-chipkaart. Ik zal die van mij nu gaan invullen, en u zult zien dat ik me heb laten inspireren door het positieve besluit dat ik in het voorjaar hoop te kunnen nemen.

Dank u wel.