Volvo start productie van autoâs op ethanol
(12/16/2005)
Volvo is gestart met de productie van FlexiFuel-autoâs, die rijden op
de alternatieve brandstof E85 (85 procent ethanol en 15 procent
benzine). De FlexiFuel-motor is in eerste instantie beschikbaar voor
de Volvoâs S40 en V50 en heeft een vermogen van 125 pk. Met de
introductie wordt het aanbod âeco-autoâsâ van Volvo verder uitgebreid.
Vanaf 1995 produceert Volvo Bi-Fuel-modellen, die rijden op benzine of
aardgas. Nu komt daar een tweede milieuvriendelijk alternatief bij: de
FlexiFuel-Volvo. Hierdoor heeft Volvo momenteel het grootste aanbod
van ecologisch verantwoorde autoâs, want vier van de zeven modellen
kunnen worden geleverd met een motor die door een alternatieve
brandstof wordt aangedreven. Een FlexiFuel-motor maakt gebruik van
E85; een mengsel van 85 procent ethanol en 15 procent benzine. Ethanol
kan worden gewonnen uit zogeheten âbiomassaâ, waaronder tarwe,
suikerriet en maïs. Autoâs die rijden op E85 bio-ethanol hebben een
80 procent lagere uitstoot van CO dan autoâs die op benzine rijden.
FlexiFuel-autoâs kunnen in Volvoâs visie een belangrijke bijdrage
leveren aan het toekomstige probleem van olietekorten.â
Zweden: voordelen voor de automobilist
In eerste instantie zullen de FlexiFuel-modellen alleen leverbaar zijn
in Zweden, omdat daar nu al 285 tankstations zijn waar deze brandstof
verkrijgbaar is en omdat de aanschaf van een milieuvriendelijke auto
daar nadrukkelijk wordt gestimuleerd door de overheid. Dit in
tegenstelling tot Nederland. De Zweedse consument is dan ook zeer
geïnteresseerd in de aanschaf van een ecologisch verantwoorde auto.
Bijkomend voordeel voor de zakelijke rijder in Zweden is dat hij bij
de keuze voor een milieuvriendelijke auto een belastingvoordeel van 20
procent geniet. Daarnaast bieden veel steden de bestuurder gratis
parkeermogelijkheden en andere voordelen. Zo hoeven eigenaren van
ecologisch verantwoorde autoâs in Stockholm de zogenaamde filetax niet
te betalen.
Samenwerken aan schonere autoâs
Consumenten, autofabrikanten, brandstofleveranciers en de regering
werken in Zweden steeds meer samen om een markt voor alternatieve
brandstoffen te creëren. Met de huidige hoge benzineprijzen in Zweden
is rijden op E85 bovendien een voordelige optie, ook al ligt het
gemiddelde verbruik 40 procent hoger gezien het lagere energiegehalte
van ethanol. Het verkooptarget voor de Zweedse markt bedraagt 6.000
autoâs voor 2006. Volvo Cars Nederland onderzoekt momenteel of de S40
en V50 FlexiFuel ook in Nederland geïntroduceerd kan worden.
Overbodig te stellen dat samenwerking met overheid en toeleveranciers
hiervoor essentieel is.
De FlexiFuel-techniek
De Volvoâs S40 en V50 FlexiFuel hebben de bestaande 1,8-litermotor als
basis. Een viercilinder krachtbron (zonder turbo) met 125 pk. In
eerste instantie zal deze motor alleen leverbaar zijn met een
handgeschakelde versnellingsbak. Zowel de bio-ethanol als de benzine
komt in dezelfde 55-liter tank terecht. De brandstofslangen, -kleppen,
-afsluitingen en -hulzen zijn versterkt, zodat ze bestand zijn tegen
de grotere carrosievorming die bio-ethanol met zich meebrengt.
Daarnaast wordt een nieuw injectiesysteem toegepast en is de software
aangepast. Het motormanagement-systeem berekent het brandstofmengsel
dat op dat moment in de tank aanwezig is en past hier het
injectiesysteem op aan. Om de auto ook altijd goed te laten starten
wordt standaard een standverwarming voor de motor ingebouwd.
AutoRai