AutoRai

Volvo start productie van autoâs op ethanol

(12/16/2005)
Volvo is gestart met de productie van FlexiFuel-autoâs, die rijden op de alternatieve brandstof E85 (85 procent ethanol en 15 procent benzine). De FlexiFuel-motor is in eerste instantie beschikbaar voor de Volvoâs S40 en V50 en heeft een vermogen van 125 pk. Met de introductie wordt het aanbod âeco-autoâsâ van Volvo verder uitgebreid. Vanaf 1995 produceert Volvo Bi-Fuel-modellen, die rijden op benzine of aardgas. Nu komt daar een tweede milieuvriendelijk alternatief bij: de FlexiFuel-Volvo. Hierdoor heeft Volvo momenteel het grootste aanbod van ecologisch verantwoorde autoâs, want vier van de zeven modellen kunnen worden geleverd met een motor die door een alternatieve brandstof wordt aangedreven. Een FlexiFuel-motor maakt gebruik van E85; een mengsel van 85 procent ethanol en 15 procent benzine. Ethanol kan worden gewonnen uit zogeheten âbiomassaâ, waaronder tarwe, suikerriet en maïs. Autoâs die rijden op E85 bio-ethanol hebben een 80 procent lagere uitstoot van CO dan autoâs die op benzine rijden. FlexiFuel-autoâs kunnen in Volvoâs visie een belangrijke bijdrage leveren aan het toekomstige probleem van olietekorten.â

Zweden: voordelen voor de automobilist
In eerste instantie zullen de FlexiFuel-modellen alleen leverbaar zijn in Zweden, omdat daar nu al 285 tankstations zijn waar deze brandstof verkrijgbaar is en omdat de aanschaf van een milieuvriendelijke auto daar nadrukkelijk wordt gestimuleerd door de overheid. Dit in tegenstelling tot Nederland. De Zweedse consument is dan ook zeer geïnteresseerd in de aanschaf van een ecologisch verantwoorde auto. Bijkomend voordeel voor de zakelijke rijder in Zweden is dat hij bij de keuze voor een milieuvriendelijke auto een belastingvoordeel van 20 procent geniet. Daarnaast bieden veel steden de bestuurder gratis parkeermogelijkheden en andere voordelen. Zo hoeven eigenaren van ecologisch verantwoorde autoâs in Stockholm de zogenaamde filetax niet te betalen.

Samenwerken aan schonere autoâs
Consumenten, autofabrikanten, brandstofleveranciers en de regering werken in Zweden steeds meer samen om een markt voor alternatieve brandstoffen te creëren. Met de huidige hoge benzineprijzen in Zweden is rijden op E85 bovendien een voordelige optie, ook al ligt het gemiddelde verbruik 40 procent hoger gezien het lagere energiegehalte van ethanol. Het verkooptarget voor de Zweedse markt bedraagt 6.000 autoâs voor 2006. Volvo Cars Nederland onderzoekt momenteel of de S40 en V50 FlexiFuel ook in Nederland geïntroduceerd kan worden. Overbodig te stellen dat samenwerking met overheid en toeleveranciers hiervoor essentieel is.

De FlexiFuel-techniek
De Volvoâs S40 en V50 FlexiFuel hebben de bestaande 1,8-litermotor als basis. Een viercilinder krachtbron (zonder turbo) met 125 pk. In eerste instantie zal deze motor alleen leverbaar zijn met een handgeschakelde versnellingsbak. Zowel de bio-ethanol als de benzine komt in dezelfde 55-liter tank terecht. De brandstofslangen, -kleppen,
-afsluitingen en -hulzen zijn versterkt, zodat ze bestand zijn tegen de grotere carrosievorming die bio-ethanol met zich meebrengt. Daarnaast wordt een nieuw injectiesysteem toegepast en is de software aangepast. Het motormanagement-systeem berekent het brandstofmengsel dat op dat moment in de tank aanwezig is en past hier het injectiesysteem op aan. Om de auto ook altijd goed te laten starten wordt standaard een standverwarming voor de motor ingebouwd.